2017-10-17 05:55:00
SEAT Ibiza 1,0 TSI
SEAT Ibiza 1,0 TSI
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: SEAT Ibiza 1,0 TSI – El Toréro je nový, úplne a od základu

Zmeny si všimnete. Na prvý pohľad zistíte, že to síce je Ibiza, ale akosi priostrila tvary.

Svoju DNA ikony španielskej značky neschová, ani keby chcela. Ale zrejme nechce. Načo aj – veď nech je jasné, že v piatej generácii prichádza živočíšnosť, emócie a moderna v spoločnom mixe.

Ibiza nie je iba ostrov. Ibiza je jazdiaci fenomén. Ibiza je ikona – ak máme na mysli SEAT Ibiza. Nová generácia má množstvo zmien a vylepšení, na palube je doslova nabitá technológiami. Narodila sa na modernizovanej platforme MQB A0 ako prvá, skôr ako koncernoví súrodenci. Predbehla tak VW Polo a novú Fabiu. Chcela pritom zostať tým, čím bola a je doteraz: fenoménom, ktorý opantal nielen Španielsko. Vďaka Ibize totiž poznajú SEAT po celom svete.

Od svojho uvedenia pred 33 rokmi prešla Ibiza výrazným vývojom so snahou zaujať. Aj vďaka jej prispôsobovaniu sa predalo vyše 5,4 milióna kusov áut s týmto menom. Posledná generácia je na hony vzdialená od toho jednoduchého prapredka. No neustále v sebe nesie náboj, eleganciu a nádych južného temperamentu.

Zdroj: Jozef Vydra

Južanské emócie pretavené do tvarov karosérie pripomínajú predchádzajúcu, v poradí štvrtú Ibizu. Pribudli ostré tvary, hrany a prelisy, pri ktorých máte pocit, že sú ako žiletka. Zvýrazňujú základnú predispozíciu tohto pôvodne drobného španielskeho toreadora, ktorý má ambíciu skrotiť svoju konkurenciu. Práve preto dostala do vienka novú platformu a technológie s výbavou bežnou vo vyššej triede.

Keď sa postavíte zoči-voči novej Ibize, máte pocit, že už ste ju niekde videli. Žiadne dejá-vu. To si iba požičala niektoré z tvarov a riešení, ktoré už poznáme z väčších modelov. Ale tvary natoľko nerozhodujú, auto je nové vo svojej podstate. Vďaka novej koncernovej platforme MQB A0, ktorá má nižšiu hmotnosť, vyššiu tuhosť a podstatne väčšiu flexibilitu, ako to bolo doteraz. Na dĺžku pribudli iba dva milimetre a na výšku jeden, ale rázvor je dlhší o 100 mm a šírka je väčšia o 87 mm. Zväčšil sa aj rozchod kolies, vpredu o 60 mm a vzadu o 48 mm. Okrem toho v novinke pribudol nový multimediálny systém a široký zástup elektronických asistentov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Agresívny vizuál

V realite je nová Ibiza z hľadiska dizajnu vydarená. V prednej časti kraľujú príplatkové full-LED svetlomety známe z väčších modelov Leon či Ateca. Spolu s líniou prednej kapoty a nárazníka tak pri pohľade spredu pôsobí drobný Španiel dostatočne dynamicky. Veľké zmeny načakajte pri bočnom pohľade – sú síce tiež expresívne a mierne agresívne, ale uvedomíte si ich až pri porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Vnímam ich však pozitívne a bez nich by celok nebol vyvážený. Výrazné zmeny ale zasiahli zadnú časť, ktorá sa tvári namosúrene až agresívne – ale to Ibize celkom pristalo. Najvýraznejšie pôsobí trojuholníkové svietenie zadných koncových svetiel.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Strohosť a expresívnosť, ale aj jednoduchosť a priamosť sa preniesli do interiéru. Pôsobí možno až minimalisticky. Mne osobne sa toto riešenie páči – dôležité je, čo všetko auto dokáže. Čačky na prístrojovej doske sú možno pekné, ale hladké línie majú svoje čaro, aj opodstatnenie. Tentoraz sme nemali na vyskúšanie všetkým možným „natlačenú“ verziu, ale „iba“ verziu Style. V centrálnom paneli má len monochromatický displej a ovládania základných funkcií cez základné hardvérové tlačidlá – ale viete, že mi to vyhovovalo? Namiesto triafania sa do ikon na dotykovej obrazovke má totiž aj a ovládanie otočnými „gombíkmi“.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Multifunkčné tlačidlá na volante sú rozmiestnené logicky a pracuje sa s nimi intuitívne. Veniec by mohol byť o niečo hrubší, pre menšie ženské ruky je však tak akurát. Prístrojová doska je zatiaľ analógová, plne digitálna verzia príde až v roku 2018. Vôbec mi to však neprekáža. Údaje sú prehľadné, čitateľné a monochromatický displej medzi dvoma okrúhlymi prístrojmi poskytne vodičovi všetky dôležité informácie, vrátane aktuálneho stavu auta, multimédií, telefónu alebo pokynov navigácie.

Vodič so spolujazdcom majú v aute dostatok miesta. Cestujúci na zadnom rade sedadiel sa však veľmi „rozťahovať“ nemôžu. V prvom rade, dvaja dospelí sa tam usadaia, na troch je miesta málo. Priemerne urastený človek sa posadí aj sám za seba aj vďaka rázvoru väčšiemu o 95 mm. Ja so 190 cm som už mal problém s priestorom na kolená, aj nad hlavou. Ibiza je však auto hlavne pre mladé rodiny, s malými deťmi. Vtedy je to v poriadku. Negatíva vyvažuje najmä batožinový priestor. Ním SEAT dal konkurencii gól do vlastnej bránky. Má totiž objem 355 litrov a vzhľadom na rozmery vozidla je veľký už na prvý pohľad. Za objem aj tvarovanie si Ibiza zaslúži pochvalu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pod kapotou preplňovaný trojvalec

S týmto motorom som mal možnosť zoznámiť sa nielen počas prezentácie novinky v Španielsku, ale napríklad aj pri jazdách v modernizovanej Škode Rapid. Kým v Rapide motor príliš neoslnil, hoci svoju funkciu robil dobre, za volantom menšej a ľahšej Ibizy sa prejavil podstatne lepšie.

Je totiž pomerne dobre odhlučnený, napriek tomu jeho trojvalcový pôvod spoznáte. Určite však poteší fakt, že vibrácie sa podarilo utlmiť prakticky na úplné minimum. Neviem čím to je, ale teraz sa neprejavil prenos vibrácií do volantu, ako som mal možnosť zažiť na predstavení v okolí Barcelony. Zdá sa, že spätnú väzbu od novinárov si vzali v SEATe k srdcu a do sériovej výroby ešte niečo zmenili. Rovnako som však vnímal istú vlažnosť motor do zhruba 1800 otáčok za minútu. Vtedy v interiéri nepríjemne duní, hlavne na vyšších prevodových stupňoch. Tých má prevodovka v kombinácii s týmto motorom päť. Stačí pridať, alebo podradiť a do žíl Ibizy sa dostáva autotransfúziou dostatok životného elánu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

S prázdnym autom hýbe slabší litrový TSI prekvapujúco veľmi slušne. Určite sa tento motor dá označiť ako dostatočný. S päťčlennú posádkou urastených mužov už ale poznať, že by pokojne zniesol nejaký objem, či výkon navyše. Pre takéto prípady je tu jeho silnejšia verzia s 85 kW a alebo väčší a výkonnejší 1.5 TSI Evo. Motor s výkonom 70 kW je spojený s päťstupňovým manuálom, výkonnejšie verzie majú o jeden rýchlostný stupeň viac.

Motor svojou chuťou ísť za plynom prekvapuje nielen v meste alebo na okresných cestách, poteší aj na diaľnici. Dôstojné pružné zrýchlenie na 100 km/h je samozrejmosťou. Ibiza má ale elán a chuť zrýchľovať aj v rýchlostiach za našim povoleným diaľničným limitom, hoci tam už jej trocha dochádza dych. Kto chce viac, má na výber pri benzínových motoroch buď silnejšiu verziu trojvalca s 85 KW, alebo nový 1,5 litrový motor TSI, ktorý sa začal montovať do Ibizy nedávno. Vráťme sa však k litrovej 70 kW verzii - motor na tom so svojím apetítom nie je vôbec zle. Aj pri ešte úplne surovom aute, ktoré sme začali skúšať s pár najazdenými kilometrami bola spotreba „v norme“. Jasné, že vyššia, ako sa uvádza v oficiálnych údajoch výrobcu. Pokojná jazda dostala spotrebu zhruba na úroveň 5,1 – 5,4 litra na 100 km. Bežne to bolo vždy pod hranicou 6 litrov a postupne sa znižovala.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ako jazdí nová Ibiza

Nový Seat Ibiza môže mať adaptívny podvozok DCC, čo je medzi malými autami pomerne nevídaná vec. Testované auto si ale muselo vystačiť s klasickými tlmičmi a vinutými oceľovými pružinami. Aj napriek tomu, že bolo obuté na 16 palcových kolesách (základom sú „štrnástky“) to znamenalo síce o niečo tuhší podvozok, ale naopak skvelé jazdné vlastnosti a ovládateľnosť. Aj na cestách, ktoré majú do kvality poriadne ďaleko. Nie je vôbec prehnané, ak poviem, že sa podvozok novej Ibizy dostal tesne k vlastnostiam modelu Leon, ktoré sú v tomto smere (ochota "vrhať sa" do zákrut a držať na ceste) už takmer legendou,

SEAT Ibiza profituje nielen z ľahkého motora v prednej časti, ale aj z celkovej nízkej hmotnosti. Hoci slabším verziám nepomáha systém XDS, ktorý v zákrute pribrzďuje vnútorné kolesá, bola priľnavosť predných pneumatík a prenos výkonu na ceste aj v zákrutách veľmi dobrá. Nebojím sa dokonca napísať, že vynikajúca. Nestalo sa, že by sa kolesá pretáčali a strácali trakciu. Ak poviete, že je to vďaka málo výkonnému malému motoru, ten má sily v týchto prípadoch dosť. Výsledok je skôr vďaka starostlivému naladeniu podvozka aj auta ako celku. Bolo príjemné zistiť, s akou ľahkosťou auto jazdí.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záver

Veľmi sa nám zapáčili jazdné vlastnosti, nová ibiza jazdí pekne čiperne a jej komfort v rámci segmentu zostáva na slušnej úrovni. SEAT Ibiza piatej generácie je podarené auto, ktoré aktuálne ponúka mnoho prvkov, ktoré iné malé autá neponúkajú. No podľa reakcií pasažierov, ktorých som zviezol, je priestor na zlepšenie. Mne to síce stačí, no iní tvrdia, že by si zaslúžila v nižších výbavách trochu vylepšiť interiér. Nuž, kto chce, kúpi si predsa vyššiu výbavu. Napríklad FR zameranú športovejšie, alebo Xcellence orientovanú na komfort a výbavu. Motor s výkonom 70 kW úplne bohato stačí na jazdy po meste, medzi mestami a občasné diaľničné (vý)jazdy. Ak niekto túži po vyššom výkone, má možnosť vybrať si. Vždy je to však aj o cene. No v pomere výkon/cena má nová Ibiza slušnú pozíciu a za svoje peniaze dostanete viac, ako iba adekvátnu protihodnotu.

Technické údaje

Model: SEAT Ibiza Style 1,0 TSI 
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 999
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  70/5000-5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 175/1500-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 182
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,8/4,1/4,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4059/1780/1444
Rázvor náprav (mm): 2564
Objem batožinového priestoru (l): 355
Objem palivovej nádrže (l): 40
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1122
Užitočná hmotnosť (kg): 458
Rozmer pneumatík: 195/55 R16
  195/55 R16
Základná cenníková cena modelu: 11 490 €
Základná akciová cena modelu: 9 990 €
Základná cena verzie: 12 110 €
Cena testovaného vozidla: 14 896 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku