22.08.2017

TEST: Vynovená Honda Forza 125 - motorka pre všetkých

Do veľkomiest sa so začiatkom školského roka vrátia pomalé kolóny a stres na cestách.

Dajú sa kompenzovať rôzne. Napríklad výmenou štvorkolesového dopravného prostriedku za dvojkolesový. Vyskúšal som upgradovanú Forzu, sympatický skúter s objemom 125 cm³, vhodný pre každého z vás s vodičským preukazom na auto.

Stodvadsaťpäťka vybavená systémom ABS mi hneď padla do oka a ešte v deň prebratia som sa rozhodol vyskúšať jazdné vlastnosti aj na väčšiu vzdialenosť. Dôvod je jasný: už na prvý pohľad je Forza väčšia ako štandartné 125-ky, ponúka viac miesta na sedenie i v batožinovom priestore.

Moderný dizajn s ostrými hranami výborne ladí s farebnou kombináciou matnej modrej, bielej a tmavosivej farby testovaného modelu. Celkový výzor skútra sa tvári športovo a pritom pohodlne. Predná kapotáž je vybavená až päticou LED svetlometov. Dvojicou denného svietenia, dvojicou stretávacích svetiel a jedným diaľkovým umiestneným v strede. Aj v noci táto symetrická konštelácia pôsobí elegantne.

Z pevných spätných zrkadiel je výborný výhľad dozadu, LED smerovky zabudované v nich sú výborne viditeľné zo všetkých uhlov. Navyše mám veľké podozrenie, že zrkadlá sú úmyselne namontované tak, aby rozrážali vzduch pred rukami na riadidlách, čo sa im úspešne darí. Ďalším rozrážačom prúdiaceho vzduchu je nastaviteľný predný štít. Jednoduchým pohybom ruky sa dá vytiahnuť až o 12 cm alebo zafixovať v jednej zo šiestich výškových polôh.

Z vnútornej strany upúta veľký a prehľadný displej s analógovým tachometrom a otáčkomerom, zoskupením kontroliek a multifunkčným displejom. Po ľavej strane je v kapotáži skrytá priestranná schránka, do ktorej bezproblémovo schováte litrovú fľašu s obľúbeným nápojom. Škoda, že nie je uzamykateľná. Tento model je vybavený bezkľúčovým systémom, diaľkový ovládač stačí mať vo vrecku a na štartovanie či uzamykanie skútra slúži jednoduchý podsvietený spínač.

Palivová nádrž i batožinový priestor pod sedadlom sa otvára pomocou dvojice tlačidiel vedľa spínacej skrinky v kombinácii so správnym natočením spínača. Na riadidlách mal testovací skúter namontovaný zatvárací držiak smartfónu s možnosťou dobíjania cez USB konektor.

Riadidlá sú elegantne oplastované a skrývajú všetky kábliky a hadičky. Palivová nádrž je umiestnená v spodnej časti medzi nohami a pojme 11 a pol litra benzínu. Pri spotrebe niečo vyše 2 litrov na 100 km tak ponúka naozaj veľký akčný rádius. Keď už sme pri tej spotrebe, Forza je vybavená vypínateľným systémom StartStop, ktorý pri zastavení skútra dlhšie ako na 3 sekundy vypne motor. Po pootočení rýchlopalu okamžite naskočí.

Pod sedadlom sa ukrýva 48-litrový priestor, do ktorého zbalíte dve prilby aj ďalšie veci navyše. Komu by to bolo málo, na inštaláciu 35-litrového kufra sú predpripravené otvory s vnútorným závitom v zadnom nosiči.

Forzu poháňa kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec so štyrmi ventilmi a priamym vstrekovaním paliva PGM-F1. Dosahuje výkon 10 a pol kilowattu, čo je takmer 15 koní. To zabezpečí aj 162 kilovému skútru dynamickú jazdu. Hnacia sila motora sa na zadné koleso dostáva klasicky, cez  variátor. Podvozok výborne pohlcuje nerovnosti na ceste aj vďaka 15 palcovému prednému a 14 palcovému zadnému kolesu, mimochodom s veľmi peknými liatymi ráfikmi kolies. S brzdami výborne spolupracuje príplatkové ABS-ko.

Skúter je svižný v meste aj mimo neho. S mojimi 100 kilami som v pohode dosahoval rýchlosť 120 km/h. Jazda na ňom je aj vďaka kvalitnému sedadlu pohodlná. Výborne drží zvolenú stopu a nekrúti sa. Prekvapila ma nízka spotreba paliva, veď po týždni jazdenia vraciam testovačku s polovicou benzínu v nádrži.

Celkovo je spracovanie toho skútra na vysokej úrovni a mne ostáva len vám ho odporúčať ako jeden z najlepších v triede, na ktorom som sedel. Hoci nie je lacný. Ale kvalita niečo stoji...

Technické údaje

Model Honda Forza
Typ motora Kvapalinou chladený štvortaktný 4-ventilový jednovalec OHC
Vŕtanie x zdvih 52,4 x 57,9
Zdvihový objem (cm³) 124,9
Kompresný pomer 11,05:1
Výkon (kW/ot.): 11/8 750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 12,5/8 250
Maximálna rýchlosť (km/h): -
Spotreba priemerná (l/100 km): 4,6
Spúšťanie motora elektrické
Prevodovka variátor
Dĺžka/šírka/výška (mm): 2135/750/1455
Rázvor náprav (mm): 1490
Výška sedadla (mm): 780
Objem palivovej nádrže (l): 11,5
Pneumatiky - predné 120/70-15
Pneumatiky - zadné 140/70-14
Odpruženie - predné Teleskopická vidlica
Odpruženie - zadné Kyvná vidlica s dvomi tlmičmi
Brzdy - predné kotúčová, 256 mm
Brzdy - zadné kotúčová 240 mm
Prevádzková hmotnosť (kg): 159
Užitočné zaťaženie (kg):  
   
Cena testovaného motocykla 4 650 €
Ján Drobný

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.