11.03.2016

Očarujúca dvojdverová Škoda 1000 MB oslavuje päťdesiatku. Toto je jej príbeh

Pred pol storočím sa verejnosti predstavila Škoda 1000 MBX s elegantnou dvojdverovou karosériou

Škoda 1000 MBX De Luxe oslavuje päťdesiatku. Atraktívny dvojdverový automobil debutoval v marci 1966 na medzinárodnom autosalóne v Ženeve. Sériová výroba sa rozbehla v októbri toho istého roku. Priestranný päťmiestny automobil s motorom pri poháňaných zadných kolesách vo svojej dobe patril na vrchol litrovej triedy.

Ikonická dvojdverová Škoda 1000 MB s bohato presklenou karosériou symbolicky korunovala úspech prvého veľkosériového českého automobilu, štvordverového sedanu Škoda 1000 MB. Je tak spojená s významným míľnikom vo vývoji automobilky Škoda. Práve v polovici 60. rokov došlo v Mladej Boleslavi k výraznému zvýšeniu objemu produkcie a v modernej veľkosériovej výrobe sa uplatnil rad progresívnych technológií, vrátane tlakového liatia hliníkového bloku motora a skrine prevodovky,“ hovorí Andrea Frýdlová, riaditeľka Škoda Múzea.

Typ MBX vychádzal z veľkosériového štvordverového automobilu Škoda 1000 MB, ktorý sa mohol pochváliť vtedy veľmi modernou samonosnou karosériou a motorom, uloženým za poháňanou zadnou nápravou. V prvej polovici 60. rokov bol pre tento model v Mladej Boleslavi vybudovaný úplne nový závod s rozlohou 80 hektárov s viac ako 40 výrobnými halami a budovami.

História dvojdverovej verzie MBX siaha do roku 1960, kedy boli vyrobené dva prototypy s interným označením Škoda 990 Tudor. Špeciálna karoséria s výrazne negatívnym sklonom zadných stĺpikov, nadväzujúcich na panoramatické sklo, a s dvojicou dverí s bezrámovými oknami vznikli v závode v Kvasinách. Karoséria zachovala veľkorysú vnútornú priestrannosť základného sedanu, ako bonus ponúkla lepší výhľad do strán. Sťahovateľné boli nielen sklá vo dverách, ale aj menšie sklá vedľa zadnej lavice. Výklopné trojuholníkové okienka zlepšovali vetranie interiéru.

Dvojdverový typ Škoda 1000 MBX De Luxe sa verejnosti prvýkrát predstavil na autosalóne v Ženeve 10. marca 1966. Návštevníkov si podmanil originálnymi tvarmi s veľkou presklenou plochou a opticky vytváral dojem, že mu chýbajú stredné stĺpiky. V skutočnosti končili stredné stĺpiky v polovici karosérie pod líniou zasklenia automobilu a ich úzka horná časť sa sťahovala spoločne so zadnými oknami. V takom momente si cestujúci môžu užívať naozaj výnimočný výhľad z automobilu aj neobyčajný pocit vzdušnosti v priestrannom interiéri.

Pri výrobe automobilov Škoda 1000 MB a dvojdverových MBX sa uplatnili na tú dobu špičkové technológie. Škoda, ako prvý európsky výrobca automobilov, uplatnila pri výrobe bloku motora metódu tlakového odlievania hliníka, rovnako vznikala aj skriňa štvorstupňovej prevodovky. Išlo o technológiu vynájdenú v roku 1922 českým inžinierom Jozefom Polákom, vďaka ktorej bolo možné výrazne zrýchliť výrobu agregátov.

Automobil Škoda 1000 MBX poháňal zážihový štvorvalec 988 cm3 s výkonom 38 kW (52 k) pri 5000 min-1. Automobil s pohotovostnou, resp. užitočnou hmotnosťou 815/375 kg dosahoval najväčšiu rýchlosť 127 km/h a spotrebu 7,8-8,0 l benzínu na 100 km. Štandardom bola dvojica karburátorov Jikov, len u niekoľkých desiatok kusov sa uplatnil jednokarburátorový motor. Časovo náročná kompletizácia automobilu Škoda 1000 MBX s vysokým podielom ručnej práce sa v októbri 1966 rozbehla v samostatnej prevádzke mladoboleslavskej automobilky, aby nebrzdila hlavnú produkčnú linku. Posledných dvanásť kusov z celkom 1 403 exemplárov litrovej verzie vzniklo na začiatku roka 1968.

Medzitým už v novembri 1967 obohatilo ponuku značky Škoda dynamickejšia verzia 1100 MBX De Luxe. Výkon motora s objemom 1 107 cm3 sa nezmenil, hlavný prínos novinky spočíval v pružnejšom zábere (81,4 N.m v porovnaní s pôvodnými 75,5 N.m). Z ďalších úprav pripomeňme výkonnejšie olejové čerpadlo a účinnejšie chladenie. Silnejších verzií sa do roku 1969 vyrobilo 1 114 kusov, celkom teda vzniklo 2 517 dvojdverových automobilov MBX. V porovnaní s naozaj veľkosériovú produkciou štvordverového typu Škoda 1000 MB (443 156 exemplárov) síce išlo o malé čísla, aj tak ale táto verzia výrazne prispela k popularizácii značky Škoda na mnohých náročných zahraničných trhoch, kam sa vyvážala. Dnes patrí tento model k veľmi vyhľadávaným a ceneným veteránom s výrazným rastom hodnoty. Na úspechy atraktívneho dvojdverového MBX onedlho nadviazalo legendárne kupé Škoda 110 R (1970-1980), nasledované automobilmi Škoda Garde a Rapid.

 

jh
ZDROJ: SKoda

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.