30.08.2017

TEST: BMW R1200GS Rallye – elektronika všade, kam siahneš

Enduro a elektronika? Niekedy celkom nepredstaviteľné, až nemožné, dnes bežná realita.

Vyskúšali sme si dnes už legendárne enduro s dvojvalcovým boxerom. Je prešpikované elektronikou skrz-naskrz a to všetko pre jediný účel: spokojnosť jazdca pri jazde. Je pritom úplne jedno, či je to „pohoďák“ na diaľnic, alebo maniak v teréne. Tento motocykel si nastaví každý k obrazu svojmu ľahko a pohodlne pomocou ovládacích prvkov priamo na riadidlách.

Kvapalinou chladený plochý dvojvalec s 4-taktným motorom typu boxer, dvoma hore umiestnenými kľukovými hriadeľmi a jedným vyvažovacím hriadeľom – presne tak znie kompletná definícia motor s objemom 1200cm³. Dosahuje výkon 92 KW (125 k) pri 7750 otáčkach, maximum krútiaceho momentu 125 Nm je k dispozícii pri 6500 otáčkach. Pocitovo je motor výborne naladený, ladený výfuk Akrapovič má neuveriteľný zvuk.

Dvojvalec sa aj pri nízkych otáčkach správa celkom kultivovane, rovnako aj pri vysokých. Ale je to dvojvalec a s vibráciami treba rátať. Vďaka elektronike si môžete vybrať jeden zo štyroch režimov práce motora a jeho spolupráce s ostatnými asistentami.

Už samotné názvy jazdných režimov prezrádzajú, na čo boli zrodené. DYNAMIC je najostrejší režim, keď je reakcia na plynovú rukoväť sakramentsky ostrá. ABS nezasahuje tak rýchlo, kontrola trakcie je obmedzená na minimum, podvozok sa pritvrdí. V tomto režime udržíte dych aj so superšportami.

Protikladom je režim RAIN. Kontrola trakcie aj ABS zasahujú veľa a rýchlo a nič nenechajú na náhodu. Reakcia na plyn je jemná, podvozok citeľne zmäkne. Pre jazdu v daždi alebo pre chladné dni úplne ideálne. Ďalším cestnom režimom je ROAD. Dalo by sa povedať, že je akýmsi stredom medzi predchádzajúcimi dvoma. Používal sme ho počas testu pomerne často hlavne v meste a pri bežnom cestovaní.

Na výlety mimo spevnených ciest je tu režim ENDURO - jemná reakcia na plynovú rukoväť, obmedzené zasahovanie ABS a trakčnej kontroly, mäkké pruženie. Okrem štyroch spomínaných základných režimov bol testovací motocykel vybavený príplatkovým Enduro PRO, ktorý úplne vypína ABS a trakčnú kontrolu. Režim vhodný do ťažšieho terénu, keď obujete GS-ku drapáky. A tie som, bohužiaľ, nemal.

Ovládanie rýchlo osvieži pamäť, pretože všetky funkcie sú výborne prístupné a ovládače ergonomicky usporiadané tak, aby boli za jazdy ľahko dostupné palcom na ruke. Prístrojovke dominuje veľký analógový rýchlomer, ktorý sa už na nových mašinách len tak nevidí. Nad ním dostal miesto menší analógový otáčkomer, kde je tiež kontrolka zaradeného neutrálu, ale aj kontroly trakcie a tempomatu.

Z originálneho príslušenstva je možné pridať navigáciu, ktorá sa upevňuje na držiak nad otáčkomerom a je prepojená s informačným systémom motocykla. Najviac informácií chŕli digitálny panel. Vyčítame z neho všetky bežné údaje a navyše tiež napríklad tlak v pneumatikách, zaradenú rýchlosť, vyhrievanie rukovätí, upozornenie na nízke teploty okolia alebo priemernú spotrebu. Intenzita podsvietenia displeja sa automaticky nastavuje podľa aktuálnych svetelných podmienok. Na displeji vyčítame tiež informáciu o zvolenom jazdnom režime alebo nastavenie podvozka ESA. Všetko sa ovláda tlačidlami alebo „krúžkom“ na riadidlách. Svoje tlačidlo tu má tiež tempovat, ktorý sa  hodí na dlhých prejazdoch po diaľnici, alebo na úsekoch s obmedzenou rýchlosťou. V skutočnosti je celé ovládanie jednoduché a rýchlo sa naň zvyká. Svoje miesto si na prístrojovom paneli našla aj 12V zásuvka.

Zapožičaná GS-ka bola v novom štýle Rallye. Športový veterný štít zaisťuje ničím nerušený výhľad a slobodu pohybu, Adventure stúpačky oceníte pri jazde v teréne. Ergonómiu jazdy uzatvára pohodlné a pritom pevné sedadlo.

Predné bočné panely a kryt palivovej nádrže v modrej metalíze Lupin blue vizuálne vystupujú do popredia, palivovú nádrž zdobia písmena GS v štýle Rallye. Opláštenie chladiča je vyrobené z ušľachtilej ocele a chladič má ochrannú mriežku pre off-road jazdu. Hlavný rám je lakovaný v modrej farbe Cordoba blue a podvozok je čierny. Zlaté brzdové strmene dodávajú tomuto štýlu harmonický kontrast.

Jazda na GS-ke je zážitok. Pohodlná v meste a pri cestovaní, ostrá pri poriadnom „jazdení“, poslušná na nespevnených cestách. V teréne sa ovláda lepšie ako tučnejšia Adventure, je viac fun. Všetko funguje tak ako má, plasty nepôsobia lacným dojmom, sedadlá sú pohodlné. Skrátka pani motorka do voza i do koča. A stojí za to.

PS: Aby som nezabudol, niekomu napadlo namontovať na GS-u miesto tradičnej prevodovky Quick ShiftPro, kde sa radí pod plným plynom, vo verzii Pro nemusíte stláčať spojku ani pri podraďovaní.

Technické údaje

Model BMW R1200 GS Rallye
Typ motora Kvapalinou chladený štvortaktný 4-ventilový plochý dvojvalec
Vŕtanie x zdvih 101 x 73
Zdvihový objem (cm³) 1170
Kompresný pomer 12,5:1
Výkon (kW/ot.): 92/7 750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 125/6 500
Maximálna rýchlosť (km/h): viac ako 200
Spotreba priemerná 90/120 km/h(l/100 km): 4,1/5,5
Spúšťanie motora elektrické
Prevodovka 6-stupňová, stály záber, šikmé ozubenie
Dĺžka/šírka/výška (mm): 2210/953/1450
Rázvor náprav (mm): 1507
Výška sedadla (mm): 850/870, 820/840, 790/810
Objem palivovej nádrže (l): 20
Pneumatiky - predné 120/70 R19
Pneumatiky - zadné 170/60 R17
Odpruženie - predné BMW Motorrad Telelever 37 mm, centrálny tlmič, zdvih 190 mm
Odpruženie - zadné BMW Motorrad Paralever; WAD pružiaca jednotka, zdvih 200 mm
Brzdy - predné Dvojkotúč, priemer 305 mm, 4 piestiková
Brzdy - zadné jednokotúčová 276 mm, jednopiestiková
Prevádzková hmotnosť (kg): 238
Užitočné zaťaženie (kg): 212
   
Cena testovaného motocykla 19 487 €
Ján Drobný

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.