2017-09-18 04:05:00
SEAT Leon ST Cupra
SEAT Leon ST Cupra 4DRIVE
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: SEAT Leon Cupra 4DRIVE 300 – brutálne kombi

SEAT Leon Cupra je po facelifte silnejší, rýchlejší a zábavnejší. Testovali sme najvrcholnejší vrchol.

Model SEAT Leon Cupra 4DRIVE 300 s DSG prevodovkou je dostupný len vo verzii ST kombi. Cupra s pohonom všetkých kolies je tak povinne vybavená praktickým batohom. Škoda? Pre dobrý pocit novinára a fanúšika motorizmu možno, pre zákazníka vlastne ani nie. Lebo čo v mladosti získaš, na starobu akoby si našiel. Stručne povedané, keď už toľko peňazí za nové auto vysolíš, o pár rokov môžeš ďakovať bohu alebo priamo SEATu, že tvoje auto vybavil rodinným kufrom a nemusíš po narodení potomka svoju milovanú Cupru predávať. Toť pozitívum budúcnosti.

Vďaka veľkému batožinovému priestoru je tak Cupra 4Drive v segmente áut, kde najbližší konkurent meno Volkswagen nesie. Konkrétne VW Golf R kombi. Potom je tu RS4 Avant, výkonné kombi radu 3 s nejakým tým športovým alebo rovno M paketom (ešte stále má aj šesťvalec) alebo Mercedes C 43 AMG kombi. No a takto môžeme stúpať ďalej až po krátkom stúpaní dôjdeme k RS6 Avant a E63 AMG kombi... To už sme ale s cenovkou príliš ďaleko, výkonom, veľkosťou a prestížou tiež. Mená týchto áut som ale použil na dokreslenie toho, v akej komunite unikátov sa takto vybavená Cupra s batohom ocitla. No a čuduj sa svete, práve v tejto komunite je oudsiderom a zároveň lacným mainstreamom.

Z pohľadu iného – akéhokoľvek iného pohľadu, je to ale najdrahší SEAT Leon, najdrahšia Cupra a... a chcel som napísať najdrahšie auto v segmente C, ale v skutočnosti sú tu aj dvakrát drahšie a pritom dvakrát lepšie nie sú... Ale schválne zájdite do konfigurátora a vyklikajte si tohto červeného diablika. Pod 40-tisíc to bude len veľmi ťažko, jedine, že by bolo a vy ste zrovna ten jeden jediný, ktorý si to auto kúpi v základe (35 tisíc). Bohatom síce, ale stále základe. Že veľa? No ak máte toľko peňazí na účte ako ja (cca -0), tak určite áno. Ale veď netvárme sa, že toto auto je pre nejakého novinára, ktorý má preň chuť upísať dušu diablovi Seatu... 

Zdroj: Ján Hargaš

Vraciam sa k podstate, podstate, ktorú som naznačil v titulku a k podstate o ktorej som chcel písať od začiatku. To bolo tesne pred tým než som otvoril konfigurátor s cenníkom a zistil na čom to aktuálne jazdím. Ej ci pana. Lebo ešte chvíľu predtým som zasa, ako x-tý raz predtým, pristihol samého seba pri myšlienke čo by bolo keby a ja by som mal voľné prostriedky na účte...

Sofiina voľba – štvrtá nádrž tento týždeň a suché rožky, alebo normálne jedlo?

Takže koho nakŕmiš? Seba alebo auto? Pretože benzín sa z nádrže vyparí rýchlo, veľmi rýchlo. Nie preto, lebo by auto žralo aj deti popri ceste, ale preto, lebo je veľmi ťažké nejazdiť dynamicky, keď to auto po ničom inom netúži a úprimne – ty tiež. 

Pretože aj keď si Cupra svojou vyššou cenou zákazníka vyberie, ani toho najvytrvalejšieho nebude baviť tankovať 3-4 krát do týždňa 98-oktánový benzín a z času-načas bude musieť zmierniť tempo a ušetriť pár litrov toho kvalitného palivka. Najmä vtedy, ak si vedľa neho sadne manželka a povie, nech jazdí pomaly, lebo je jej zle. A prekvapivo, aj manželke so žalúdočnou nevoľnosťou (no do... už zasa?) môže Cupra 4Drive ulahodiť.

Zdroj: Ján Hargaš

SEAT Leon Cupra 4Drive 300 má Podkapotou prepĺňaný benzínový štvorvalec 2,0 TSI. Ide o šestnásťventilový štvorvalec s liatinovým blokom motora a hliníkovou hlavou z rokmi vyvíjanej rady EA888 kombinujúci priame a nepriame vstrekovanie pre dosiahnutie ideálneho priebehu výkonu a krútiaceho momentu v celkom rozsahu otáčok. Ide o motor s ovládaním ventilov systémom od Audi – AVS a je to presne ten istý motor, ktorý v nedávnej minulosti sedel Podkapotou Golfu R, či Audi S3. Jeho maximálny výkon je 221 kW (300 k) v rozmedzí 5500 až 6200 ot/min. Maximálny krútiaci moment 380 Nm je prítomný v rozmedzí 1800 až 5500 ot/min. Pre takéto parametre potrebuje papať vysokooktánový benzín, aspoň 98-čku. Spomedzi všetkých TSI troj- a štvorvalcov ponúkaných SEATom má najväčšiu olejovú náplň 6,6 litra. Motor má v porovnaní so štandardným dvojlitrom TSI, ktorý aktuálne dosahuje v rôznych aplikáciách okolo 190 koní, mnoho odolnejších komponentov (okrem toho, že ide o generačne odlišný motor). Maximálna rýchlosť takto vybavenej Cupry je limitovaná na 250 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 4,9 sekundy. Štandardné pružné zrýchlenie na piatom prevodovom stupni z 80 na 120 km/h udáva výrobca na úrovni 7,1 sekundy. Faktom je, že auto to zvládne takmer o polovicu rýchlejšie, ak ho nebudete nútiť zrýchľovať na päťke ale kúzlo prenecháte prevodovke DSG, prípadne podradíte ručne vy.

Auto je dostupné iba s automatickou prevodovkou a vo svojej podstate je to len dobre. Lebo puristi aj tak pohon všetkých kolies nepotrebujú a drvivá väčšina záujemcov by prevodovku zničila pomerne rýchlo. Ak obdobný výkon s manuálom, potom priplatiť za Golf R, tak znie koncernová politika.

Ak potrebujete pre športový zážitok radiť manuálne, môžete pádielkami pod volantom, alebo samotnou radiacou pákou. Je pravdou, že s manuálnym radením pod volantom dokážete auto vybičovať k ešte rýchlejším časom a hlavne si môžete podradiť ešte pred predbiehacím manévrom a nemusíte čakať tú povestnú sekundu, kým prevodovka zareaguje na vaše myšlienkové pochody.

Zdroj: Ján Hargaš

Škoda, že SEAT pre Cupru 4Drive nevybojoval novú 7-stupňovú DSG prevodovku. Sedmička – čisto ako úsporný prevod na diaľnici by sa hodila. Bez nej má Cupra pri rýchlosti 140 km/h približne 3000+ otáčok. To na benzín nie je veľa, ale motor týchto parametrov by sa netrápil ani o 800 otáčok nižšie.

Motor vďaka športovému výfuku a zvukovému aktuátoru znie pekne, najmä vo vyšších otáčkach. Nepotrebuje na to pomoc zvukovej sústavy, jej pokus o charakterný zvuk je skôr na smiech a pri športových TSI motoroch ju radšej vypínam/minimalizujem.

Zaujímavejšia než zvuk je jeho sila. Tej má doslova na rozdávanie a v športovom režime pracuje s automatickou prevodovkou ako jedna duša. Tej duši musíte občas pomôcť ručným podradením, ale na výbornom spojení to nič nemení. Že je tristo koní v 1,5 tony vážiacom automobile naozaj dosť, nemusím písať. Svedčia o tom vyššie napísané riadky plné nadšenia zmiešaného s fackou v podobe cenníka. Že je to facka dobrá a dobre mienená písať azda ani nemusím. Niečo tak dobré zadarmo nebude nikdy.

Auto predbieha s prstom v nose, prenos krútiaceho momentu na obe nápravy pri pružnom zrýchlení umožňuje jazdenie doslova na hulváta. Nerozkolíšu vás ani vyjazdené koľaje, jednoducho letíte vpred tam, kde by ste v inom aute váhali.

Zdroj: Ján Hargaš

Pohon všetkých kolies ukáže to najlepšie na horskom priesmyku. Až tam je kombinácia doslova obdivuhodná. Auto medzi zákrutami zrýchľuje ako divé, pred zákrutou brzdy odvádzajú veľmi slušnú prácu. Keď sa pred zákrutou objavia nerovnosti, nebodaj sa vodič pokúša brzdiť ešte aj v zákrute, výbornú prácu odvádza stabilizačný systém a doslova zachraňuje ignoranta pred karambolom. Vďaka pohonu všetkých kolies (s obmedzenou stabilizačnou kontrolou) je možné šliapať na plyn hneď po apexe. Postupne sa otvárajúca zákruta je čistý úlet, a keď je nebodaj ešte dobre klopená, preťaženie, ktoré auto ponúka bez straty priľnavosti je naozaj omamné. Práve tam, v tiahlej zákrute si uvedomíte ako dobre je celý systém nastavený.

Iste, sú aj lepšie systémy pohonu všetkých kolies, no Haldex 5 je naozaj dobre pripravený a limity má naozaj ďaleko. K dlho udržiavateľnej neutralite prispieva i samotná karoséria, pár kíl navyše nad zadkom vždy poteší, no väčší význam má multilink vzadu. Pri plnom plyne v tiahlej zákrute a náhlej nerovnosti sa zadok zavrtí, ale drží ďalej. Píšem o suchej jazde. 

Netreba pritom zabúdať, že Cupra 4Drive má okrem smerovania krútiaceho momentu na zadnú náprvu ešte aj uzávierku predného diferenciálu a samozrejme systém elektronickej náhrady diferenciálov XDS s pribrzďovaním kolies. Obratnosť tohto kombi je naozaj enormná a jeho nenápadný dizajn ju ani zďaleka nereflektuje. Návykovosť auta v zákrutách ale i na rovinkách je obrovská a v cenovej kategórii 35 až 45 tisíc nenájdete nič s lepšími jazdnými vlastnosťami a s lepším pomerom cena/protihodnota s ohľadom na ponúknutý počet miest a kufor.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Veľkou devízou auta sú adaptívne tlmiče a takto výkonné auto bez nich nemôže zároveň slúžiť ako rodinné – pri dnešných požiadavkách zákazníkov. Najmä ak si uvedomíme, že v základe disponuje 19-palcovými diskami (aj adaptívnymi tlmičmi). Obetovať rodinný komfort (spolu s peniazmi) len pre tatinkovu záľubu v rýchlej jazde len tak niekto neodpustí. Adaptívne tlmiče i slušne nastavený podvozok udržiavajú jazdu po rozbitom hlavnom meste Slovenska (alebo Mongolska – rozdiel je prekvapivo malý) na prijateľnej úrovni, a to aj pre posádku na zadných sedadlách.

Ďalej je to ten SEAT Leon ST aký dobre poznáme už skoro päť rokov. Nastupovanie je pre vysokých trošku ťažšie, ale ranná gymnastika patrí k vlastníctvu SEATu, ak vaša výška dosahuje v Španielsku doslova raritné veľkosti (190 cm a viac).

Základná výbava vozidla ponúka mnohé zaujímavé prvky – dvojzónovú klimatizáciu, športové predné sedadlá, Full LED svetlomety s prisvecovaním zákrut, 8-palcový dotykový displej, športové doplnky charakteristické pre Cupru, športový kožený volant a elegantnú modrú metalízu. V doplnkovej výbave nájdete omnoho viac lákavých prvkov – adaptívny tempomat, alarm, BEATS audio, bezkľúčové štartovanie, bočné airbagy, asistenčné balíky, navigačný systém, parkovacie senzory, parkovaciu kameru a škrupinové sedadlá vpredu, ktoré by Cupra určite mala mať. Ak zakliknem len také prvky ako Front Assist, základnú navigáciu (pre rýchlu jazdu nevyhnutnosť), bočné airbagy, senzory a škrupinové sedadlá, cenovka je 40-tisíc eur.

Zdroj: Ján Hargaš

Veľa, či málo? Z môjho pohľadu strašne veľa, jednoducho preto, lebo si ju nemôžem dovoliť, a to vie pekne nahnevať. Z objektívneho hľadiska ale ide o veľmi peknú cenu vzhľadom na všetko, čo auto ponúka a vzhľadom na konkurentov, ktorí sú drahší. Do konkurentov samozrejme nerátam C 43 AMG a ďalšie väčšie autá, status, zvuk i technika Mercedesu-AMG je úplne inde, i keď využiteľné schopnosti na našich cestách až tak veľmi vzdialené nie sú a podobné je to aj pri ďalších drahších športových kombi modeloch. Nie, nie je to rúhanie a urážka prémie. Je to fakt. To čo zažijete s týmto menším, ľahším a obratnejším autom na ceste nie je až tak vzdialené od toho, čo zažijete vo väčšom, ťažšom, výkonnejšom, premyslenejšom a prémiovejšom automobile na tej istej ceste. 

Jednoducho Cupra 4Drive je lacnou alternatívou mnohým podstatne drahším autám, no zároveň vrcholom ponuky v segmente C, ak samozrejme nerátame Golf R. Či je Cupra lepšia ako Golf R? Nie je. Ich vzťah je ako pri notebookoch, či mobiloch. Kým Golf R je ten najaktuálnejší model, Cupra je rok-dva staršia, kúštik lacnejšia a kúštik menej kúl, ale stále vynikajúca. Je ten rozdiel citeľný? Iba pre toho, komu na takýchto rozdieloch záleží.

Či je lepšie mať iba dvojkolku, alebo 4Drive? Odpoveď je jasná, 4 sú vždy viac ako 2, obzvlášť v prípade, keď vám výrobca ponúkne viac koníkov. Či je ale Cupra 4Drive lepší kauf ako štandardná Cupra? V tomto prípade váham. 4x4 je výborná vec, no Cupra iba s predným náhonom je na šporové vyžitie takmer všetko čo potrebujete a platí to aj pri kombi. Keď už ale zaplatíte 30-tisíc za novú Cupru (základ), prečo nie rovno 35 za základ s pohonom všetkých kolies? Celkové bodové hodnotenie nemôže byť nižšie než 9 z 10 bodov. Je to vynikajúce vozidlo. 

Zdroj: Ján Hargaš

Ján Hargaš

Komentáre k článku