19.09.2017

TEST: Opel Insignia GS Innovation 2.0 CDTI – ako jazdí nová vlajková loď značky

Už na prvý pohľad je jasné, že druhá generácia vozidla s menom Insignia je naozaj úplne nové auto.

Oproti svojmu predchodcovi je Insignia širšia a nižšia a jej dizajn vytvára dojem dravosti a stability. Zmenili sa proporcie karosérie, typu litback. So sedanom sa neráta, iba s kombi verziou. Insignia Grand Sport má rázvor dlhší o plných 92 mm (2829 mm). Je však dlhšia len o 55 mm (4897 mm), pretože previsy karosérie sa súčasne skrátili o 30 mm vpredu a 7 mm vzadu.

Čelná maska je pomerne nízka a originálna. Šírka auta narástla o 7 mm na 1863 mm, zatiaľ čo výška klesla o 29 mm (vodič zároveň sedí o 30 mm nižšie) a rozchod kolies na oboch nápravách narástol o 11 mm. Nový Opel Insignia Grand Sport je o niečo väčší ako jeho konkurenti (napríklad Passat, alebo Mondeo) a je porovnateľný s prvotriednymi sedanmi vyššej triedy.

Značnú pozornosť zamerali dizajnéri na interiér, najmä na zadné sedadlá. Narástla na nich šírka vo výške lakťov/ramien o 32/25 mm. Cestujúci majú oproti predchodkyni viac miesta nad hlavou o 8 a pred kolenami o 25 mm. V kombinácii s novo tvarovanými sedadlami je vzadu oveľa viac priestoru ako predtým. V prednej časti zaujmú čiastočne digitálne prístroje, veľký centrálny monitor a farebný head-up displej – informácie zobrazuje na čelnom skle.

Pri pohľade z boku vyniknú masívne chrómované lišty v hornej časti bočného zasklenia, ktoré u kombi Sports Tourer prechádzajú dokonca až do zadných svetiel (najvýraznejší prvok vypožičaný z koncepčnej štúdie Monza). Dôkladná starostlivosť o zníženie aerodynamických odporov má za následok veľmi nízky koeficient odporu vzduchu cₓ = 0,26.

Odtučňovačka zabrala

Opel Insignia Grand Sport stojí na úplne novej platforme Epsilon 2. Skelet karosérie je vďaka vyššiemu podielu vysokopevných ocelí (najmä v oblasti stĺpikov A a B, streche a pozdĺžnikoch v podlahe) nielen tuhší, ale tiež o 59 kg ľahší (teda o 13% ). V závislosti od vyhotovenia je vozidlo ľahšie ako jeho predchodca celkovo až o 175 kg (kombi Sports Tourer až o 200 kg). Insignia je vôbec prvým Oplom osadeným hliníkovou kapotou, ktorá sa v prípade kontaktu s chodcom v priebehu niekoľkých milisekúnd vo svojej zadnej časti nadvihne a ochráni ho od kontaktu s tvrdým motorom.

Pod kapotou nafta

V prednej časti modelu vrčal vznetový 4-valec 2,0 CDTI s výkonom 125 kW (170 k) pri 3 750 ot/min. Maximálny krútiaci moment tohto motora je 400 Nm v rozsahu 1 750 - 2 500 ot/min. Jeho papierové parametre a kombinácia so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou sľubovali dostatočne svižnú jazdu. Realita je však trocha iná. Táto kombinácia pohonu pôsobila pri rozjazde trocha ťarbavo. Na svedomí to zrejme má dosť ťažký prevod na prvých dvoch prevodových stupňoch. Zrejme pre emisné predpisy dostala Insignia ťažký stály prevod, ale jednotka a dvojka mohli byť naozaj „kratšie“. Do zhruba 1700 otáčok sa totiž tvári ako lenivec, no potom sa už rozbehne a zrazu je z auta celkom šikovný dravec. Motor má naozaj výkon a Insignia zrýchľuje naozaj svižne. Mať pod kapotou naftový diesel pre dynamiku? Hádam skôr pre spotrebu – tu sa Insignia prejavila celkom očakávane. Kombinovaná spotreba s prevažujúcou jazdou po diaľnici a v meste, čo je najhoršia kombinácia, sa ustálila na 6,8 litra na 100 km. Jazda okolo miest a dedín spôsobila pád na 5,6 litra.

Príjemné miesto pre život

Interiér Insignie je navrhnutý naozaj príjemne. Nájdete v ňom pre Opel tradične veľmi dobre tvarované sedadlá a fakt dostatok miesta. K ergonómii ovládačov tiež nemám výhrady a potešilo ma tiež jednoduché ovládanie palubného počítača. Ovládanie infotainmentu je však už tiež v dnešnom trende – aj Opel podľahol vábeniu dnešných čias a má dotykový displej. Môj názor je, že do auta toto riešenie nepatrí – aj pre jeho nepresnosť. Skúste zvoliť počas jazdy niečo na displeji. Treba odvracať zrak od diania na ceste – a trafiť sa na správne miesto je tiež umenie. Hlavne v meste, alebo na zvlnenom povrchu cesty...

Najvýraznejším zlepšením auta je však určite riadenie. Jeho priamočiarosť a čitateľnosť sa s doterajšou Insigniou nedajú porovnať, viditeľné je celkové vynikajúce zladenie s novými proporciami vozidla a rozložením hmotnosti medzi nápravami. Vďaka nízkej hmotnosti, predĺženému rázvoru a zníženému ťažisku sú zmeny smeru jazdy výrazne jednoduchšie, nedotáčavosť účinne kompenzuje kinematika predných kolies aj zadných päťprvkových závesov.

Náklony karosérie v pozdĺžnej i priečnej osi sú minimálne, hlavne pri adaptívnom podvozku. Odhlučnenie od vonkajšieho prostredia a pohonnej sústavy je vo všetkých verziách na špičkovej úrovni a umožňuje rýchle cestovanie v príjemnom a upokojujúcim prostredí. Novinka v portfóliu značky s bleskom v znaku sa dá objednať s adaptívnym podvozkom FlexRide s trojstupňovou reguláciou, alebo bez neho.

Bežný podvozok novej Insignie je menej komfortný aj menej športový. No stále výrazne stabilný, pri bežnej jazde poskytuje dostatok dôvery. Nehodí sa ale celkom na ostrejšiu – športovejšiu jazdu. V prvom rade je totiž naladený v prospech komfortu cestujúcich. Auto sa vďaka tomu troška viac nakláňa v zákrutách. Keď si uvedomíte, že sedíte v nemeckom aute, je jeho charakteristika príjemne plavná a pohodlná. Na našich cestách to iste budete vedieť oceniť. Budete spokojní hlavne vtedy, ak uprednostňujete pohodlie. No keby by ste chceli jazdiť viac dynamicky, z medzinárodnej aj slovenskej prezentácie vieme, že sa oplatí príplatková verzia (850 €) podvozka FlexRide. Insignia je však komfortná aj bez adaptívneho podvozka. S tým súvisí aj dobré odhlučnenie. Počas jazdy takmer nepočuť v interiéri aerodynamický hluk. Pomerne dobre je odhlučnený aj motor, hoci zvonka počuť jeho typický dízlový zvuk. Podvozok dokáže dobre filtrovať nerovnosti, no zvukovú pohodu v kabíne môže mierne rušiť hluk od kolies hlavne na drsnejšom povrchu ciest.

Plusy novej generácie

Insignia sa dostala pred konkurenciu novými technológiami, ktoré jej tvorcovia zakomponovali do DNA. Patria medzi ne maticové LED svetlá so 16-timi diódami v každom svetle, asistenčná služba Opel OnStar a tiež veľmi dobre fungujúce asistenčné systémy. Príplatkové hlavné svetlomety IntelliLux majú v porovnaní s Matrix LED Astry na každej strane dvojnásobný počet samostatne ovládaných segmentov (32 oproti 16) a dosvietia až do vzdialenosti 400 m. Vďaka selektívnej regulácii týchto segmentov pri jazde mimo mesta môžete skutočne trvale svietiť v diaľkovom režime. Fungujú naozaj presvedčivo. Veľmi dobre „vyrezávajú“ tok svetla tak, aby neoslňovali ostatných účastníkov premávky. Pracujú pritom skutočne rýchlo. Netuším, či sa ešte dajú zlepšiť, ale pri rýchlostiach zhruba nad 35 km/h, keď už nefunguje prisvecovanie do zákrut (cornering light) nefunguje dostatočne natáčanie v ostrých zákrutách. Inak si budete krochkať blahom a diaľkové svetlá vlastne naozaj nikdy nevypnete.

Asistenčná služba OnStar vás po stlačení tlačidla spojí s operátorom. Prihovorí sa vám v jazyku, aký máte nastavený v aute. Nezáleží na tom, kde práve ste. Jeho pomoc môžete využiť v širokom spektre služieb – môžete si nechať rezervovať hotel, nájsť parkovanie, ale tiež cieľ jazdy. Netreba ho zadávať do navigácie, údaje vám pošle operátor priamo do auta. Možnosť nechať si na diaľku diagnostikovať riadiacu jednotku motora znamená, že viete predísť možným poruchám. Operátor vás tiež kontaktuje, ak snímače  v aute vyhodnotia náraz, napríklad pri nehode. Ak neodpoviete, vyšle záchranné zložky. OnStar tiež vie pomôcť pri krádeži vozidla a jeho lokalizácii. Šikovná vec. Škoda len, že zatiaľ na Slovensku nefungovala v čase testu služba na širokopásmové internetové pripojenie – nemáme celosvetového operátora, ktorý to zabezpečuje a dohoda s našimi je zatiaľ v nedohľadne...

Asistenti asistujú

Insignia má na výber množstvo asistentov. Adaptívny tempomat funguje ako má a navyše vám ukáže aj odstup od auta pred vami v sekundách. Ak zapnete pomocníka pre udržanie v jazdnom pruhu, bude vás Insignia vodiť od čiary po čiaru. Pustiť volant vám tak nedovolí. Je to už lepšie, ako v Astre, ale ak ste zvyknutí na iné systémy – toto je len bezpečnostný doplnok, ktorý má zabrániť nehode. Nie je to žiadny autopilot, ani náhrada autonómnej jazdy. Výrazne vás upozorní, aby ste chytili volant a šoférovali. Navyše sa nevypne ani po niekoľkých kilometroch takej jazdy a nenechá všetku zodpovednosť na vás. Kompromis, ale vhodný. Veď ak máte auto, tak ho šoférujte a nezabávajte sa inými vecami.

Insignia ma aj dobre fungujúci systém rozpoznania dopravných značiek. Na rozdiel od mnohých iných dokáže rešpektovať aj naše špecifikum - ukončenie obmedzenia rýchlosti križovatkou. To ešte nie je samozrejmosťou ani v tejto triede. Ak vám veľmi lezie na nervy pípanie parkovacích snímačov, dajú sa vypnúť a parkovanie dokončíte bez nich – aj keď niekoľkokrát zaradíte spiatočku. Po čase sa však znova aktivujú. Zamrzí len malé rozlíšenie parkovacej kamery. Pritom displej má na oveľa viac. Príliš háklivý až paranoidný sa mi zdal asistent, ktorý varuje pred kolíziou. Niekedy reaguje aj na auto na križovatke oproti, či pri jazde popri zaparkovanom vozidle. Reaguje dosť výrazne a dokáže až postrašiť. Tu má ešte Opel miesto na zlepšovanie.

Záver

Insignia je v prvom rade veľké auto na prekonávanie veľkých vzdialeností. No aj pri častom jazdení na kratších trasách oceníte pohodlie a vystúpite z auta „nepokrčení“ a bez únavy. Kompromis totiž v tomto prípade smerovali návrhári v prvom rade nie pre radosť z jazdy, ale na funkčnosť a praktické fungovanie.

Nová Insignia nemá dôvod stáť medzi konkurentmi v kúte. Skôr bude vytŕčať niekde v strede. Príjemný dizajn, znížená hmotnosť, slušné odhlučnenie a dobrý podvozok s pohodlnou jazdou a napriek tomu istými jazdnými vlastnosťami, je dobrá kombinácia. Neľutujte objednať príplatkové maticové LED svetlá. Insignia ich má medzi neprémiovými značkami zvládnuté výborne, dokonca asi najlepšie. Dobre fungujú aj asistenčné systémy, adaptívny tempomat výrazne uľahčí cestovanie po diaľniciach. Ak by ste chceli jazdiť športovejšie, potom ešte príplatkový výborne naladený adaptívny podvozok FlexRide. No aj bez neho je Insignia dobrá, veľmi dobrá voľba. Navyše je v porovnaní s konkurenciou aj lacnejšia. Takže na zváženie už bude len imidž – v čom sa vozíte. No ak ide o technickú stránku veci – máte o čom premýšľať.  Poviem vám, že to nebude jednoduché, ani ľahké.

Technické údaje

Model: Opel Insignia GS Innovation 2.0 CDTI
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1956
Prevodovka: 6 stupňová manuálna 
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  125/3250
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1750 - 2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 226
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,7/4,3/5,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4897/1863/1455
Rázvor náprav (mm): 2829
Objem batožinového priestoru (l): 490/1450
Objem palivovej nádrže (l): 62
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1520
Užitočná hmotnosť (kg): 605
Rozmer pneumatík vpredu: 245/45 R18
Rozmer pneumatík vzadu: 245/45 R18
Základná cenníková cena modelu: 23 990 €
Základná akciová cena modelu: 20 490 €
Základná cena testovanej verzie: 27 490 €
Cena testovaného vozidla: 38 270 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.