13.05.2016

Máte doma starú škodovku? S predajom sa neponáhľajte. Ich hodnota stále rastie

Staršie modely značky Škoda postupne miznú z našich ciest, no nie zo sŕdc československých zberateľov.

Platí to najmä v Česku, kde sa dlhodobo zvyšuje záujem o staré vozidlá značky Škoda. Čím väčší záujem, tým vyššia cena.

Kedy ste naposledy videli Škodu 120, či nebodaj Škodu 1000 pojazdnú a v dobrom stave? Ak jednu nevlastníte, či nemáte suseda zberateľa, často to asi nebude. Aj keď sa dnes stále dajú tieto automobily zohnať za pár stoviek eur, ich cena bude stúpať čím menej ich na cestách bude a ich úbytok sa len tak nezastaví. Vzťah k automobilom Škoda je v Česku i na Slovensku nepopierateľný. Nebolo tomu tak dávno, čo automobil značky Škoda bol snom a zároveň takmer jedinou možnosťou ako pre rodinu zabezpečiť automobil.

Počas 120 rokov existencie automobilky Škoda jej závody opustilo cez 17 miliónov vozidiel. 10. mája uplynulo presne 90 rokov odvtedy, čo prvý exemplár luxusnej limuzíny Škoda – Hispano Suiza prevzal československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk.

Spolumajiteľ firmy Renovace veteránu a zberateľ starých pretekárskych škodoviek Tomáš Hervert v rozhovore pre ČTK tvrdil, že predmetom zberateľského záujmu môže byť akákoľvek staršia Škoda a záleží na myšlienke, ktorá ku kúpe veterána vedie. „Niekto sa rozhodne jazdiť rovnakým autom ako mal jeho otec, či dedo a zaobstará si obľúbenú stovku alebo MBéčku. Iný sa zameria na vzácnejšie kusy, pri ktorých viac rastie ich hodnota.

Vo všeobecnosti dosahujú najvyššie ceny prvé vozidlá Laurin&Klement, ďalej prototypy a tiež pretekárske škodovky, ktoré sa vyrábali v malých sériách. Popri týchto unikátnych vozidlách patrí medzi najobľúbenejšie kupé Škoda 110R, ktoré sa vyrábalo počas 70-tych rokov minulého storočia. Záujem o tento model zvyšuje jeho cenu. Zatiaľ čo pred približne štyrmi rokmi ste mohli v Česku dobrú 110-tku zohnať za 15-tisíc Kč (555 eur), v súčasnosti sa ani vraky nepredávajú pod 50-tisíc Kč (1850 eur). Podobný vývoj zaznamenala i prestavba modelu Favorit na kabriolet spoločnosťou Metalex podľa návrhu dizajnéra Václava Krála. Z ceny okolo 100-tisíc Kč (3700 eur) sa vyšplhala na súčasných 350-tisíc Kč (12 950 eur).

Každý záujemca o kúpu starej škodovky v pôvodnom stave by ale mal počítať s nákladmi na následnú renováciu. Tá môže niekoľkonásobne presiahnuť kúpnu cenu, samozrejme v závislosti od modelu. Cena renovácie môže pri vzácnom vozidle atakovať až pol milióna Kč. Pritom renovácie neprebiehajú len pri vzácnych kusoch. „Ľudia si nechávajú renovovať aj sériové vozidlá. Navyše tých bude ubúdať, pretože neudržované a nerenovované kusy sa jednoducho časom rozpadnú,“ podotkol Hervert.

Práve skutočnosť, že aj na Slovensku sa Škoda považuje za „našu“ značku (čiastočne ňou predsa len bola) pomáha zvyšovať ceny starých vozidiel aj v prípade zberateľsky nijak nezaujímavých. Mať teda doma zachovanú Škodu znamená mať určitý poklad. Nielen pre seba a vlastné spomienky, ale potenciálne aj z finančného hľadiska. Pravda, udržiavať starnúci automobil v dobrom stave môže byť finančne náročné, a tak sa celé kalkulovanie s nárastom ceny vozidla nemusí vyplatiť.

Pritom hodnota nemusí stúpať len automobilom s minimálne troma krížikmi, hodnota pomaly stúpa aj takýmto fešákom. Nájsť ich naozaj v dobrom stave je čoraz výnimočnejšie. Okrem nedostatočnej údržby a hrdze za to môže šrotovné, ale tiež pocit mnohých majiteľov, že taký Favorit, či Forman nikdy hodnotné nebudú...

jh
ZDROJ: ČTK

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.