28.07.2017

DLHODOBÝ TEST: Opel Astra ST – výborný podvozok, prispatý parkomat

Dlhodobý test kombi verzie modelu s titulom Auto roka 2016 sa skončil. Prinášame zhrnutie.

Opel Astra Sports Tourer s benzínovým motorom 1,6 Turbo s výkonom 147 kW (200 k) vám nie je z našich stránok neznámym modelom. Najprv sme sa s autom zoznámili počas prvého dynamického predstavenia. Neskôr bola Astra „na hosťovaní“ v redakcii dvakrát. Počas klasického týždňového testu a potom k nám zavítala na dva mesiace.

Už ste mali možnosť dozvedieť sa viac o praktických záležitostiach a celkovom dojme z auta v bežnej premávke. Tiež aj podrobnejšie informácie o spotrebe vydareného motora pod kapotou najnovšej Astry, ktorú Opel označuje ako model K. Dnes sa pozrieme viac na jazdné vlastnosti a na to, kde by značka s bleskom v znaku mala zlepšiť úžitkové vlastnosti auta.

Občas sa v komentároch k testom objavujú názory, ktoré nás dobre že neobviňujú z nadŕžania niektorým značkám, či z nereálnych parametrov spotreby, alebo z toho, že robíme neplatenú reklamu danému modelu. Opak je pravdou a snažíme sa vystihnúť podstatu skúšaného modelu v čase a stave, keď sme mali možnosť skúšať jeho bežné parametre. Tak to bolo aj v prípade Astry.

Nerobíme podrobné technické skúšky, merania a porovnávania s hodnotami uvádzanými výrobcom. Na to nie sme vybavení technicky, ani personálne. Naše spotrebiteľské testy sa zameriavajú na praktické aspekty používania auta pre spotrebiteľa. Občas nám môže ujsť niektorý z parametrov, ktorý môže byť pri rozhodovaní a výbere auta pre niekoho hlavným a podstatným.

Nie je to zámer. Iba niektoré parametre, či vlastnosti považujeme už za tak bežné, že ich nespomenieme a berieme ako samozrejmé. Ak sa dá a je za čo, pochválime. Ak sa nám niečo nepozdáva, kritizujeme, upozorňujeme. Nielen pri hodnotení testu, ale tiež v kontakte so zastúpeniami značky, ktorá auto poskytla na skúšanie. Verte, či nie – automobilky pozorne sledujú kritické hlasy a ak ich je viac v jednej oblasti, pracujú na zlepšení, alebo odstránení problému.

Návrat k Astre: doteraz sme ju prevažne chválili. Auto má aj pár nedostatkov, ktoré sme v predchádzajúcich dieloch hodnotenia spomenuli. Ako naozaj vydarený, na jazdu príjemný a spotrebou veľmi umiernený sa nám zdá benzínový motor 1,6 Turbo s technológiou SIDI (Spark Ignitnition Direct Injection). Dosiahli sme s ním spotrebu rovnakú, dokonca až mierne nižšiu, ako udáva výrobca – a to sa teda nestáva tak často. Presnejšie (takmer) nikdy.

Druhým plusom celého auta je jeho podvozok. Nielen, že oproti predchodcovi zhodil kilá navyše, rovnako ako celé auto. Napríklad iba na karosérii sa výrobcovi podarilo v porovnaní s predchádzajúcou generáciou ušetriť 77 kilogramov. Nová podvozková platforma znížila hmotnosť o ďalších 55 kilogramov. Celé auto podľa verzie a výbavy od 120 do 200 kg. Konštruktéri šetrili hmotnosť aj priamo na podvozku, použili pritom Wattov priamovod spolu s ktorým skombinovali vlečené ramená spojené torzne pružnou priečkou. Toto riešenie nemá vysokú priestorovú a hmotnostnú náročnosťou nezávislého zavesenia, prináša však jeho výhody.

Nie je to ale novinka Astry poslednej generácie, ktorá prišla v roku 2015. Už pre predchádzajúcu generáciu Astry J z rokov 2009 – 2015 vyvinuli konštruktéri značky Opel celkom novú geometriu podvozka s dlhým rázvorom a širokým rozchodom. Nové rozmery auta pôsobili pozitívne na ovládateľnosť, pričom toto usporiadanie dodalo autu okrem vyššej agility hlavne stabilitu. Navyše sa k tomu zlepšil aj komfort jazdy.

Zadná náprava modelu Opel Astra využíva netradičné spojenie spriahnutej kľukovej nápravy a Wattov priamovod. Hoci princíp Wattovho priamovodu je už známy vyše 200 rokov, v nedávnej minulosti sa využíval prevažne v pretekárskych autách. Jeho princíp je naozaj celkom jednoduchý. Na oceľovom priečnom nosníku tesne za osou kolies sú zavesené dve vzpery. Ich vnútorné konce sú v strede otočne spojené s priečnym nosníkom a vonkajšie konce sú pripevnené k dolným častiam nosičov kolies. Výsledok: akákoľvek priečna sila pôsobiaca na jednej strane sa okamžite kompenzuje rovnakou silou na strane druhej. Zvyšuje to stabilitu auta. Jeho výhody sa prejavujú najmä v zákrutách. Pri bočnom zaťažení jedného kolesa zadnej nápravy priamovod zaistí, že rovnaká sila pôsobí aj na druhé odľahčené koleso.

Za prínos tohto kompaktného systému považujem, že účinne potláča priečne pohyby nápravy, čo prináša vyšší komfort cestovania a lepšiu ovládateľnosť vozidla. Takže aj keď má auto podvozok naladený komfortnejšie a „mäkšie“, športovo ladený šofér má zážitok aj z celkom bežnej jazdy. Oveľa viac v zákrutách. Pritom priečne nerovnosti filtruje veľmi účinne – dokonca aj hlukovo. Astra ST teda s prehľadom zvláda nerovné povrchy a zákruty. Hoci sa môže zdať, že je podvozok naladený doslova až mäkko, v zákrutách začne odrazu fungovať tak, akoby si želala väčšina vodičov.

Už sme o aute povedali toľko pozitív, že sa na žiadne negatíva nenájde priestor? Ale kdeže. Máme pripomienky. Nikto nie je dokonalý a najnovší Opel Astra má čo doháňať minimálne v jednom parametri: Astra a parkovanie

Nová generácia modelu Astra žiaľ nepriniesla zlepšenie parkovacích senzorov. Tie naďalej zostávajú hlučnou, oneskorenou a nepresnou súčasťou dlhodobého spolužitia s modelom. Teraz k nim navyše pribudol aj parkovací asistent. Výsledkom je pomerne nebezpečná zmes samostatného riadenia so slabozrakými senzormi. Pokus zaparkovať Astru na sídliskovom parkovisku sa skončil takmer fiaskom. Vozidlo nezaznamenalo stĺpiky vo výške cca 40 cm, ani obrubník a s plnou vervou sa pustilo do parkovania do ružového záhonu. Nestálo tam auto, tak v čom je problém, no nie?

Parkovací asistent dokáže zaparkovať len na pravú stranu a nie šikmo. Parkovisko na ľavej strane nevidí a nevie doň zaparkovať. Parkovacie senzory štandardne reagujú neskoro, musíte parkovať veľmi pomaly, aby vám pomohli vyhnúť sa nárazu. Navyše horšie sledujú nižšie položené predmety, napríklad obrubník vo výške spodnej hrany predného nárazníka nezaznamenajú a výsledkom môže byť pár poriadnych škrabancov.

Spoliehať sa na tieto systémy tak ako u konkurentov nie je úplne možné a ich funkcionalitu treba brať s rezervou, len orientačne, i keď na mnohé situácie odpoveď majú (pozdĺžne parkovanie, sledovanie väčších predmetov). Radšej vystúpiť a preveriť, ako potom nadávať na senzory. Chyba nie je len v citlivosti samotných senzorov, ale tiež v softvéri automobilu. Nič čo by sa postupom času nedalo zlepšiť. Testovaný model ale v tejto disciplíne pohorel.

Ak by sme mali celkovo zhodnotiť najnovší počin v podobe modelu Astra značky Opel, máme pre výrobcu dobré, aj horšie správy. Začneme druhými – netreba síce veľa, ale určite treba vyladiť asistenčné systémy, ktoré sa nespoliehajú na Opel Eye – kamery, ktoré sa pozerajú dopredu. Pomoc v podobe parkovacích asistentov, ktorí dokážu zaparkovať auto pozdĺžne (aj vľavo, nielen vpravo v smere jazdy), kolmo aj šikmo oceňujú vodiči a hlavne vodičky. Najmä dnes, keď je miesta na parkovanie čoraz menej. Nie je to fatálny nedostatok, no v celkovom hodnotení pri výbere nového auta môže zohrať významnú úlohu.

Dobrou správou je, že Automobil roka 2016 dostal svoj titul naozaj oprávnene a v bežnej premávke sa okrem spomínaných výhrad osvedčil bez väčších problémov. Navyše potešil príjemnou spotrebou, prístupným batožinovým priestorom s pomerne nízkou nakladacou hranou. Ak by som si mal ja, či kolega vyberať rodinné kombi, Opel Astra Sports Tourer by bol v hľadáčiku veľmi vysoko.

Jozef Vydra, Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.