28.08.2017

TEST: Škoda Octavia Style 2,0 TDI 110 kW – „štvoročka“ v akcii

Tretia generácia Škody Octavia prešla faceliftom, ktorý prišiel začiatkom roka 2017 nielen so zásadnou zmenou dizajnu prednej časti.

O tom, či bolo vhodné, alebo dobré zmeniť prednú časť najpredávanejšieho auta, hoci ani pred zmenami nevyzeralo zle, sa diskutovalo veľa a dlho. No postupne sa Octavia udomácnila aj na našich cestách a pomaly sa tento „problém“  prestal riešiť podobne, ako kedysi vlečená náprava, alebo viacprvková. Auto však v polovici svojho životného cyklu nedostalo iba nový dizajn, ale aj rad technických vylepšení. Mierne sa zmenili aj rozmery a auto dostalo aj novú elektronickú výbavu.

Už na statickej prezentácii v januári vo Viedni nás zástupcovia spoločnosti Škoda upozorňovali, že zmien je tak veľa, že facelift je podľa ich názoru trocha slabé slovo. Opakovali to aj na dynamickej prezentácii v blízkosti portugalského Porta. Osobne si myslím, že to bol z ich úst marketing, pretože obsah stredných životných zmien súčasnej Octavie by sa mohol použiť ako encyklopedická definícia faceliftu.

Teda, aby som bol presnejší: Modifikovaný dizajn prednej časti a svetiel, čiastočné úpravy podvozka, nové systémy pomoci, viac modernej informačnej infraštruktúry so schopnosťou pripojiť sa k internetu a vzdialený prístup k údajom o vozidle (miesto, stav paliva a ďalšie) prostredníctvom mobilnej aplikácie. Takže je to v prvom rade iba facelift.

Keďže ale ide o najpredávanejší model značky (Octavia predstavuje približne 40 percent predajov spoločnosti Škoda a Octavia Combi je najpredávanejším kombi vozidlom v Európskej únii), aj malé zmeny sú veľmi dôležité. Preto bolo pochopiteľné, že s takým kľúčovým automobilovým modelom považovaným za dosť konzervatívny a racionálny, nešli dizajnéri pod vedením vtedy ešte Jozefa Kabaňa do žiadnych veľkých dobrodružstiev a obmedzili sa iba na kozmetickú eleganciu ...  Vlastne počkajte, veď je to celkom naopak!

Asi najdiskutovanejšie zmenou oproti variante pred faceliftom je totiž nová predná časť s dominantnou štvoricou svetiel, ktorá po predstavení vozidla začala rozdeľovať vodičov medzi zástancov a odporcov nového vzhľadu. Zmena dizajnu okolo predných svetiel bila (a možno ešte aj bije) do očí každému. Škoda Octavia nahradila dovtedajšie spoločné svetlomety teraz štyrmi. Sú oddelené relatívne hrubým pásikom. Vnútorné svetlá priamo sledujú novú mriežku chladiča, ktorá je širšia a výraznejšia.

Po zverejnení prvých fotografií sa strhla mela o tom, či je to teraz krajšie, alebo škaredšie. Hlavne je to iné a nie je to celkom novú riešenie. Aj prestížnejšie značky prišli pred časom s podobným riešením. Hlavný dizajnér Jozef Kabaň sa rozhodol urobiť netradičný a rozhodujúci krok v najviac sledovanom aute značky. Hlavnou motiváciou bolo rozlíšiť Octaviu od menšieho Rapidu, čo sa podarilo. Každý model značky má teraz svojskú „tvár“, hoci sa prednými maskami a tvarom reflektorov na seba stále dosť ponášajú. Stretávacie a diaľkové svetlá sú vo vonkajšej časti, obrysové vo vnútornej.

Nevyzerá to naživo až tak zle, ako sa na prvý pohľad zdalo. Skôr naopak. Ale nie som ani ja všetkými desiatimi za – možno to bude trvať dosť dlho, kým sa auto „opozerá“ a prestanú prekážať netradičné tvary. Nie je všetko ideálne - napríklad tvar a šírka obruby okolo vonkajšieho svetlometu nezodpovedá tvaru okolo vnútorného svetla. Denné štandardne dodávané LED svetlá sú však výborné a keď sa rozsvietia všetky svetlá, dodajú vozidlu nový svetelný podpis.

Zmenami prešiel aj interiér. Veľkosťou to zostalo vo vnútri všetko pri starom a tak Octavia ponúka obrovský kufor aj vnútorný priestor a pohodlne slúži ako rodinné auto. Väčšinou ho však nájdete (nielen) na našich cestách v roli služobného vozidla. Octavii v úlohe rodinného auta nenahráva fakt, že nevezme na palubu päť dospelých cestujúcich. Prostredné miesto na zadnom sedadle totiž nemá dostatočne vysokú opierku hlavy.

Škoda Octavia má naďalej „jaskynný“ batožinový priestor s objemom 590 litrov v základnom stave. Nájdete v ňom aj nájdete aj diódové dobíjacie svetlo. Praktický a sofistikovaný interiér sa zmenil v detailoch – napríklad teraz môžete použiť špeciálnu konzolu medzi prednými sedadlami na otvorenie plastovej fľaše jednou rukou. Len musí mať správny priemer, inak ani to nestačí. Sedadlá sú viac ako dostatočne pohodlné, palubná doska je dobre usporiadaná, rovnako ako väčšina ovládacích prvkov. V kabíne je síce viac úložného priestoru, no pár odkladacích priestorov by autu ešte prospelo.

Nie som zástancom dotykových displejov, či skôr ovládania pomocou nich v aute. Napriek tomu 9,2-palcový sklenený displej je takmer dokonalý, s luxusným rozlíšením 1280 x 640 pixelov. Grafika zariadenia sa trochu posunula od prehľadnosti a každý má na to svoj názor. Osobne sa mi páčia iné riešenia. Stále mi chýba napríklad ovládanie hlasitosti otočným „gombíkom“. Ešte že ovládanie klimatizácie zostalo samostatné! Preto by som si nevybral najvyšší model, ale ten, ktorý ešte otočné ovládanie má. To dotykové však funguje spoľahlivo. No ovládanie hlasitosti otáčaním je určite jednoduchšie ako dotyk. Hlasitosť som preto nastavoval iba na volante. Lenže pozor – to nefunguje, keď vypnete zapaľovanie – vtedy musíte ovládať rádio iba na displeji. Pritom by možno stačilo preprogramovať ovládanie.

Dvojlitrový diesel pod kapotou mal podľa papierových predpokladov mať priemernú kombinovanú spotrebu 4,4 litra. Napriek zmenám softvéru po odjazdení viac ako 560 kilometrov svietil na displeji dojazd ešte 410 kilometrov. Hoci palubný počítač ukazoval priemer 4,5 litra na 100 km, po dotankovaní to vychádzalo na jemne na 5 litrov, čo nie je zlé.

Čo povedať na záver? Škoda sa určite snaží aj v prípade Octavia úspešne držať hesla: ponúknuť kus auta navyše. Po facelifte sa karoséria auta predĺžila o 11 mm. Môžu za to novo tvarované nárazníky. Zvýšil sa tiež rozchod zadných kolies o 20 mm pre štandardné verzie a 30 mm pre verzie s viacprvkovým zavesením kolies. Zrejme to pomohlo aj jazdným vlastnostiam, podvozok je totiž naladený trocha mäkšie.

No hlavne je to optické plus – kolesá  nie sú tak utopené v karosérii. Prenos hluku z podvozka ja na dobrých cestách menší, na rozbitom povrchu však nerovnosti cítiť aj počuť približne rovnako, ako pred faceliftom. Zmena jazdných profilov bez prítomnosti adaptívnych tlmičov znamená iba čiastkové zmeny v správaní auta.

Celok postúpil o hodný kus dopredu a Octavia si svoju pozíciu určite zachová. Výsledky predaja modernizovaného modelu totiž ukázali, že so záujmom o extravagantné a trochu nesúvislé konštrukcie svetlometov sa nestalo nič podstatné. A vyzerá to tak, že pravdu naozaj majú tí, ktorí tvrdili, že nakoniec väčšina ľudí konečne na prvý pohľad rozozná Octaviu od menšieho Rapidu.

Technické údaje

Model: Škoda Octavia Style 110 kW
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  110/3500-4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 340/1750-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 218
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4670/1814/1461
Rázvor náprav (mm): 2686
Objem batožinového priestoru (l): 590/1580
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1332
Užitočná hmotnosť (kg): 550
Rozmer pneumatík vpredu: 225/40 R18
Rozmer pneumatík vzadu: 225/40 R18
Základná cenníková cena modelu: 14 990 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 23 600 €
Cena testovaného vozidla: 28 215 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.