28.01.2018

Pred 40 rokmi skončila výroba legendárnych VW "chrobákov". Príbeh ale pokračoval

Tento mesiac uplynulo 40 rokov od ukončenia európskej výroby legendárneho automobilu Volkswagen Typ 1.

V piatok 19. januára uplynulo 40 rokov, kedy brány továrne v nemeckom Emdene opustil posledný legendárny automobil Volkswagen, známy ako "chrobák".

Asi neexistuje človek, ktorý by nedokázal rozpoznať auto s výraznými prednými blatníkmi či okrúhlymi svetlami a zaoblenou strechou karosérie, vďaka ktorej si vyslúžil prezývku "chrobák", nemecky "käfer".

Posledný kus legendárneho autíčka vyrobeného v Európe opustil fabriku v nemeckom Emdene 19. januára 1978. Celkovo sa ho v Nemecku vyrobilo viac než 16 miliónov. Výroba však pokračovala v Mexiku, kde sa "chrobák" vyrábal až do 30. júla 2003.

V automobilovej histórii figurujú autá, o ktorých sa dá povedať, že postavili tú či onú krajinu, obrazne povedané, na kolesá. Pre Američanov je takým autom Ford Model T, pre Talianov Fiat 500 alebo pre Francúzov Citroën 2CV prezývaný "kačica". Ani jedno z týchto áut však nezaznamenalo takú obľubu ako práve nemecký "chrobák". V priebehu 58 rokov (1945-2003) sa podľa predpokladov vyrobilo po celom svete viac ako 21.520.000 kusov. Volkswagen model Chrobák oživil v roku 1998, Nový Chrobák sa vyrábal do roku 2010 a stál na platforme vtedajšieho VW Golf. Po ňom nasledoval model známy ako Beetle, ktorý sa od roku 2011 vyrába až doteraz. Jeho výroba prebieha v mexickom závode Puebla. 

Volkswagen "chrobák" bol jedno z najpopulárnejších áut automobilky Volkswagen (VW), ktorej základný kameň poklepali 26. mája 1938 pri nemeckej obci Fallersleben. Základný kameň poklepal vtedajší ríšsky kancelár Adolf Hitler, ktorý vo svojom rozkaze ešte nariadil, aby pri závode vzniklo aj mesto. Pomenovali ho Wolfsburg po rovnomennom hrade. Predstavitelia nastupujúceho nacistického režimu videli vo výrobe lacného auta silný propagandistický nástroj. Ambíciou automobilky bolo vyrábať autá cenovo dostupné širokej verejnosti. Túto ambíciu naplnila predovšetkým po druhej svetovej vojne výrobou legendárneho malého autíčka, ktoré si získalo neskôr srdcia motoristov na celom svete.

Vývojom auta bol poverený nemecký konštruktér Ferdinand Porsche, ktorý sa pri jeho návrhu inšpiroval českou Tatrou. Jeho zrod ohlásil 15. februára 1936 počas otvorenia X. ročníka berlínskeho autosalónu osobne nemecký vodca Adolf Hitler. V nemeckej fabrike vzniklo auto s pomenovaním KdF-Wagen, ktorého výrobu prerušila druhá svetová vojna. Automobilka vo Wolfsburgu sa totiž preorientovala na výrobu bojovej techniky.

Koncom roku 1945 zišiel z výrobnej linky prvý Volkswagen "chrobák", ktorý sa svojou nenáročnou obsluhou, dobrými jazdnými vlastnosťami a hlavne dostupnou cenou stal rýchlo obľúbeným autom nielen v Nemecku, ale postupne po celom svete. Už o desať rokov neskôr, v roku 1955, vyrobili milión áut tohto typu. V roku 1972 už "chrobák" v počte vyrobených kusov predbehol nemenej legendárny Ford Model T.

Koncom 70. rokov minulého storočia zaznamenalo auto rôzne technické zmeny, ale postupne vo svojej triede začalo zaostávať za konkurenciou. V roku 1974 vo wolfsburgskej fabrike "chrobáka" nahradil Volkswagen Golf. Výroba "chrobáka" ostala už len v nemeckom Emdene, kde s jeho produkciou skončili 19. januára 1978.

Ukončenie výroby v Nemecku neznamenalo definitívny koniec produkcie automobilu Volkswagen, známeho ako "chrobák". V mexickej továrni v meste Puebla zišlo z výrobnej linky posledné auto typu "chrobák" 30. júla 2003.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: TASR

Komentáre k článku


© Copyright 2018 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.