10.01.2018

TEST: VW Tiguan Allspace Comfortline 2.0 TDI – priestor navyše

Tiguan je aj v našich končinách dobre známy. Pre VW je dôležitý, ročne sa ho predalo vyše pol milióna.

V budúcnosti to môže byť viac, druhá generácia má úspech. Chýbalo však viac sedadiel. Preto prišiel Tiguan v porovnaní s predchodcom aj v predĺženej verzii. S označením Allspace je v Európe. Predĺžený model debutoval najprv v Číne ako Tiguan L a začiatkom roka 2017 v USA na autosalóne v Detroite ako Tiguan. VW s krátkou verziou za Atlantikom vôbec neráta.

Je ale Allspace iba predĺžený Tiguan? Je aj nie je. Dizajn prednej časti sa inšpiroval z veľkého SUV Atlas, z ponuky v USA. Allspace je pritom pokrvným príbuzným modelu Škoda Kodiaq. Má s ním rovnakú podlahovú platformu MQB s rovnakým rázvorom (2 791 mm).

V porovnaní s krátkym bežným Tiguanom o 109 mm navyše. Ďalších 106 milimetrov pribudlo na zadnom previse. Celkových 4 701 mm je oproti základnému modelu viac o 215 mm. V  porovnaní s Kodiaqom o štyri milimetre. V porovnaní s Touaregom vyzerá Tiguan vďaka „natiahnutiu“ ako po megadávke rastových hormónov. Nepôsobí menejcenne - má len o 94 mm menej.

Nebudeme však porovnávať - ani s  Kodiaqom, s ktorým sú si veľmi podobní. Najviac síce dizajnovo, hoci nie úplne, ale ani výbavou a dokonca ani cenou. Úrovne a stupne výbavy oboch áut sa líšia, ale po dlhom čase sa dá základný model VW kúpiť lacnejšie, ako Škoda...

Hlavným bonusom Allspace je celkom samozrejme priestrannejší interiér. Allspace posúva schopnosti Tiguanu na novú úroveň. Kompaktné SUV sa premenilo na rodinnú stodolu s gigantickým batožinovým priestorom. Je to naozaj iba náhoda, že lezie do kapusty modelu z Mladej Boleslavi? S „medveďom“ zo Škody nemá spoločných iba sedem sedadiel, ale aj značnú časť techniky, čo je jedna z predností platformy MQB. Rozmery ale nie sú presne na chlp rovnaké. Allspace je mierne odlišný výsledok, ku ktorému sa inžinieri z Wolfsburgu dopracovali z rovnakého základu. Dokonca sa vyrába na inom kontinente - produkcia na rozdiel od klasického Tiguanu beží v Mexiku.

Allspace môže byť v päť, alebo sedemmiestnej verzii s tretím radom sedadiel. So sklopenými sedačkami v treťom rade ponúkne batožinový priestor skvelých 700 litrov, päťmiestna verzia má 760 litrov - o 145  viac, ako krátky model. Dá sa zväčšiť posunutím druhého radu sedadiel dopredu o 180 mm. Ak sa sklopí aj druhý rad sedadiel, je objem 1775 litrov a ložná plocha má dĺžku 1921 mm, v päťmiestnej verzii narastie na 1920 litrov (+ 265). Allspace je vzhľadom na počet osôb, ktoré dokáže odviezť ešte stále primerane kompaktný, pritom priestorovo vyriešený naozaj dobre.

Známe prostredie

Interiér je bez prekvapení prehliadkou uhladenosti a špičkovej ergonómia, ako býva vo Volkswagene bežné. Horizontálne členená palubná doska je z príjemných materiálov a  pekná na pohľad. Máte len ten nutkavý pocit, akoby ste niečo veľmi podobné už videli veľmi veľakrát... Golf, Passat, Arteon – a kde ešte všade? Tiguan sme mali v strednej výbave Comfortline s nižšou verziou multimediálneho systému. Má po bokoch displeja dva klasické otočné ovládače. Vďaka tomu sa ovláda oveľa lepšie ako drahšie (a väčšie) verzie s dotykovými plôškami. V tomto prípade teda platí, že menej je viac.

Plusom sú odkladacie priestory. Veľká schránka je na vrchu palubnej dosky, bežne sú aj dve priehradky zabudované v strope a dosť miesta má tiež schránka kombinovaná s držiakmi nápojov. Tu určite nebudete musieť hľadať, kam si odložíte telefón, kľúče, alebo kávu. Tentoraz chýbala aj odkladacia schránka na okuliare v strope, auto malo panoramatické, elektricky výklopné a posuvné strešné okno (1300 €).

Predné sedadlá majú dostatočný rozsah nastavenia. Napriek vysokej a dlhonohej postave som si rýchlo našiel príjemnú pozíciu za volantom. Na zadných sedadlách sú pomerne dlhé a príjemne veľké sedacie časti a veľa miesta pre kolená. Dajú sa posúvať v prospech tretieho radu sedadiel (alebo kufra). Zaujali aj praktické sklápacie stolíky na zadnej časti operadiel predných sedadiel odkukané od rodinných áut vlastnej značky. Sedadlá v treťom rade ani Volkswagen neoznačuje za plnohodnotné miesta. V porovnaní s vozidlami MPV sú na tom horšie - pomerne nízko a priestor pre nohy bez posunutia druhého radu sedadiel nie je vôbec štedrý. V prípade potreby (či skôr núdze) ale zvládne kratšiu cestu aj dospelý cestujúci, inak naozaj len deti s malými nárokmi na miesto.

SUV – plnotučné, či diétne?

Vedľa radiacej páky automatickej prevodovky sú dôležité tlačidlá a ovládač jazdných režimov. Okrem klasických štyroch, či vlastne piatich módov pre jazdu po ceste (Eco, Normal, Comfort, Sport a Individual pre kombináciu nastavení) má auto ešte ďalšie: špeciálny offroadový režim, mód pre jazdu na snehu a navyše ešte individuálny offroadový režim. Určite by sa mi páčilo, keby mal Allspace vzduchový podvozok, redukciu a uzávierky diferenciálov. Ale mal iba klasický podvozok naladený trocha tvrdšie - tak typicky ako mávajú nemecké autá. Po skúsenostiach by som sa prihováral ešte za jeden mód v nastavení - pre jazdu po nespevnenom povrchu. Bol by ideálnym doplnkom cestných režimov.

Allspace sa síce tvári ako drsné SUV a vôbec nepochybujem, že sa najmä s pohonom 4x4 v teréne určite nestratí.  Dokáže prejsť viac, než kam siahajú aj odvážnejšie predstavy jeho majiteľov. Má na to celkom solídnu svetlú výšku 20 centimetrov. Ak si ešte vyberiete offroadový paket, znamená to lepšie schopnosti mimo asfaltu, ochranu podvozku a zvýšenie predného nájazdového uhla. Predpokladám však, že väčšina predĺžených Tiguanov sa do terénu ani len nepozrie a strávi veľkú väčšinu svojho života na cestách. Tam funguje úplne parádne.

Predovšetkým pohodlie

Vývojári zahodili športové ambície auta a podvozok Allspace naladili v rámci možností komfortne, hoci trocha tvrdšie. Predĺžený rázvor Tiguanu pomohol pri smerovej stabilite. V zákrutách sa karoséria nakláňa, ale nie veľmi výrazne. Iba toľko, aby ste cítili prenos hmotnosti. Riadenie nepatrí medzi veľmi komunikatívne, mohlo by to byť lepšie. Tiguan sa to snaží vynahradiť presnosťou a istotou podvozka. Jazdiť s modelom Allspace v prudkých zákrutách nie je veľmi zábavné – cítiť pri tom masívne rozmery a hmotnosť auta. Napriek tomu dokáže na ceste veľa, dlho zostáva neutrálne a nedotáčavosť sa objaví veľmi neskoro.

Pod kapotou známa technika

V označení auta sú skratky SCR 4MOT DS7. Základný dvojlitrový vznetový turbodiesel s výkonom 110 kW využíva selektívnu katalytickú redukciu NOx pomocou močoviny (Adblue), auto je s pohonom 4x4 a malo automatickú 7 stupňovú prevodovku DSG.

Studený motor má hlučnejší chod, ale keď sa ohreje, je kultivovaný a neobťažuje ani pri nižších rýchlostiach. V bežnej prevádzke jeho výkon a 340 Nm krútiaceho momentu úplne stačí, hoci ide o základ ponuky. V kombinácii s pohonom všetkých kolies je Tiguan vždy s automatickou prevodovkou DSG, ktorá prospieva komfortu na palube. Občas ale zmätkuje, lebo chce stoj čo stoj udržať čo najnižšie otáčky motora. Niekedy sa  nevie rýchlo rozhodnúť – štvorka, alebo päťka? Čo mám zaradiť? Aby som to eliminoval, hlavne v meste som občas používal športový mód, aby sa motor nepodtáčal.

Prevažnú väčšinu času som však jazdil v režime Eco, ktorý sa snaží držať otáčky čo najnižšie. Pri ubratí plynu dokonca preraďuje do neutrálu, aby ste mohli pár metrov „plachtiť“. To má ušetriť pár kvapiek nafty, čo sa zrejme aj darí. So surovým motorom som prešiel takmer 700 kilometrov a priemerná spotreba sa dostala na 6,3 litra. Priemerná rýchlosť pritom bola po mixe ciest v meste, medzi obcami aj po diaľnici 78 km/h, takže som sa príliš neflákal. To je pri takto veľkom aute s pohonom všetkých kolies veľmi slušná hodnota. Tabuľková hodnota kombinovanej spotreby je pritom 5,9 litra na 100 kilometrov.

Nízka spotreba v sebe nesie daň v podobe odozvy motora -  nepatrí medzi najrýchlejšie. Aj v individuálnom režime si  motor dáva na čas, kým zareaguje. Podobné oneskorenie som cítil aj pri pripájaní zadných kolies, ktorú nebolo okamžité. Až keď auto zistí preklz predných, začne sa zaoberať, čo s tým. Najlepšie by to bolo vyskúšať na snehu, ale počas testovania ešte v našich končinách nenapadol...

Pár slov pred záverom

Žiadne prekvapujúce odhalenie nečakajte. Veď Volkswagen Tiguan Allspace je väčší a oproti klasickému Tiguanu ponúka väčšiu úžitkovú hodnotu, to je jasné. Ak chcete auto s vyšším podvozkom, v mnohých prípadoch dokáže nahradiť aj klasické MPV ako sú napríklad Touran, či Sharan. V treťom rade sedadiel ale nie je toľko komfortu a priestoru. Batožinový priestor je však fakt obrovský, hlavne v päťmiestnej verzii.

Vďaka predĺženému rázvoru jazdí uvoľnenejšie ako klasický Tiguan, pritom najslabší dvojlitrový turbodiesel v ponuke má dôstojný jazdný prejav. Ak však čakáte nejakú oslňujúcu a dychberúcu dynamiku, to sa nekoná. Hlavne ak je auto naložené až po strechu. Vtedy treba popremýšľať asi nad výkonnejšími verziami dvojlitrovej pohonnej jednotky (140, resp. 176 kW, teda 190, prípadne 240 k). Prípadne sadiť na takmer rovnako výkonné benzínové motory. Podvozok však  odvádza dobrú prácu a snaží sa predovšetkým o komfortnú jazdu.

Ceny sú celkom férové a už vo verzii Trendline dostanete všetko podstatné. Prostredná výbava Comfortline pridáva parkovacie senzory vpredu a vzadu, ambientné osvetlenie, elektricky ovládané zadné piate dvere, či napríklad rádio s osempalcovým farebným displejom. Ak by ste chceli digitálny prístrojový panel (vôbec mi nechýbal) s 12 palcovým displejom, aktívne LED svetlomety, či napríklad cúvaciu kameru (dá sa dokúpiť aj do nižších verzií), treba siahnuť po najvyššej výbave Highline. Ten stred s doplnkami však úplne stačí – a úprimne s príplatkovými funkciami opatrne. Ich ceny sú vo viacerých prípadoch pomerne vysoké. V našom prípade zdvihli cenu zo základných približne 38 000 na konečných takmer 45 500 eur.

Záver

Predĺžený Tiguan ponúka praktický formát rodinného SUV s možným tretím radom sedadiel pre príležitostné využitie až pre 7 ľudí. Teda presnejšie pre 5 dospelých a dve deti, lebo na zadných sedadlách je priestor limitovaný nie je pre urasteného dospelého dosť miesta. Pre viacpočetné 6 až 7-členné rodiny tak auto viac iba mestským približovadlom.

Pasažieri na sedadlách druhého radu majú oproti krátkej verzii k dispozícii o 54 mm viac v oblasti kolien. Takže ak sa posunú dopredu, môžu vytvoriť viac životného miesta cestujúcim v treťom rade. Možno by deti, či menší cestujúci vydržali sedieť na zadných sedadlách aj počas dlhšej cesty. Za nimi však už ostáva len málo miesta pre batožinu. V sedemmiestnej verzii má kufor symbolických 230 litrov. No aj v takom prípade je rezervné koleso umiestnené pekne v suchom kufri.

Technické údaje

Model: Volkswagen Tiguan Allspace Comfortline 2.0 TDI
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná + zadná
Výkon (kW/ot.):  110/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 340/1750 - 3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 198
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,8/5,3/5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4701/1839/1658
Rázvor náprav (mm): 2787
Objem batožinového priestoru (l): 230/700/1775
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1745
Užitočná hmotnosť (kg): 507
Rozmer pneumatík: 235/55 R 18
  235/55 R 18
Základná cenníková cena modelu: 27 360 €
   
Základná cena verzie: 38 040 €
Cena testovaného vozidla: 45 490 €

 


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2018 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.