28.12.2017

TEST: Citroen C3 Aircross PureTech AT – pohodlná bublinka

Maličký crossover preberá štafetu a vedie modelový rad C3 k víťazstvu. Na malej ploche ponúkne veľa.

Žasnem ako odlišné môžu byť dve úplne rovnaké autá. Stoja na rovnakej platforme, majú teda rovnaké motory, prevodovky, konštrukciu, a pritom je každé úplne iné a nikto bez danej znalosti nezistí, že ich jedna mater mala. Píšem o C3 Aircross a Opel Crossland X. Dvaja súrodenci sa už narodili, tretí ešte len príde a už teraz tuším, že sa na svojich bratov nebude vôbec podobať.

Autá mnohé spája: bezpečnostné funkcie, deformačné zóny, použité komponenty. Ale sú to dva úplne odlišné balíky ako zvonka tak zvnútra.

Testoval som Citroen C3 Aircross v čoraz populárnejšej benzínovej verzii s automatom. Automat získate v Citroene už so základnou výbavou Feel za 15 450 eur. Základ pritom nie je nijak zvlášť chudobný a nájdete v ňom všetky prvky nevyhnutné pre spokojné spolužitie s malým autom. Napríklad manuálnu klimatizáciu, Lane Assist, sledovanie maximálnej rýchlosti, Coffee brake alert, tempomat, centrálne zamykanie ale iba predprípravu na rádio. Feel pridáva denné svietenie LED, Pack Color Black, dotykový 7 palcový displej s rádiom, elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá, či multifunkčný volant v koži. Až v najvyššej výbave Shine získate Active Safety Brake s núdzovým brzdením a varovaním pred kolíziou.

Našťastie je však táto dnes veľmi potrebná asistenčná služba dostupná aj pre nižšie výbavy – pre Live za 650, pre Feel za 250 eur. Práve s týmto balíkom získava malý crossover 5 hviezd v najnovších crash testoch EuroNCAP. Z užívateľského hľadiska je najzaujímavejšia výbava Feel, ktorá umožňuje vybrať si ten, či onen prvok. Keď si ale z doplnkovej výbavy chcete vybrať viacero prvkov, zvážte radšej Shine. Tu ich nájdete väčšinu už v základe a často za nižšiu cenu ako pri dopĺňaní nižšej výbavy.

Jazdíme

Spolužitie s crossoverom enormne kompaktných rozmerov (dĺžka 4,2 metra) je príjemné. Autíčko vyzerá zaujímavo, je to typický a nezameniteľný Citroen. Je to taká malá sympatická bublinka. Dizajnéri zvládli prednú i zadnú časť vozidla. Ako tučne pôsobí na obrázkoch, tak robustne pôsobí naživo. Sympatické faldíky (opäť auto prirovnám k francúzskemu buldočkovi – nemusí sa páčiť každému, tí ktorým sa páči, ho milujú) sa v realite menia na bezpečnostné prvky. Auto je mimoriadne tuhé, deformačné zóny sú dobre dimenzované. Dvere sú ťažké, pevné. 

Tuhosť vozidla prispieva k jeho jazdným vlastnostiam, no príliš nepraje komfortu pruženia. Na to ale Citroen vymyslel Advanced Comfort. Pruženie je opäť o pohodlí. Jazda je za každých podmienok veľmi príjemná a C3 Aircross si vypožičal utlmenie kabíny z vyšších tried vozidiel. Ani aerodynamický šum, ani zvuk odvaľujúcich sa kolies nerušia posádku. Podvozok zvláda aj nespevnené povrchy ciest. Do tej miery, čo pohon iba prednej nápravy umožní. Svetlá výška ale postačuje na jazdu k záhradke, a to je hlavné.  

Podkapotkou žiadna novinka

Podkapotou oranžovej bublinky sa nachádzal dobre známy benzínový turbotrojvalec s objemom 1,2 litra. Rýchle turbo, vysokotlaké priame vstrekovanie, tri valce a šesťstupňová automatická prevodovka s meničom. Obľúbená kombinácia koncernu PSA zavítala aj do modelu C3 Aircross. Ide o najdrahšiu benzínovú alternatívu.

81 kW (110 k) a 205 Nm stačia, aby sa Bublinka rozbehla ďaleko za povolené rýchlostné limity v našej krajine a dokáže to celkom rýchlo. Nástup turba je rýchly, zdržanie spôsobí jedine automat. Nič nezvyčajné. Keby bolo treba, je tu manuálny režim. Pracuje sa s ním výborne. Maximálny výkon agregátu je dostupný pri 5500 ot/min a najvyšší krútiaci moment dosahuje už na úrovni 1500 ot/min.

Z nuly na 100 km/h zrýchli za 10,6 sekundy. Priemerná spotreba je v meste 8,9 až 9, mimo mesta 5,1 až 5,2 a kombinovaná 6,5 až 6,6 v závislosti od obutia. K papierovým údajom o spotrebe nemám čo dodať. Počas testu sa spotreba pohybovala presne v týchto medziach. Musíte mať veľmi ťažkú nohu (na také malé autíčko) alebo veľkú smolu na dopravnú situáciu, aby ste v kombinovanom priemere dosiahli spotrebu vyššiu než 7 litrov. Takto vyzerajú spotreby merané v novom európskom reálnom cykle – presné a objektívne.

Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h zvládne za cca 7 sekúnd. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h zvládne za 9 sekúnd. V časoch je samozrejme i necelá sekunda potrebná na kick-down. So zvoleným správnym prevodovým stupňom v manuálnom režime je možné dosiahnuť o kúsok lepšie výsledky. I v automatickom režime sú to však sympatické údaje. Ochota zrýchľovať a ochota rýchlo podradiť umožňujú bezproblémové aj viacnásobné predbiehanie. Tradične, turbo nie je zázračné a nerobí z trojvalca raketu. No na schopnosti motora v takto malom aute za danú cenu sa sťažovať nikto nemôže. Chuti do zrýchlenia má až-až. 

Motor má svoj typický trojvalcový zvuk, v C3 Aircross je ho však počuť najmenej spomedzi všetkých doteraz testovaných verzií malých automobilov. Prvýkrát pri kombinácii PureTechu a automatu prevodovka v istých momentoch motor krátkodobo podtáčala. Pritom vytrvalo odmieta radiť do otáčok nižších než 1800 ot/min. Avšak pravdepodobne vyššia čelná plocha i vyššia hmotnosť ako u C3 spôsobujú, že kým motor nedosiahne hladinu 2000 ot/min, pozorné ucho začuje dunenie. Neduní pri každom podradení, sú však jazdné situácie, najmä s viacerými pasažiermi na palube, kedy sa prevodovka poponáhľa a preradí o pár sekúnd skôr, ako by mala.

Najčastejšie som si to všimol pri rýchlostiach okolo 60 km/h. Nič čo by poškodzovalo motor, nič čo by sa nedalo zvládnuť ručným radením. Mimochodom, ručné radenie... Je neuveriteľné, že kým všetky autá v Európe s výnimkou prémie obracajú radenie v manuálnom režime na nelogické – teda podradenie vykonáte pohybom páky k sebe, vyšší stupeň zaradíte pohybom páky od seba, Citroen C3 Aircross ide správnym smerom. Teda ak chcete podradiť, páku dáte od seba, ak chcete zaradiť vyšší stupeň, páku pritiahnete k sebe.

Citroen resp. PSA sa pri odstraňovaní vibrácii typických pre trojvalcový motor nesnažil tak veľmi ako Škoda. Kým s manuálnou prevodovkou je vibrácii relatívne málo, s automatom ich cítiť paradoxne viac. Vibrácie sa šíria z motorového priestoru neustále, mení sa iba ich intenzita a vnímateľnosť. Najzreteľnejšie neduhy spárovania prevodovky s motorom vodič vníma pri parkovaní. Okrem toho, že štart-stop s radosťou motor vypne pri prvom zastavení a motor po zhasnutí následným štartom trhne celým autom, nepríjemno vám bude i pri snahe rozhýbať vozidlo napríklad pri cúvaní do kopca a podobne. Sú skrátka okamihy, v ktorých si prevodovka s motorom príliš nerozumie a v ktorých automat nestíha pracovať tak, ako by bolo žiaduce. Pri bežnom jazdení je ale jeho práca dobrá, radí hladko, miestami neciteľne. Hlavne však rýchlejšie než priemerný vodič a pekne pri tom využíva silu motora v rozpätí 2000 až 3000 ot/min.

Dokáže nahradiť Picasso? 

Citroen C3 Aircross je modernou náhradou za pomerne populárny model C3 Picasso. Aircross ponúka podobnú porciu priestoru. Odvezie aj štvoricu vyšších pasažierov. Pohodlne sa najmä tí vzadu cítiť nebudú, skôr stiesnene, no miesta budú mať vo všetkých smeroch. I keď pri vyšších postavách nezaznamenávam žiadnu rezervu. I dieťa v sedačke do 16 kg bude mať nohy opreté o sedadlo pred sebou. To, čo C3 stráca na dĺžke, snaží sa dobiehať dobre vykrojenými prednými sedadlami a výškou kabíny. Batožinový priestor so svojimi 410 litrami poteší. Poteší i posúvateľná zadná lavica (teoretický nárast kufra na 520 litrov). Veľa toho nenaposúvate, rozmedzie je pomerne úzke. Pomáha to zvyšovať viacúčelovosť automobilu. Najmä smerom ku kufru. Treba mať napamäti, že 410 litrov neleží na podlahe kufra. Veľká časť objemu sa nachádza vo vyšších sférach, najmä vďaka príkrejšiemu sklonu zadných operadiel. I tak je kufor silnou stránkou malého auta. Silnejšou než priestrannosť vzadu. Vzadu potešia roletky. Detail, ktorý ocenia hlavne rodičia malých detí, počas jázd za slnečných dní.

 Posed za volantom je viac v štýle MPV, než SUV. Sedíte vysoko a vzpriečene. Ovládacie prvky ale máte po ruke a výhľad priamo vpred je dobrý. Tradične veľa nevidíte v blízkom okolí vozidla, na to máte dobre pracujúcu kameru a senzory. 

V Aircrosse je však predsa len menej miesta ako v bratovi menom Opel Crossland X. Môže za to hlbšia palubná doska s výraznejšie vystupujúcim stredovým panelom. Doska núti vodiča posunúť sa ďalej od čelného skla a ukrojiť tak z priestoru pre zadných pasažierov. Ak chcete voziť vzadu vyššie osoby a oceníte nemecký prístup k ergonómii, Crossland X je vašou voľbou. 

Finále

Aircross síce zdieľa modelový rad s menším C3, je však hodnotnejší člen rodiny, a nielen vďaka vyššiemu posedu. Kabína je spracovaná lepšie, odhlučnenie je lepšie, auto je univerzálnejšie. Sklamali ma svetlá. Horšie svietiace predné stretávacie svetlomety som za ostatný rok nezažil. Môže za to ich uloženie. Sedíte príliš vysoko v porovnaní s tým, ktorá časť predného nárazníka osvetľuje cestu. Sériové žiarovky nestoja za veľa a LED denné svietenie nijako nepomáha. Továrenské nastavenie sklonu situáciu ešte zhoršuje. Či by ale zmena sklonu nezapríčinila ostré reakcie okolia neviem zaručiť. Aspoň trošku vyššie si ale svetlá pozerať zaslúžia. A každý kto pravidelne jazdí za tmy ocení kvalitnejšie žiarovky.

Auto je práve vďaka bublinkovému štýlu Citroenu sympatické a najmä zadná časť pôsobí lepšie ako v prípade Crosslandu. C3 Aircross môže byť miláčikom, jeho dizajn je uletený, ale vyvážený a vydarený. Pre jednotlivca, pre dvojicu, pre mamičku, pre staršieho užívateľa, ktorý ocení ľahké nastupovanie. Najvhodnejší motor z ponuky je rozhodne PureTech 110. Aj to svedčí o tom, že v súčasnosti nie je príliš z čoho vyberať. Slabší agregát bez turbodúchadla postačí len víkendovým vodičom, jeho sily sú na hrane bezpečnosti premávky. Pohodlnejší ocenia automat, ktorý síce v tomto aute má svoje muchy, vo všeobecnosti nemá závažné nedostatky a v segmente je aj v dnešných časoch nevýdaným darom Boha komfortu. Ak vyššiu nákupnú cenu dokáže vysvetliť vyšší kilometrový nájazd, autu bude stačiť i základný naftový motor. 7 z 10 bodov. Aircross je dobre postavený mikro crossover.

 

Technické údaje

Model: Citroen C3 Aircross PureTech EAT6
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1199
Prevodovka: 6-stupňová automatická 
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  81/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 205/1500
Maximálna rýchlosť (km/h): 185
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 9/5,2/6,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4154/1756/1597
Rázvor náprav (mm): 2604
Objem batožinového priestoru (l): 410-520
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1220
Užitočná hmotnosť (kg): 521
Rozmer pneumatík: 215/50 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 12 790 €
Základná akciová cena modelu: 11 990 €
Základná cena verzie: 15 490 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2018 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.