23.08.2017

TEST: Renault Scénic Bose Energy dCi 160 EDC – keď sa (z)mení zakladateľ rodu

TEST: Renault Scénic Bose Energy dCi 160 EDC – keď sa (z)mení zakladateľ rodu

Renault Scenic je zakladateľom kategórie. O tom niet pochýb. Stredne veľké MPV sa objavilo už v roku 1996, vtedy ešte ako Mégane Scénic. Novátorský prístup s vytvorením nového segmentu mu vyniesol dokonca aj titul Auto roka. To však bolo viac ako 10 rokov dozadu.

Dnes sa všetci „zbláznili“ do módnych crossoverov. Teda majú niečo do seba – vyššiu svetlú výšku, pohodlné nastupovanie na sedadlá v správnej výške, krátke previsy – a vôbec vyzerajú trocha viac „in“, ako „škatuľózne empévéčka“. Svet je už raz taký. Čo zákazníci chcú, to im výrobcovia podsúvajú. Čím ešte viac zvýrazňujú hlad po nových modeloch.

Ako by to teda bolo, keby sa trendsetter, akým je Scenic, dostal na vedľajšiu koľaj? Neprípustné! Výsledok je na svete už nejaký čas. Štvrtá generácia Scenica prišla s dosť nečakaným a raritným prvenstvom (už zasa) – všetky verzie modelu posadila sériovo na 20 palcové disky kolies. Auto s nimi vyzerá dobre, ale ako jazdí na pomerne úzkych „galuskách“?

Tvary najnovšieho modelu Scenic ovplyvnil koncept R-Space. V sérii nemá také odvážne (alebo až šialené?) tvary a dvere, ktoré by sa otvárali protismerne ako na Rolls-Royce Phantom. No na parkovisku aj na ceste vynikne svojimi odvážnymi tvarmi, kde vyniká v záplave pomaly nudných, aerodynamikou štandardizovaných konkurentov. Okrem tvarov zaujme aj farebnosť – a možnosť kombinácie. Taká žltá s čiernou strechou – to je doslova osa medzi sivastým zvyškom produkcie. Aj tmavočervená vynikne a bude dosť ťažko prehliadnuteľná. Lebo Scenic nechce byť nudné auto. Veď ani nie je.

Už jeho exteriér je nápadný viac ako dosť. Snaží sa prelínať doterajšie gény MPV s novými, navrúbľovanými z SUV. Výsledok je tak presne to, čo označuje výraz crossover. Miešajú sa v ňom rôzne triedy s posunom od MPV viac k... k čomu vlastne? Renault Scenic je jednoducho svojský mix, na ktorom spočinie oko aj preto, že provokuje. Nielen tvarmi, ale aj tými „obrovskými“ kolesami. Predsa len – 20 palcov v tejto triede pred rokmi bolo nemysliteľných. Dnes? Trend. Scenic ho znova nastavil a hodil rukavicu ostatným. Nielen preto, že také veľké kolesá sú pre takéto auto nezvyčajné. Ešte menej pochopiteľný je rozmer pneumatík - 196/55 R20. Pri pohľade zboku to vyzerá skvele. Ale spredu, či zozadu sú skoro bicyklovo úzke. Renault tvrdí, že to nič nemení na jazdných vlastnostiach auta. Zistíme.

Poďme dovnútra. Scenic bol v interiéri vždy relatívne veľký a variabilný. Tu to už až tak neplatí. Miesta ešte zostalo stále dosť, aj tá variabilita je v pohode, ale... Už to nie je, čo bolo. Dnes fičí imidž, ostatné je až na ďalších stupienkoch hodnotového rebríčka. Miesta vpredu je dosť, necítiť žiadne obmedzenia, či stiesnenosť. Hoci pomerne vysoká stredová konzola ho vizuálne zmenšila. Frfľať však asi bude spolujazdec, ak si chce niečo vybrať so zásuvky pred ním. Ak nemá sedadlo úplne vzadu a kratšie nohy. Stlačí spínač elektrického otvárania a... zásuvka ho „švacne“ do kolien. V zásuvke je oveľa viac miesta, ako iba v bežnej odkladacej schránke, ale vyberať, či vkladať veci odporúčam iba ak ste ešte nenastúpili.

Nechýba príjemný volant a pohodlné predné sedadlá. Tiež digitálne „budíky“ a podľa stupňa výbavy aj veľký dotykový displej v strede palubnej dosky. Okrem infotainmentu sa ním nastavuje napríklad kúrenia a klimatizácia. Svoju nechuť k takémuto riešeniu som už vyjadril niekoľkokrát. Alw poznáte to – „trendy“. V tomto prípade som za viac „gombíkov“ a ovládačov, ako za dotykové riešenie. Dotýkať sa chcem inde a iného, ako displeja... Navyše ak si chcete tesne po prebudení aktivovať masáž z veľmi príjemných sedadiel, zrazu s hrôzou zistíte, že ste pustili na displeji imitáciu akvária, alebo nebodaj sudoku. Celkom vážne to Scenic má. Prečo? Možno aby ste sa pohľadom na rybičky upokojili v rannje zápche.Alebo hrať sudoku v stojacej kolóne?! No, nekomentujem... Ešte dobre, že sa to nedá spustiť počas jazdy.

Zadné sedadlá sú o niečom inom. Miesta je síce stále tak akurát, ale niekomu môže prekážať vyklápací stolík vo vrchnej časti, ktorý skracuje využiteľnú dĺžku. Hlavne v prípade detskej sedačky a malého dieťaťa, ktoré vás bude neustále „buchnátovať“ nohami do operadla. Riešenie – posunúť predné sedadlo čo najviac dopredu nie je systémové riešenie. Iným riešením je nápoveda na konci testu.

Na šírku sa sťažovať nedá. Teoreticky je miesta dosť aj pre troch. Sedadlá možno aj posúvať. Jedno a dve, nie každé samostatne. Rovnako funguje aj sklápanie, ktoré sa dá ovládať aj z príjemne veľkého batožinového priestoru. Ten má dvojité dno, no v najvyššej výbave Bose nemá rezervu, lebo jej miesto zabral (dobre basujúci) subwoofer. Pri počúvaní hudby s 12 reproduktormi to fakt dobre počuť. Vrcholová verzia Bose hrá nadpriemerne a je bohatšia aj o špecifické polokožené čalúnenie, LED svetlá Pure Vision a najvyššiu úroveň rozhrania R-Link 2 s 8,7-palcovým displejom. No ak by sme chceli hľadať drobnosti, možno by si zaslúžil rýchlejší procesor a viac pamäte, aby sa jeho miestami letargický prejav zmenil na svižnú odozvu. Nie je to však žiadny slimák, bežne displej reaguje pomerne rýchlo.

Predchodca mal kedysi dvojliter dCi a približne 118 kW (160 k). Teraz je najvýkonnejšou pohonnou jednotkou naftový štvorvalec s rovnakým výkonom. Má však objem 1,6 litra,  dvojicu turbodúchadiel a výlučne šesťstupňový dvojspojkový automat. Nič iné. Bodka.

Táto kombinácia motora a prevodovky je celkom dynamická. Motor vďaka slušnému krútiacemu momentu 380 Nm rozbehne vyše 1 700 kg vážiaci Scénic na 100 km/h za 10,7 sekundy. Relatívne mierne číslo pri zrýchlení môže zaraziť. Motor vládze, ale prevodovka radí obozretne a vlažne - žiadne trhané pohyby a neuvážené reakcie. Jemnosť a plynulosť vymenili Francúzi v Renaulte za dynamiku.



Inak EDC funguje bez problémov a pri normálnom jazdení radí tak, že je to vlastne zamerané na spotrebu, nie na extra dynamiku. Prevodové stupne mení plynule, zbytočne nepodraďuje a nezvykne držať otáčky zbytočne vysoko. Ak však chcete jazdiť rýchlo, prevodovka vám vnúti svoju rozvážnu filozofiu. Žiadne športové excesy. Naopak, pracuje tak, aby bola jazda pohodlná a nie vzrušujúca.

Spotreba pri bežnej mestskej, či mierne svižnejšej jazde s priemerom okolo 30 km/h sa vie vtesnať mierne pod 6 litrov. Mimo mesta to bolo 5 litrov, pričom rýchlostný priemer sa vyšplhal na 72 km/h. Pri jazde po diaľnici si pri 110 km/h vypýtal Scenic v priemere 5,3 litra, pri 120-ke 5,9 – 6,1 a jazda 130 kilometrovou rýchlosťou znamenala apetít takmer rovných 7 litrov. Od údajov výrobcu vzdialené, ale realite celkom blízke údaje.

Hoci má auto dvojspojkovú, teda podľa predpokladov rýchlo radiacu prevodovku, tu je zameraná skôr na pohodlie a vláčny komfort pri jazde. Takto akosi sa podarilo inžinierom Renaultu naladiť podvozok, ktorý napriek obutým 20 palcovým pneumatikám príjemne prekvapil. S rezervou zvláda aj rýchle prejazdy prudších zákrut – len musíte z motora vydolovať čo najviac z jeho komótneho prejavu. Lebo skutočnú dynamiku auta má svedomí práve prevodovka.

V zákrutách je ale Scenic agilný. Dokáže slušne meniť smer a nebojí sa ani rýchlych prejazdov. Jazdiť s týmto autom je celkom zábavné, hoci vo volante chýba dostatok citu pre dianie pod kolesami. Asi by to nebolo také cool a crazy, ak by nemalo, podobne ako všetky, opakujem všetky modely Scenic (dokonca aj väčšia verzia Grand!!) dvadsaťpalcové pneumatiky s úzkym behúňom.

Apropó tie obuté „dvadsiatky“ a komfort je častá otázka ľudí, ktorých zaujal viac netradičný vzhľad karosérie a „velikánske“ kolesá. Nuž, ak by bola možnosť objednať si napríklad 17, či 18 palcové kolesá, určite by som do toho šiel. Pre pohodlie jazdy, aj cenu pneumatík, ktoré v tomto netradičnom „galuskovom“ rozmere (195/55 20) dodávajú iba traja výrobcovia. Cena za jednu – okolo 100 eur a viac. Predchodca mal 17 palcové kolesá a jazda bola pohodlnejšia. Ale auto nevyzeralo tak „sexy“. No rozdiel nie je až taký výrazný, technici odviedli kusisko práce. Podvozok je odladený výborne, počuť však vyšší hluk pri rýchlom prejazde nerovností.

Najnovší Scenic je na prvé ochutnanie trocha kontroverzné dielo. Ak sa prispôsobíte a zvyknete si na odlišnosti (nie každý to vie, chce, alebo dokáže), je už celkom príjemným spoločníkom. Prekvapujúco však má menej miesta na zadných sedadlách, ako predchodca. Hlavne na kolená. Kam sa podeli centimetre? Zvonka vyzerá, akoby bol zvnútra veľký. Ale nie je. Tu stráca svoju povestnú výhodu. Škoda. Premárnená šanca. Alebo snaha „prinútiť“ popremýšľať o modeli Grand Scenic? To môže byť, ale ani ten nedisponuje hlavne v 7 miestnej verzii miestom navyše. Takže čo – siahneme až na Espace? To vari nie...

Niekedy je návrat ku koreňom lepšie riešenie, ako rôzne experimenty. Scenic nie je z kategórie Experimental. Patrí do skupiny Real cars. No ktovie, možno to tak tí zákazníci predsa len naozaj „chcú“. Alebo tomu nerozumiem. Nuž čo, marketingové stratégie sa dajú ťažko prekuknúť...

Renault Scénic (aj jeho väčší brat Grand Scénic, ktorý sme tiež mali v redakcii) patria dizajnovo zrejme k tomu najlepšiemu, čo sa dnes ponúka v rámci segmentu. Má množstvo odkladacích priestorov a nechýba „jaskynný“ batožinový priestor. Motor má celkom rozumné nároky na spotrebu. Neviem si však predstaviť jeho servisovanie – pod kapotou je všetko tak natlačené, že vám nemá kadiaľ prepadnúť hoci 10 centovka.

Nie každému vyhovujú síce efektné, ale predsa len veľké, ťažšie a drahšie 20 palcové kolesá. Mám tým na mysli situáciu pri výmene kolesa po defekte – ak ju auto má. Motoristi nemajú v tomto bode možnosť výberu. Podobá sa mi to na diktát: ber, alebo nechaj tak. Mám rád alternatívu. No ak ste s tým uzrozumení, zvyšok zatieni túto „chybu krásy“, či skôr praktického používania. Už je to ošúchané tvrdenie, ale za krásu sa vraj trpí...

Technické údaje

Model: Renault Scénic Bose Energy dCi 160 EDC
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: dvojspojková 6-stupňová automatická EDC
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  118/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 360/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,3/4,4/4,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4634/2128/1660
Rázvor náprav (mm): 2804
Objem batožinového priestoru (l): 572
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1719
Užitočná hmotnosť (kg): 621
Rozmer pneumatík vpredu: 195/55 R20
Rozmer pneumatík vzadu: 195/55 R20
Základná cenníková cena modelu: 16 990 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 27 890 €
Cena testovaného vozidla: 29 560 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.