05.09.2017

TEST: BMW 225xe Active Tourer je plug-in hybrid so spotrebou 2 litre, teoreticky

To by sa páčilo každému, napriek možným výhradám, aké auto dosiahne takú spotrebu.

Keď sa totiž Active Tourer predstavil po prvý raz, spomínam si, aký rozkol spôsobil v radoch priaznivcov mníchovskej značky. Bolo to predsa niečo celkom iné, ako dovtedy! Rodinné MPV a k tomu prvé auto značky s pohonom prednej nápravy. Neuveriteľné, neslýchané! Rodený Mníchovčan však napriek svojim viac guľatým tvarom postupne získal milosť mnohých, čo síce chcú BMW, ale potrebujú aj viac priestoru, ako bežné kombíky značky.

Nebudeme sa tentoraz zaoberať jeho praktickou stránkou. Ak sa chcete dozvedieť viac z tejto oblasti, odporúčam prečítať si predchádzajúci test, aj skúsenosti a dojmy z prvého predstavenia jeho väčšieho brata Gran Tourer, kde sme prebrali dostatočne nielen exteriér a interiér, ale aj jazdné vlastnosti. K tým s elektrikou pod kapotou dodám, že vďaka hmotnosti batérií pôsobí auto pri bežnej jazde trocha ťažkopádnejšie.

Má však výbornú stabilitu v zákrutách vďaka nízkemu ťažisku a pomerne tuhému podvozku. Priestor pre akumulátory zabral z miesta pre batožinový priestor, ktorý tak má teraz 400 litrov. Nie je to málo, ale bežný Actvve Tourer ich má o 68 viac. Menšia je v prípade „elektrickej“ verzie aj palivová nádrž.

Dnes sa pozrime „pod sukňu“ technickému riešeniu vozidla s pridaným elektrickým pohonom. Active Tourer totiž dostal podľa vzoru iných modelov značky aj elektrický doping. Rodinné vozidlo s mníchovským DNA je tak naďalej nielen dostatočne štýlové, ale najmä praktické. Elektrický pohon mu pomáha udržiavať prevádzkové náklady na nízkej úrovni. Podľa údajov výrobcu dokonca vie jazdiť za 2 litre na stovku. Hm, to je iná káva. Ako je to ale  naozaj v praxi? Dozviete sa, keď dočítate tento test do konca.

Plug-in hybrid vo vozidle BMW Active Tourer 225xe používa rovnaký elektrický motor, ako je v modeli 330e, ktorý už prešiel našim testovaním. Má teda rovnaký výkon, ale menší krútiaci moment, namiesto 250 Nm je to 165 Nm a vďaka akumulátorom ponúka maximálny dojazd 41 kilometrov. Teda teoreticky, lebo v praxi je všetko iné -  ako inak.

Pohonné ústrojenstvo tohto plug-in hybridného vozidla tvorí vpredu naprieč umiestnený preplňovaný zážihový 1,5-litrový benzínový trojvalec s výkonom 100 kW poháňajúci predné kolesá. Elektromotor s výkonom 65kW je uložený vzadu a separátne poháňa kolesá zadnej nápravy. S týmto systémom pohonu je k dispozícii systémový výkon 165 kW.

Znamená to teda, že BMW 225xe je vlastne van v hybridnom vyhotovení a vozidlo s pohonom všetkých kolies. Preto to označenie „x“ v názve modelu. Motory navyše spolupracujú nezávisle na sebe, takže podľa situácie môže byť „dvadvapäťka“ predokolkou, zadokolkou alebo štvorkolkou (to len do rýchlosti 125 km/h)

Vodič má možnosť výberu z viacerých jazdných režimov, ktoré môžu vyhovovať jeho požiadavkám. Poďme ho teda vyskúšať: radiaca páka šesťstupňovej automatickej prevodovky je v pozícii D (Drive) a auto sa rozbieha pomocou elektromotora. Vďaka jeho priebehu krútiaceho momentu s maximom 165 Nm sa dostávame na rýchlosť 50 km/h. Benzínový trojvalec sa môže pridať dokonca aj pri dosiahnutí 80 km/h, avšak vodič nesmie vyžadovať plné zrýchlenie. V nastavenom režime Max-eDrive je možné prinútiť čisto elektrický pohon až do rýchlosti 125 km/h. V takom prípade však určite nečakajte s výrobcom udávaným elektrickým dojazdom 41 km. Výrobca Prečo práve toľko? V BMW predpokladali, že to je hodnota, ktorá by mohla stačiť pri dochádzaní do práce, kde zasa v garáži, či na parkovisku svojho aktívneho cestovateľa dobijete z elektrickej siete.

Plne nabitá sada lítium-ionových akumulátorov dovolí podľa údajov BMW dojazd vozidla v bezemisnom režime do 41 km. V praxi som sa k takej hodnote ale nedopracoval. Maximum boli zhruba dve tretiny, teda takých 25 kilometrov. Nechal som auto jazdiť najmä v automatickom režime, kde postupne klesal príspevok elektriny s pribúdajúcimi kilometrami a stále viac sa k slovu dostával pohon zážihového motora.

Ak by ste si ale chceli ušetriť elektrický pohon pre zvyšok cesty, napríklad v centre mesta. je možnosť zvoliť režim Save-Battery. Pohon v tomto prípade prechádza na trojvalec a nabitie akumulátorov umiestnených pod zadnými sedadlami by sa malo dostať na odporúčaných 7,7 kWh v hrubom vyjadrení (čistá využiteľná energia je približne 5,6 kWh), alebo sa počas jazdy dostane na najmenej 50% kapacity.

Správanie hybridného systému sa ale dá ovplyvniť aj prostredníctvom BMW klasických režimov Comfort, Sport alebo Ecopro. Môžete tiež nechať jazdu v štandardnom režime Auto drive, ktorý dokáže bezpečne a komfortne zorganizovať spoluprácu medzi bručivým benzínovým agregátom a tichým elektromotorom, rovnako tak ako striedanie dvoj a štvorkolesového pohonu. Takto to funguje dokonca aj v prípade, že ste Active Tourer už dlho nedobíjali z vonkajšieho zdroja. Auto sa postará prostredníctvom remeňom poháňaného vysokonapäťového štartér-generátora o pohon zadných kolies.

V podkladoch výrobcu je zrýchlenie vozidla z pokoja na stovku za 6,7 sekundy. Subjektívne, aj vďaka veľmi dobre utlmenému zvuku elektrického pohonu a dravému (mierne drsnému), ale zároveň pomerne kultivovanému prejavu benzínového jedenapollitra sa to zdá byť ešte rýchlejšie. Najvyššiu rýchlosť 202 km/h som tentoraz nemal kde vyskúšať, ale nabíjací čas akumulátorov 2 a štvrť hodiny približne platí. V prípade, že použijete ako zdroj elektrický rozvod 230 V/16 A. Napriek tomu, že výrobca sa istí a tvrdí, že takéto nabíjanie má trvať skoro až tri hodiny. Ak by ste zvolili nabíjaciu stanicu BMW Wallbox, ktorá vie dodať 32 ampérov, malo by sa nabíjanie skrátiť na polovicu. Neviem posúdiť, tentoraz som nevyskúšal – nebolo kde a kedy. Káble na jeden aj druhý spôsob „ládovania“ však sú v kufri v úhľadných kufríkoch (a zaberajú miesto).

Dostávame sa k spotrebe pohonných látok hybridného vozidla, čo je vec dosť komplikovaná. Výrobca udáva hodnotu 2,0 litra na 100 km + 11,8 kWh/100 km (emisie CO ₂ 46 g/km). Ka takémuto optimistickému číslu som sa neprepracoval ani náhodou. Najnižšia dosiahnutá spotreba s plne nabitými akumulátormi bola tesne pod hranicou 4 litrov – pri jazde v zápchou sužovanom meste.

Existuje norma, ktorá predpokladá, že tento v podstate čiastkový elektromobil má spotrebu závislú na jeho elektrickom dojazde, takže spotrebu treba upraviť. Takže napríklad dojazd 25 km vďaka pohonu na batérie, znižuje spotrebu na 50%. Udávaná spotreba 2,0 l/100 km je vďaka (teoretickému) dojazdu 41 km bez benzínu 40% nominálnej. To znamená, že sa takto dostaneme na hodnotu asi 5,0 l / 100 km. Keďže spotreba je štandardne v bežnej prevádzke vyššia zhruba o 15%, dostávame sa na reálnu hodnotu spotreby približne 6,0 litrov na 100 kilometrov. To určite nie je málo, ale zasa máte možnosť jazdiť aj v čisto elektrickom režime. Priznajme si, že aj tie akumulátory niečo vážia a takúto „mŕtvu hmotnosť“ auto so sebou „vláči“ počas každej jazdy.

Uvedené hodnoty sú už približne také, okolo ktorých sme sa krútili aj v našom prípade. Kombinovaná spotreba (iba benzínu)  vychádzala niekde okolo 5,9 – 6,4 litra na 100 odjazdených. Akurát, že hodnota elektrickej energie, ktorá nám „pomáhala“ znižovať spotrebu benzínu bola niekoľkokrát nižšia, ako na začiatku výpočtu. Dôvod bol celkom prozaický – až na dva, či tri prípady som nikdy neštartoval s plne nabitými akumulátormi.

Riešenie je teda celkom prozaické a jednoduché: ak chcete znížiť spotrebu modelu s plug-in technológiou (platí to obecne, nielen pre prípad tohto auta), „tankujte“ čo najviac elektrinu. V prípade BMW Active Tourer 225xe to platí o to viac, že auto má iba 36 litrovú nádrž a bez elektrickej pomoci sa relatívne rýchlo vyčerpá – dojazd zhruba 600 kilometrov je na úrovni dnešných najlepších čisto elektrických áut. Na rozdiel od nich je výhodou rýchlejšie natankovanie a možnosť ihneď pokračovať v jazde.

Ak ale chcete naplno využívať možnosti tohto konkrétneho modelu, budete sa (musieť) kamarátiť čo najviac s elektrickými zásuvkami vo vašom okolí. Lebo BMW Active Tourer 225xe je vhodný kandidát hlavne na pozíciu mestského (alebo prímestského) auta. No aj v prípade jazdy napríklad na dovolenku vás nenechá na pochybách a zvládne to. Na veľmi dobrú spotrebu však v takom prípade budete musieť (po)zabudnúť. Ale po návrate... vlastne už to viete: mesto a okolie sú jeho revírom – a jeho tempo môže byť tiež celkom vražedné.

Napriek tomu si myslím, že sa nasadenia v Kobre 11 na nemeckých diaľniciach tento model nedočká... Nielen vďaka vlastnostiam, ale aj vďaka cene, ktorá nie je nízka. Bude hrať určite rozhodujúcu úlohu pri dileme: elektrina už áno, alebo ešte zatiaľ nie?

Technické údaje

Model: BMW Active Tourer 225xe iPerformance
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1499
Výkon (kW/ot.):  100/4400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 220/1250 - 4300
Prevodovka: 6 - stupňová automatická
Poháňaná náprava predná (aj zadná)
elektromotor:  
Výkon (kW):  65
Krútiaci moment (Nm): 165/0 - 3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 202
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): ´- / ´- /2,0(2,1)
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4633/2031/1439
Rázvor náprav (mm): 2810
Objem batožinového priestoru (l): 400
Objrem palivovej nádrže (l): 36
Kapacita batérií (kWh): 7,7 (5,6)
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1735
Užitočná hmotnosť (kg): 535
Rozmer pneumatík: 225/45 R 18
   
Základná cenníková cena modelu(2016i): 26 450 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 37 500 €
Cena testovaného vozidla: 52 713 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.