2017-03-18 12:05:00
Toyota Model AB Phaeton
Toyota Model AB Phaeton 1938
Zdroj: Toyota

Model AB Phaeton bol prvý kabriolet Toyoty

Súčasné autá sa často delia o platformu s podobnými modelmi toho istého výrobcu alebo v skupine partnerov.

Tento nápad vôbec nie je nový – už v tridsiatych rokoch Toyota vyrábala rozličné modely na tom istom podvozku. Príkladom je Model AB Phaeton, príbuzný Modelu AA a Modelu G1.

Podvozok, vyrobený automobilovým oddelením firmy Toyoda Automatic Loom Works, ktorá  sa zaoberala výrobou mechanických tkáčskych strojov, sa stal základom prototypu Model A1. Tri modely tohto typu vyrobili v máji 1935. Boli to osobné autá s uzavretou karosériou, rovnako ako neskorší sériový model AA.

Prvým sériovo vyrábaným autom Toyoty s touto platformou však bolo nákladné auto Model G1, ktoré sa objavilo na trhu v auguste 1935. Pre zmenu karosérie sa výrobca rozhodol  preto, lebo japonská vláda ponúkla dotácie na vývoj nákladných áut pre potreby armády. A tiež preto, že menšia  dvojčlenná kabína bola lacnejšia a  výroba jednoduchšia. Predaj nákladiaka mal zabezpečiť prostriedky na  výrobu osobného auta.

Zdroj: Toyota

Prvé osobné autá

V 30. rokoch minulého storočia mali autá v Japonsku drevený rám pripomínajúci predchádzajúce storočie. Model AA s modernou oceľovou konštrukciou  teda vzbudil pozornosť.  Dva mesiace  po uvedení Modelu AA dodala automobilka na trh  druhé sériovo vyrábané osobné vozidlo - Model AB Phaeton. Bol to kabriolet s plátennou strechou, navrhnutý pre potreby armády,  čomu zodpovedala aj jeho farba. Iba pár kusov si kúpili civilisti.

Zdroj: Toyota
Zdroj: Toyota

Spomínané tri modely mali rovnaké mechanické časti, no Phaeton mal predné  sklo vybavené samostatným rámom z lešteného kovu s ručne ovládaným stieračom, zadné dvere konštrukciou viac pripomínali predné.  Auto nemalo bočné okná  a plátenná strecha zabezpečovala iba základnú ochranu hlavy. Cestujúci mali viac priestoru vďaka odstránenému kufru. V prípade potreby bolo možné  umiestniť dodatočný rad sedadiel medzi predné a zadné sedadlá.

Phaeton vyrábali v rokoch 1936 – 1938, spolu opustilo výrobné linky 353 kusov. To je štvornásobne menej ako pri Modeli AA.  Auto stálo 3 300 jenov – model bol o 50 jenov lacnejší  ako jeho starší brat. Dodnes sa zachovali minimálne dva kusy.  Jeden z nich je vystavený v Toyota Mega Web v Tokiu. Bol vyrobený v roku 1938. Po vojne ho kúpila niverzita Hosei. Potom ho odkúpila Toyota a vozidlo zreštaurovali.

Zdroj: Toyota
Zdroj: Toyota

Toyoda, alebo Toyota?

Prvé automobily  označovali  priezviskom rodiny majiteľov - Toyoda. Takéto logo bolo na Modeli G1 a  Modeloch AA. Keď Kiičiro Toyoda otvoril samostatnú spoločnosť na výrobu automobilov, nazval ju Toyota Motor Company – čo podľa neho znelo príjemnejšie.  Od tej chvíle dostávali autá  tabuľky  s názvom Toyota, ale logo sa nezmenilo hneď. Na zreštaurovanom Modeli AB Phaeton, ktorý je umiestnený  v  Mega Web, preto vidno tabuľku Toyota aj logo v tvare krídla, ktorý obsahuje výraz Toyoda napísaný ozdobnými japonskými znakmi kanji.

Jozef Vydra
ZDROJ: Toyota, 1st class

Komentáre k článku


Stream naživo