2017-12-29 05:25:00
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Toyota Prius Plug-in Hybrid – zoznámte sa s budúcnosťou

Toyota pracuje dve desaťročia na hybridnej technológii a to sa niekde musí prejaviť.

Momentálne patrí k lídrom v oblasti hybridných technológií. Ekologické spojenie elektromotora a zážihového motora vidno aj v ponuke značky. V modelovom portfóliu aj na slovenskom trhu je až deväť áut dopovaných počas jazdy elektrickou energiou.

Patrí k nim aj posledný model Priusa. Tentoraz ako Plug-in. Keď som auto preberal na test, prekvapila ma nápadná podoba prednej časti s modelom Mirai na vodík. Nie, tak ďaleko sme sa ešte nedostali – na Slovensku chýba infraštruktúra. Vodík nieto kde načerpať. Elektrinou dobíjať autá sa však už dá. Verzia Priusa s dobíjaním batérií tak nemusí mať problém. Vie sa odmeniť výrazne nízkou spotrebou. Výrobca dokonca udáva, že pri nabitých baterkách vie zajazdiť prvých 100 kilometrov so spotrebou 1 liter/100 km. Lákavá predstava.

Výrobca sľubuje aj ďalší zaujímavý údaj. Na čisto elektrický pohon vraj auto zvládne 50 kilometrov. Vzhľadom na to, že to nie je elektrické vozidlo, ale hybridné auto so spaľovacím motorom, ktorému baterky iba pomáhajú, to nie je zlý údaj. Teória sa však dosť často líši od reality. Aká je jedna i druhá strana tejto mince?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vzhľad hovorí jasne – som iný

Aj u predchádzajúcich generácií Priusa platilo, že sa za ním väčšina ľudí otáčala. Ak má auto ešte aj azúrovú farbu, ktorá miestami hrá do zelenkavých odtieňov, mnohí si mohli aj krk ukrútiť. Aby sa stihli nabažiť neobvyklého, skoro až futuristického dizajnu. Hoci Prius nie je žiadny dizajnový krásavec, presviedčal som sa o tom denne. Na vlastné oči. Lebo je iný a do sivého priemeru určite nenápadne nezapadne. Vždy vyčnieva z radu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Toyota Prius napriek neustálemu vývoju a dizajnovým zmenám zostáva ikonickým a veru ešte stále futuristickým vozidlom – aj v roku 2017. Čo je 20 rokov od prvého sériovo vyrábaného hybridného vozidla. Nový Prius Plug-in Hybrid (2017) pritom nie je až tak nový, je totiž postavený na minuloročnom modeli Prius štvrtej generácie (2016). Voči nemu sa zmenil iba nepatrne. Až na malé úpravy prednej masky a zadnej časti, vyzerá skoro ako klasický hybridný model. Predné LED svetlomety s technológiou vykrývania objektov vyzerajú akoby z inej planéty. V tme svietia výborne a netreba sa obťažovať prepínaním svetiel. Patria medzi najlepšie reflektory, aké  Toyota ponúka.

Zdroj: Jozef Vydra

Pri pohľade zboku pôsobia takmer groteskne na masívnom aute s dĺžkou 4 645 mm maličké disky kolies. Pneumatiky majú rozmer iba 195/65 R15, ale aj svoj zmysel. Menší rozmer má menší odpor vzduchu, disky pritom majú aerodynamický tvar. Kontroverznou časťou  Plug-in hybridu však jeho zadná časť. Mohutné koncové svetlomety sú integrované do odtrhovej hrany, ktorá plynulo nadväzuje na zvlnené zadné sklo. Niekomu sa to páči, niekomu nie. Celkové riešenie je o čosi viac vydarené, ako má bežný hybrid. V tme vyzerá zadná časť auta veľmi elegantne. Výhľadu dozadu bráni atypické zadné okno, kde spoiler zhoršuje výhľad a celkový tvar a použité materiály to len zvýrazňujú.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Hlavný rozdiel je vo vnútri: malú NiMH batériu nahradila väčšia 8,8kWh Li-ion batéria (351,5 V, 25 Ah, 95 článkov). Je pod batožinovým priestorom, ktorý sa scvrkol z 502 na 359 litrov. Vďaka pridaniu batérií s vyššou kapacitou dokáže prejsť až 50 km čisto na elektrický pohon.

Miesto iba pre štyroch

V kabíne sa pokročilejší brat príliš neodlišuje od bežného hybridného Priusu. Zmena je v prepravných možnostiach vozidla. V zadnom rade ubudlo jedno sedadlo pre pasažiera. Plug-in odvezie len štyroch cestujúcich, pevný stredový tunel je aj medzi zadnými sedadlami.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zmenšenie batožinového priestoru muselo voči klasickému hybridnému Priusu kompenzovať predĺženie auta zo 4540 mm na 4645 mm. Je viditeľné najmä za zadnými kolesami. Hmotnosť sa zvýšila z 1375 kg na 1530 kg aj napriek zvýšenému využitiu ľahkých zliatin. Napríklad veko kufra je z kompozitového materiálu (CFRP). Výrazný je pokles užitočnej hmotnosti o 110 kg. Auto odvezie najviac tri stovky kilogramov. Na päťdverové, ale iba štvormiestne auto je to dosť málo...

Elektromobil? Plug-in hybrid? Čo tak oboje?

Nový model Toyota Prius Plug-in Hybrid vsadil okrem povestnej šetrnosti k životnému prostrediu aj na rôzne  šikovné riešenia. Týkajú sa vyššej bezpečnosti, jednoduchšej ovládateľnosti, či ďalších vecí, ktoré dnes ľudí zaujímajú viac, ako je iba rešpekt a úcta k prírode. Nový Prius už nechce byť iba ekologické auto, ale aj dokonalé auto blízkej budúcnosti. Podarilo sa?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Toyota patrí medzi priekopníkov elektropohonu. Vždy sa venovala hybridným vozidlám, nie elektromobilom. Plug-in hybrid umožňuje využiť výhody oboch kategórií. Môžete jazdiť úsporne čisto na elektrický pohon s dobitím zo zásuvky, alebo rátať kedykoľvek s dojazdom na hybridný pohon. So spaľovacím a elektrickým motorom spoločne je to okolo 800 až 1000 km. To elektromobily ešte dlho nedokážu.

Nielen papierovo nízka spotreba

Najnovší Prius nie je podľa parametrov pohonu žiadny trhač asfaltu. V reálnej premávke to je pomerne tiché, ale hlavne veľmi živé a dynamické auto. Najviac prekvapujúce je zrýchlenie z 0 na takých 50 – 60 km/hod. Vďaka podpore elektromotora prejdete cez križovatku skôr, ako auto za vami stihne prejsť cez priechod pre chodcov. Kombinovaná spotreba pritom dosahuje pri bežnom, neveľmi agresívnom jazdnom štýle menej  ako 3,5 l na 100 km a tlačí sa skôr k trom litrom. V meste je to neraz aj pod 2 litre a mimo mesto menej ako 4 litre na 100 km. Na výrobcom udávanú hodnotu 1 l na (prvých) 100 kilometrov sa v reálnom svete nedostanete – iba ak v sne. Kombinovaná spotreba počas celého týždňového testu bola v našom prípade 3,1 litra, čo je veľmi dobré. Maximálna rýchlosť plug-in hybridu je 162 km, čisto na elektrinu zvládne niečo vyše 135 km/h. Ako sme však vyskúšali, za istých okolností nie je problém ísť aj vyše 140 km/h.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Šikovní asistenti asistujú

Nový Prius Plug-in hybrid má rôzne chytré asistenčné systémy. Vhod môže prísť systém pre monitorovanie prevádzky okolo vozidla pomocou rôznych snímačov, systém na sledovanie mŕtvych uhlov, alebo systém predvídania možnej kolízie pre automatické brzdenie. Vďaka adaptívnemu tempomatu, ktorý sleduje odstup vozidla pred vami a vie automaticky brzdiť aj zrýchľovať a stráženiu jazdy v pruhu, ide do istej miery o autonómny spôsobe riadenia. Auto má aj systém pre rozpoznávanie dopravných značiek, no k dokonalosti ešte potrebuje trocha doladiť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Detaily tvoria dokonalosť. V prípade nového Priusu Plug-in Hybrid sa to v pár prípadoch celkom podarilo. Napríklad Head-Up displej, ktorý premieta na čelné sklo dôležité informácie o jazde. O dokonalý audio zážitok sa postarali kvalitné reproduktory JBL. Bezdrôtové nabíjanie telefónu funguje pomocou technológie Qi, ktorú podporujú nielen Samsungy a množstvo ďalších smartphonov od rôznych výrobcov, ale po novom aj iPhony.

Pán Dokonalý to ešte nie je

Oceňujem predkolízny bezpečnostný systém, ktorý využíva kameru v spojení s laserom na rozpoznávanie vpredu idúcich vozidiel a dokonca okolitých chodcov. Nechýba adaptívny tempomat a systém opustenia jazdného pruhu s funkciou vrátenia do smeru jazdy. Všetko fungovalo tak ako má, len nemôžete čakať, že vás auto udrží presne v strede jazdného pruhu ako Mercedes, či BMW. Skôr sa odrážate od jedného pruhu k druhému.

Spoľahlivo fungoval systém monitorovania slepého uhla a systém RCTA, ktorý zadnými radarovými snímačmi deteguje vozidlá, ktoré sa dostávajú do slepého priestoru za vozidlom, ktorý nie je vizuálne pokrytý ani spätnými zrkadlami, ani spätnou parkovacou kamerou. Vodiča varuje nepríliš príjemná zvuková výstraha a občas je asistent až príliš ustráchaný, keď vás dokáže bezdôvodne a vysoko účinne vydesiť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Prekvapilo ma, že asi najväčší nedostatok všetkých súčasných áut od Toyoty zostal. Je to nekonečne pomalý systém s dotykovým ovládaním. Nastavenia navigácie netrvá pár sekúnd, ale pokojne aj pár minút. Radšej sa ho budete snažiť nepoužívať, ako sa zmieriť s pomalou odozvou. Určite by niektorí majitelia využili diaľkové ovládanie telefónom, aby sa dalo auto vyhriať, alebo vychladiť ešte pred príchodom. Tu sa futuristické snahy skončili a chýbajú – keby aspoň boli za príplatok. Doplatiť sa dajú len dva pakety, Tech a Solar.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nami skúšané auto malo balík Solar (2800 eur), spolu s metalickým lakom (600 €). Solárny panel na streche dokáže za slnečného počasia dobíjať baterky a predĺžiť dojazd o približne 5 kilometrov. Ide teda skôr o technologickú čerešničku, ako reálnu pomoc. V takej slnečnej Kalifornii asi má väčší význam, ako u nás. Dobíjanie s dodaným adaptérom z bežného 230V rozvodu sa deje s maximálnym výkonom 2,2 kW a pri plne vybitej batérii spotrebuje asi 7 kWh (podľa konkrétneho stavu vybitia). Trvá to približne tri hodiny a 10 minút. Pomocou konektora Mennekes sa na nabíjačke čas nabíjania skráti približne na dve a štvrť hodiny. Konektor nájdete vedľa viečka klasickej nádrže a pred odpojením musíte stlačiť tlačidlo (táto informácia vám ušetrí 15 minút nadávania a zlostenia, prečo to nejde). Navyše je vedľa držiak na krytku a celý priestor je podsvietený, za čo musím Toyotu naozaj pochváliť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nešportovec s komfortom

Podvozok je naladený na komfortnú nôtu. Nechcite od neho športový prejav na kľukatých cestách. Výborne filtruje nerovnosti na našich cestách a dokáže „prežuť“ aj priečne nerovnosti. Konštruovali ho pre plavné prejazdy zákrut, ideálne v elektrickom režime  a do rýchlostí 90 km/h. Ak ale pošlete Prius Plug-in Hybrid aj do prudkej zákruty vyššou rýchlosťou, nezľakne sa a hoci sa mu to veľmi nepáči, na rozdiel od konkurencie podrží stopu.

Prius „do zásuvky“ sa však ako ryba vo vode cíti pri defenzívnej jazde bez ponáhľania. Naplno si tak môžete vychutnať jeho komfortný charakter, ku ktorému patria aj pohodlné sedadlá. Auto nevyrušuje, máte pocit, že plachtí nad vozovkou a je tiché. Motor sa podarilo výborne odhlučniť, trocha sa ozýva aerodynamický hluk pri diaľničnom maxime.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zhodnotenie

Nový Prius má isté čaro, ktoré predchádzajúce generácie nemali. Elektromobil zostane pravdepodobne pre väčšinu ľudí ešte nejakú dobu hudbou budúcnosti a nebudú si ho v najbližšej dobe kupovať. Toyota sa opäť môže stať etalónom „prechodnej“ kategórie plug-in hybridných vozidiel. Vykročila k tomu veľmi dobrým smerom. Záujemcu môže odradiť vyššia cena a pár nedokonalostí, ktoré už japonská automobilka mohla odstrániť.

Prius však počas týždňového testu ukázal, že vie jazdiť prekvapujúco úsporne. Potvrdil, prečo sa nový plug-in hybrid v USA aj inde (pod označením Prius Prime) predáva ako na bežiacom páse.

Technické údaje

Model: Toyota Prius Plug-in Hybrid
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1798
Výkon (kW/ot.):  72/5200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 142/3600
Prevodovka: bezstupňová automatická
Poháňaná náprava predná
elektromotor:  
Výkon (kW):  53
Krútiaci moment (Nm): 163
Maximálna rýchlosť (km/h): 162
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): ´- / ´- /1,0
Spotreba (kWh/100 km) 11,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4645/1760/1490
Rázvor náprav (mm): 2700
Objem batožinového priestoru (l): 360
Objrem palivovej nádrže (l): 43
Kapacita batérií (kWh): 7,1
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1550
Užitočná hmotnosť (kg): 305
Rozmer pneumatík vpredu: 195/65 R15
Rozmer pneumatík vzadu: 195/65 R15
Základná cenníková cena modelu: 35 390 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie:  
Cena testovaného vozidla: 38 790 €

 


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku