25.09.2017

TEST: Honda Civic Sedan – luxusný Civic s automatom je dobre namiešaný koktail

Testovali sme najväčší Civic v ponuke. Model sedan hrá viac na estetiku ako hatchback.

Honda Civic Sedan je estetickejšou a prémiovejšou verziou modelu Civic. Je alternatívou pre tých, ktorým sa dizajn hatchbacku zdá až príliš športový. Sedan je dlhší, reprezentatívnejší a zameraný viac na komfort.

Testoval som verziu s benzínovým turbomotorom a automatickou CVT prevodovkou s imitovanými 7 stupňami v najvyššej výbave Executive. Pri sedane si zákazník zatiaľ nič okrem 1,5 litrového VTEC Turbo s výkonom 134 kW (182 k) ani nemôže vybrať. Vyberať môže iba medzi tromi stupňami výbavy a manuálnou, či automatickou prevodovkou. V prípade manuálu dostanete 240 Nm od 1900 do 5500 ot/min, v prípade automatu 220 Nm od 1700 do 5500 ot/min s identickým maximom výkonu.

Odlišnosti medzi hatchbackom a sedanom začínajú na prednej maske. Kým hatchback verí čiernej, sedan verí chrómu. Práve výrazná predná lišta je rozdielom, ktorý dokáže na pár centimetroch vysvetliť odlišnosti medzi modelmi. Pravdou ale zostáva, že rovnakú striebornú lištu môže mať aj hatchback, takže...

Druhou výraznou odlišnosťou sú badateľné predĺžené línie. Civic sedan je o 13 centimetrov dlhší ako hatchback. Tých 13 centimetrov nájdete za zadnými kolesami. Rozdiel v rázvoroch je len 1 milimeter.

Znamená to, že sedan neponúkne viac miesta pre pasažierov vzadu. Ponúkne dlhší batožinový priestor, ktorý je však vďaka karosérii sedan ťažšie využiteľný. Tým najvýznamnejším benefitom tak zostáva plynulejší limuzínový vzhľad automobilu.

Našťastie už hatchback ponúkne dostatok priestoru pre štvorčlennú, núdzovo päťčlennú posádku. Dvojica dlhonohých sediacich za sebou sa už musí uskromniť, no medzigeneračne je priestorová ponuka výrazne lepšia a dokáže držať krok i so sedanmi o triedu vyššie – v segmente D, kam sa hrabe napríklad Octavia, no kedysi tam patril Accord, nech mu je zem ľahká.

Sedenie je vo všeobecnosti nízke, i keď vyšší vodič by možno ocenil možnosť posadiť sa ešte nižšie, obzvlášť pri modeloch so strešným oknom. Nižší posed by ešte zvýraznil športový charakter automobilu. Pravda je, že už teraz sedíte nižšie než v predchodcovi a nižšie než u väčšiny konkurentov.

Usadnutie za volant jasne prezrádza športový charakter automobilu. Darmo máte predĺžený sedan s reprezentatívnym charakterom, vodič sa v momente cíti ako pretekár. Dynamickej jazde praje všetko počínajúc posedom za volantom, rozmiestnením ovládacích prvkov, odozva plynového pedálu, strmé riadenie, citlivé brzdy. Všetko, okrem automatu.

Nie, nepatrím k tým, ktorí CVT odsudzujú už len pre tie tri písmenká v názve. Moderné CVT prevodovky dokážu konkurovať pokročilým dvojspojkovým prevodovkám, či prevodovkám s hydro meničom. CVT v Civicu radí výborne, umožňuje ako pokojné jazdenie so zapnutým režimom eko – pre oslabenie reaktívnosti plynového pedálu, no tiež dynamické jazdenie v bežnom režime, ktorý je už sám o sebe športový. Je však zreteľné, že z výkonného motora Podkapotou nedostanete s automatom to, čo s manuálom. Skúšal som to na priesmyku. Stále však dostanete viac než u väčšiny konkurentov.

Ani CVT nedokáže zabiť športovosť Civicu

To je fakt. S takýmto podvozkom, asistenčnými systémami, riadením a okamžitou odozvou na plyn by ste mohli mať Podkapotou aj jednovalec z mopeda s variátorom a aj tak budete sedieť v športovom aute. Tu sú však valce štyri a CVT robí všetko čo dokáže, aby vás nebrzdilo.

Napriek prednastaveným prevodom CVT pri prudkom stlačení akcelerátora aj tak neodolá a udržiava otáčky na určitej úrovni (podľa situácie a tlaku na akcelerátor). To nepoškodzuje ani tak reálnu dynamiku ako skôr pocit z jazdy a najmä zvukový prejav agregátu. Reálnu dynamiku obmedzuje skôr nemožnosť okamžitého záberu v momente, keď to vodič vyžaduje. No a pocitovú dynamiku zas obmedzuje vedomie, že s manuálom by to jednoducho bolo lepšie.

Športová jazda teda nie úplne. No zrýchlenie a pružné zrýchlenie zvláda auto bez zaváhania a umožňuje predbiehať mimoriadne agresívne. Podvozok pritom nevystraší, je skutočne veľmi dobrým kompromisom medzi jazdnými vlastnosťami a komfortom, tak ako som ho už stihol ospevovať v tomto teste.

Sklamaním je pre mňa absencia výduchov vzduchotechniky aj pre zadné sedadlá. Civic v interiéri pôsobí natoľko prémiovo, aj vďaka pekným a kvalitným dvojfarebným koženým sedadlám, až je absencia výduchov vzadu ťažko pochopiteľná. Nepíšem o troj, či štvorzónovej klimatizácii, pokojne stačí dvojzónová, no s chladením prechádzajúcim až do zadnej časti vozidla. V lete to veľmi pomôže.

Batožinový priestor disponuje väčším objemom než v prípade hatchbacku. Jeho 519 litrov je ale ťažšie dostupných, najmä ak by mal Civic slúžiť aj na prenos väčších predmetov. Na druhú stranu, väčší kufor poľahky odvezie viac batožiny a poradil si aj s menej skladnými predmetmi ako veľká detská trojkolka, či kočík a podobne.

Honda Civic sedan je z môjho pohľadu akýmsi nasledovníkom odkazu modelu Accord. Síce to Accord nie je, to je celkom zreteľné, väčší sedan už Honda neponúka a ani to neplánuje. Je to nielen alternatíva Civicu zvaného hatchback, je tiež alternatívou pre tých, ktorí hľadajú reprezentantívne vozidlo v nižšej strednej triede, no netúžia po európskom klišé.

Civic sedan s automatickou prevodovkou je pohodlný neokukaný sedan s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami, športovosťou hatchbacku, no zabalenou do „pokojnejšieho“ menej agresívneho balenia. CVT prevodovka neuberá vozidlu z dynamiky pri jazdení po bežných cestách, no športovému vyžitiu na priesmyku zrovna nepraje. Auto ale nie je lenivejšie, ani pažravejšie. Stačí vypnúť eko režim a odozva plynu i prevodovky uspokojí aj náročnejších. No a pažravosť s moderným CVT sa v podstate vylučuje. S autom je ľahké jazdiť pod 7 litrov. Agresívny jazdný štýl s predbiehaním všetkého čo má kolesá a s jazdou mierne nad povolené maximá vždy keď je to možné, posunie spotrebu k 8,5 litru na 100 km. Môj priemer aj s výjazdom na horský priesmyk a štýlom, ktorý by som rád nazval plavnou dynamikou som jazdil presne za toľko. Na diaľnici pri priemernej rýchlosti 130 km/h sa v závislosti od profilu cesty a ďalších faktorov pohybuje priemer medzi 7 až 8 litrov benzínu. Ekonomické jazdenie s opatrnou akceleráciou prinútilo palubný počítač ukazovať hodnotu 6,2 l/100 km.

Od Civicu sedan neočakávam veľký predajný úspech v našich končinách, o to lákavejší môže byť, ak chcete výnimočné auto. Pomôcť by mu mohol pripravovaný naftový motor, ktorý sa Podkapotou Civicu objaví už na jeseň tohto roka. Osobne by som ale do nafty nešiel a odpustil by som si aj CVT prevodovku. Či už si vyberiete univerzálnejší hatchback, alebo estetickejší sedan, ideálnou kombináciou je 1,5 VTEC Turbo s manuálnou prevodovkou. Za ňou nasleduje kombinácia vydareného točivého motora 1,0 VTEC Turbo s manuálom a až potom by som zaradil automaty. Ani zďaleka nie sú také tragické ako sa vám niektorí „odborníci“ budú snažiť nahovoriť.

Z Civica robia hltača diaľničných kilometrov s obdivuhodným komfortom za volantom a s možnosťou prechádzať zákrutami ako nôž maslom. Civic sedan 1,5 CVT vo veľmi zaujímavej farbe Midnight Burgundy v kombinácii s bielym koženým interiérom získava vysoké hodnotenie 8 z 10 bodov.

Body strhávam za absenciu výduchov vzduchotechniky pred zadnými sedadlami, za ignorantstvo automatu pri prepnutí do športového módu – lebo je mi jedno ako efektívne je ťahať s vyrovnanými otáčkami, keď chcem cítiť a počuť zvyšujúce sa otáčky motora VTEC. Body idú dole aj za absurdne neprehľadný infotainment. No a pol bodu má Civic dolu aj za menej odolné lakovanie. Nemci nás svojimi lakmi rozmaznávajú (alebo skôr rozmaznávali?), o lak Civicu sa treba lepšie starať a lepšie ho chrániť napr. kvalitným voskom a umývaním výlučne v ručných umývarkách. Nie, nezoderiete ho na plech, také sa nedeje, ale... Civic si vás v tejto dobe šedých škatúľ skôr, či neskôr získa a budete ho chcieť rozmaznávať kvalitnou opaterou. To auto jazdí tak dobre, že aj z najväčšieho ignoranta spraví pedanta, ktorého pekne napáli, keď mu pár konárikov spraví na laku viditeľné šrámy... Mne stačilo pár dní a po takýchto šrámikoch som mal chuť strieľať po okrasnej zeleni guľometom.

To je všetko...

Že som o jazdných vlastnostiach nepísal toľko, koľko by si zaslúžili? Načo znova. Tu je napísané všetko podstatné.

 

 

 

Technické údaje

Model: Honda Civic sedan 1,5 VTEC Turbo
Počet valcov:

4/16DOHC i-VTEC

Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Prevodovka: bezstupňová automatická CVT
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 134/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 220/1700-5000
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,7/4,7/5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4648/1799/1416
Rázvor náprav (mm): 2698
Objem batožinového priestoru (l): 519
Objem palivovej nádrže (l): 46
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1378-1419
   
Základná cenníková cena modelu sedan (1,5 T): 21 390 €
Základná cena verzie 1,5 Turbo s CVT: 22 690 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.