2017-11-08 04:40:00
Subaru WRX STi
Subaru WRX STi
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Subaru WRX STI – kult, ktorý nevybledol. Láska, ktorá neskončí

Testoval som Subaru WRX STI 2017. Už dnes je auto prekonané novým ročníkom. Na jeho charaktere to nič nemení.

Testom naplánovaným v tabuľke neverím, kým nedostanem kľúče a neodídem s autom. Skúsenosť ma to naučila. Robiť si veľké nádeje pre pár písmen v riadku s dátumom sa neoplatí. Nestalo by sa prvýkrát, keď by sa test neuskutočnil, auto by bolo poškodené, nabúrané, či ho len niekto odvolal niekam niekomu na nejakú PR akciu. Lenže môže ma skúsenosť presviedčať o racionálnom postoji, keď vidím, že sa na mňa chystá Subaru WRX STI. Očakávanie sa predsa len vkradne do mysle a časom rastie.

Pohľad na to krídlo, na to modré auto s veľkým, dnes už nevídaným, otvorom na kapote ma vracia skoro dve desaťročia späť. Do čias detských, neskôr do čias pubertálnych. Do čias účasti Subaru v rely. Do čias Richarda Burnsa, Tommiho Makkinena, do čias, keď si chalan musel vybrať či je Subarák, alebo Mitsubišák Či by chcel Imprezu, alebo Lancer Evo (popri tom ako si musel vybrať, či fandí Schumacherovi, alebo Hakkinenovi a či sú lepší futbalisti Brazílčania alebo Francúzi). Do čias, keď sa na desktope, či na konzole u kamoša hrával rely simulátor ako Richard Burns Rally, či iné a nevedel som si vybrať nič iné ako to modré, prinajhoršom bielo-červené auto... Kým dnes, na základe znalosti dobových názorov odborníkov by som skôr veril diamantom, vtedy sa mi ten modrý prízrak vypálil do mysle rovnako intenzívne ako divoký koník v znaku Ferrari.

Zdroj: Ján Hargaš

Subaru WRX STI je skrátka kult. O to väčší, o čo menší je záujem väčšiny populácie. Kým za mojich detských čias bola modrá super Impreza vzácna ako jednorožec preto, lebo si ju nikto nemohol dovoliť a keď mal toľko peňazí, kúpil si radšej nejaký špatný offroad. Dnes je vzácna preto, lebo aj keď si ju ľudia môžu dovoliť, kúpia si radšej špatné SUV, prémiový sedan bez výbavy a bez motora, či prinajlepšom hot-hatch od iného výrobcu, alebo skrátka iné nudné auto s množstvom litrov v batožinovom priestore navyše. Ale dobre im tak. Veď kto iný ako Subaru vie prežiť na okraji záujmu verejnosti a naďalej pekne v tichosti a so šarmom sebe vlastným vyrábať výnimočné autá?

Subaru WRX STI 2017 disponuje boxer štvorvalcom s objemom 2,5 litra s maximálnym výkonom okrúhlych 300 koní pri 6000 ot/min. Maximálny krútiaci moment 407 Nm dosahuje STI pri 4000 ot/min. Motor má i bez turbodúchadla solídne parametre, veď v takom Outbacku dosahuje atmosférická verzia 179 koní a 235 Nm. Väčšinu pokojného jazdenia, či jazdenie v hustej premávke strávite bez využívania potenciálu turbodúchadla. Motor si pokojne pradie a turbo oddychuje, i keď sa k vašim ušiam i ušiam širokého okolia dostáva fantastický a hlavne prirodzený zvuk pracujúceho objemnejšieho boxer štvorvalca umocnený výborne nastavenými koncovkami výfuku. Iba ten zvuk stačí, aby bol človek celý deň šťastný a tešil sa na cestu do práce i z práce. Bez toho zvuku, sediac v obyčajnom aute si môžete pripadať ako hluchý.

Zdroj: Ján Hargaš

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Bublanie výfuku je však len sprievodný jav jazdy s unikátnym motorom nastaveným akosi starosvetsky, no pritom moderne príjemne. Turbo nepracuje ako pri súčasných športových variantoch, kde je turbo aktívne takmer okamžite po naštartovaní a pri jazde mestskou päťdesiatkou má nafúkaný takmer 1 bar.

Veľkú časť jazdy v hustej premávke strávite bez prebudenia „vrtule“. Stačí však málo – šliapnuť na plynový pedál a turbo sa začne prebúdzať. Jeho sila však prichádza lineárne, priam atmosféricky. Nepocítite žiadne myknutie, tlak v turbe stúpa a stúpa plynulo so stúpajúcimi otáčkami. V STI sa prebúdza až po prekročení 3000, no ideálnych je 4000+ otáčok. Až tam sa dejú veci. Potom príde rad na aktivovanie športového režimu na otočnom ovládači na stredovom paneli. Veci sa náhle znásobia a ťah auta je ešte silnejší, no a potom je tu ešte bonusový športový režim+. Vtedy je ťah motora doslova návykový a pre veci neznalých desivý. Opäť neprichádza ako je dnes v móde – masívnym trhnutím a tlakom na krčnú chrbticu. Nie, postupne, plynulo ale pritom intenzívne, skoro okamžite a neúnavne.

Dajte pokoj s okruhmi

WRX STI nepatrí na okruhy. Obzvlášť nie na také ako SlovakiaRing – stavané na prepracované GT-čka. Brať STI na okruh je dôkazom nepochopenia jeho podstaty. To auto patrí do hôr, na priesmyk, na kľukaté cestičky popri mori, na vidiek. Úlohou WRX STI je plašiť domorodcov, zver popri ceste i posádku a tiež vlastného vodiča.

Zdroj: Ján Hargaš

Každý deň môžete prekonávať vlastnú hranicu strachu

A aj tak sa len s námahou dostanete na limity tohto automobilu. Za rovnaké peniaze dostanete nabúšené hatchbacky, kombíky a všakovaké karosárske varianty s preturbenými štvorvalcami, no ani jeden z nich nedokáže v zákrutách to, čo STI. Každému jednému autu, ktoré som mal v rukách, a bolo ich už naozaj dosť, som na horskom priesmyku ukázal, kde má limity. Pochopil som kam si môžem trúfnuť zájsť, čo už je na dané auto priveľa a užíval som si jazdu tesne pod nebezpečenstvom. Ale pri STI som to nedokázal. Ledva som sa dostal k zapískaniu pneumatík a aj to skôr náhodou. To auto sa mi potichu smialo. Ono sa smialo a ja som pos.atý čupel v kúte a prosil o život.

Na horskom priesmyku som s ním strávil azda najviac času zo všetkých testovačiek. Posúval som vlastné hranice. Brzdil som neskôr (fantastické a nevädnúce brzdy), no najmä som nebrzdil ale pridával plyn. Presviedčal som vlastný pud sebazáchovy, že to čo robím nie je samovražda. Bol som ako na ihlách, každú chvíľu čakal zlyhanie techniky, utrhnutie. Šmyk zadkom, či predkom (pri štvorkolke zo začiatku nikdy nevieš).

Zdroj: Ján Hargaš

Vyčkával som na ten kľúčový okamih, ktorý musíte zachytiť, inak skončíte vo zvodidlách, či ďaleko za nimi. Ale on neprichádzal. Ani pri prejazde nerovností, ani pri nesprávnom brzdení. Ani asistenčné systémy som neprebudil. Jasné, v úvodnom „normálnom“ režime sa ozývala kontrola trakcie, ale to len preto, lebo jej to prikázali.

Nenechajte sa zmiasť. To auto vôbec nie je blbuvzdorné. To auto je ale tak dobré, že by som s ním mohol tráviť roky a stále by ma malo čím prekvapiť.

Modrý génius

Niekto si povie, že to robí symetrický pohon všetkých kolies, navyše vylepšený aktívnym stredovým diferenciálom a moderným technologickým dopingom, ale to nie je všetko.

To auto je geniálne od pneumatiky, cez zavesenie kolies, brzdy, cez diferáky, rozloženie hmotnosti, prevodovku až k motoru, k volantu a radiacej páke. Vďaka novej konštrukcii je neuveriteľne tuhé, tuhosť je správnym slovom i pri popisovaní podvozku, zavesenia kolies. Je obdivuhodne solídne a pritom nežne poddajné.

Zdroj: Ján Hargaš

Viete, keď dáte mizernému autu s podpriemerným podvozkom dobrý pohon všetkých kolies, väčšina populácie bude výskať blahom a ten šašo, čo si to kúpi bude mať pocit, že má najlepšie auto pod slnkom a že je najlepší vodič pod slnkom. Ale potom ho na priesmyku predbehne WRX STI takou rýchlosťou v zákrute, že sa mu bude zdať, že on sám vlastne cúva.

Pohon všetkých kolies dokáže vyžehliť také veľké prešľapy a fušerinu na podvozku a na konštrukcii vozidla až sa tomu ani veriť nechce, ale je to tak. Nehovoriac o elektronických pomocníkoch.

Podvozok tohto auta je dokonalý. Niečo také som ešte asi ani nezažil, alebo ak, tak veľmi dávno. On je mäkký a čím rýchlejšie idete tým mäkšie pôsobí, no náklon konštrukcie neprichádza do úvahy. Akoby sa rýchlosťou dostával k svojmu optimu a nie naopak (pre niektoré autá je optimálna rýchlosť pre stabilitu a priľnavosť rýchlosť stacionárna).

Nie je veľa áut, ktoré by schopnosti WRX STI tromfli a ani v prípade dvojnásobného navýšenia ceny vozidla.

Netvrdím, že STI je najrýchlejšie a najlepšie jazdiace auto na svete ale z hľadiska ceny a protihodnoty len ťažko nájdete výhodnejší kauf, a to mu pritom za ostatné roky konkurencie poriadne pribudlo.

Lenže ani WRX STI nestojí na mieste a nešliape vodu. Jeho tvorcovia neustále posúvajú vývoj ďalej a udržujú zmysly auta ostré. To auto je tak veľmi návykové, a tak veľmi odlišné, až sa zdá, akoby bolo triedou samé pre seba.

Zdroj: Ján Hargaš

WRX STI je vyššia jazdecká dimenzia. Otvára dvere do svetov nepoznaných. Posúva hranice a schopnosti vodiča. Môže to robiť postupne. Od základného jazdného režimu k najvyššiemu, no ani tam nekončí, ďalej umožňuje pohrať sa s nastaviteľným stredovým diferenciálom, a keď sa už nakoniec dostanete do najvyššieho levelu poskytnutého sériovým vozidlom, príde čas na ďalšiu optimalizáciu prostredníctvom doplnkov a vylepšovania...

Najlepšia na ňom je asi jeho univerzálnosť a viactvárnosť. Môže byť nedotáčavé, pretáčavé, neutrálne, šialené, kultivované. Všetko záleží od vás, od vášho žiadaného nastavenia, od vašich schopností a jazdného štýlu.

Ešte lepšie je, že doň napcháte batožinu i rodinu, že má slušne rozmerný batožinový priestor, pohodlné sedadlá, atermické sklá, výborný audiosystém. Že s ním môžete jazdiť aj po obyčajných cestách. Že má neuveriteľný zjav. Že vyzerá tak dynamicky. Že má krídlo, ktoré moja žena nazýva polička. Že má „dieru v kapote“ a že nemá absurdne veľký rozmer diskov. Že je tak racionálne postavené a pritom má toľko charakteru.

A nie, ani to nie je najlepšie. Najlepšie je, že nie je vymyslené, že je tu, je skutočné a pripravené slúžiť vám tak ako si to budete priať. Môžete ho pritom odsúdiť, môžete ho zatratiť a kúpiť si iné a môžete sa doň zaľúbiť, môžete tiež mať pocit, že už viete čo dokáže. A potom si za volant sadne pretekár a ukáže vám ako pomaly ste s ním jazdili.

Zdroj: Ján Hargaš

Iste, to sa stane aj pri iných autách, pretože pretekárske umenie nie je o hľadaní limitov stroja, ale o ich neustálom atakovaní a prekonávaní prostredníctvom jazdeckého umenia. No tu, sediac v Subaru WRX STI si skôr či neskôr nevyhnutne uvedomíte ako úžasné a unikátne to auto je.   

Počas pokusov o dobytie pevnosti zvanej WRX STI som hlasne vyjadroval nepochopenie nad skutočnosťou, že toto auto má homologizáciu a teda má dovolené jazdiť po otvorených cestách.

Iste, jeho schopnosti majú aj temnú stránku a tú som naznačil vyššie. Jedna časť sa prejavuje pri postoji k iným autám. Lebo keď z WRX STI presadnete do hothatchu s predným náhonom, budete ako rozmaznané decko v sirotinci. Nebudete s ním vedieť urobiť takmer nič, budete mať pocit, že je neschopné, až tak vás STI rozmazná. Až tak ľahké je s ním prekonávať vlastné rekordy a vlastný strach. Nebudete vedieť pochopiť prečo sa pre taký istý čas, či možno i lepší máte o toľko viac sústrediť a snažiť.

Druhá časť temnej stránky súvisí s tou prvou, a síce vás WRX STI môže rozmaznať natoľko, že zabudnete myslieť, zabudnete striehnuť a raz to v nejakej zákrute pokašlete. Lebo aj keď sa to nemusí zdať, WRX STI neohýba fyzikálne zákony a kontakt s pevnou prekážkou v istej rýchlosti je aj  v tomto aute smrteľný.

Zdroj: Ján Hargaš

Ozaj, aby som aspoň na záver vystrašil časť populácie, ktorá po mojej óde začala mať pocit, že to auto je predsa pre nich. Priemerná spotreba bola počas testu 12,4 litra a neklesla ani pri pokuse o ekonomickú jazdu. Keď som naopak robil čo sa dalo, aby stúpla, auto mi neukázalo nižšiu spotrebu než 18,1 litra. Výsledkom bol dojazd na nádrž na úrovni 350 kilometrov a aj to len preto, lebo som musel vplyvom premávky a posádky jazdiť aj relatívne normálne. WRX papká výhradne 98 oktánový benzín.

Síce je to skvelý daily driver, kúpnou cenou sa všetko iba začína. Určite sa oplatí mať doma ešte aj niečo menej pažravé, niečo normálne, niečo pre manželku. Najmä na posledný týždeň pred výplatou. 

9,5 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Subaru WRX STi
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2457
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  221/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 407/4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 255
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 15,1/8,4/10,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4595/1795/1475
Rázvor náprav (mm): 2650
Objem batožinového priestoru (l): 460
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1607
Užitočná hmotnosť (kg): 393
Rozmer pneumatík: 245/40 R18
Základná cenníková cena modelu (Sport): 43 500 €
   
Základná cena verzie (Exclusive): 46 000 €
Cena testovaného vozidla: 46 450 €
 
Ján Hargaš

Komentáre k článku