2019-01-22 14:30:00
Tu ma e-Golf ukryte
Ilustračné foto
Zdroj: Jozef Vydra

Zabudnite na lacné autá! Elektromobilita bude drahá!!

Malé autá s elektrickým pohonom budú stáť až 30 000 eur.

Kam sa rúti tento svet? Myslíme si, že k ekologickej budúcnosti, ale je to naozaj tak? Predseda dozornej rady Volkswagenu (VW) Hans Dieter Pötsch uviedol pre Welt am Sonntag, že s prechodom na autá s elektrickým pohonom malé vozidlá podstatne zdražejú. „Ich terajšiu cenovú úroveň sa nepodarí zachovať, keď budú vybavené elektromotormi,“ uviedol Pötsch.

Je to celkom prekvapujúce vyjadrenie, keď sa stále hovorí o tom, že výroba elektrických áut je jednoduchšia. Namiesto zložitého spaľovacieho motora je v nich elektromotor, ktorý je konštrukčne výrazne jednoduchší a jeho výroba by mala byť lacnejšia. Tiež sa hovorí o redukcii počtu ľudí vo výrobe a ich náhrada za automatizáciu , čo má priniesť ďalšie znižovanie nákladov. Lenže prvotné investície sú zrejme oveľa drahšie, ako si vieme predstaviť.

Prvý model auta 1.D koncernu VW bude stáť okolo 30 000 eur. Tieto autá prinesú ich vlastníkom aj niektoré obmedzenia. Ich dojazd na plne nabité batérie bude len 300 až 400 km. Bude to podstatne menej ako pri súčasných benzínových alebo naftových motoroch.

Drahé nebudú len elektroautá. Minulý týždeň hovoril o drahších autách aj šéf distribúcie VW Christian Dahlheim. Budú ich zdražovať náklady spojené s dodržiavaním stále prísnejších noriem na množstvo oxidu uhličitého vo výfukových plynoch. Manažér uviedol, že materiálové náklady na jedno auto by mohli vzrásť až o 3000 eur. A táto suma sa iste prenesie aj do predajnej ceny vozidiel. „V budúcnosti vznikne otázka, či si ľudia s nízkymi príjmami budú môcť kúpiť také vozidlo,“ uviedol v tejto súvislosti Pötsch. Dodal, že v budúcnosti nebude nijaká alternatíva k elektroautám.

Volkswagen investuje veľké peniaze do batérií pre elektroautá. Už roky plánuje zníženie nákladov a zjednodušenie ponuky modelov. Chce ušetriť, vlastne musí. Chystá totiž miliardové investície do budúcnosti elektrických automobilov a nových technológií. No a práve v tejto súvislosti sa Volkswagen chystá na rozsiahle úspory a znižovanie nákladov v iných oblastiach vývoja a produkcie. Jedným z nich je šetrenie a znižovanie nákladov v súčasnej produkcii a vývoji. VW má v pláne zjednodušiť ponuku svojich modelov, znížiť počet dostupných variantov a pritom zároveň zvýšiť produktivitu výroby.

Zdroj: Nissan

Týmito krokmi chce automobilka zredukovať náklady a navýšiť zisky. Plán oznámil začiatkom decembra 2018 na konferencii koncernu hlavný prevádzkový riaditeľ značky VW Ralf Brandstätter. Onedlho sa má začať obsiahla redukcia modelových variantov. „V roku 2019 budeme z ponuky rušiť 25% motorizácií a dostupných prevodoviek naprieč európskym trhom,! oznámil vtedy Brandstätter.

Šikovnejšie sa má pritom usporiadať ponuka výbavových línií jednotlivých modelov, čím sa zjednoduší. Zatiaľ nie je presne jasné, ktorých modelových radov sa dotknú uvádzané zmeny. Automobilka potvrdila, že stiahne modely a varianty, po ktorých je nízky dopyt.

V plánoch sa okrem toho objavuje aj optimalizácia nákladov na výrobné materiály a zvýšenie produktivity závodov VW o 30% do roku 2025. VW očakáva zvýšenie automatizácie výroby, pretože plánuje znížiť počet pracovníkov o 5600 zamestnancov. Doteraz už 9300 ľudí odíde do predčasného dôchodku.

Prevádzkový zisk Volkswagenu počas roka 2018 klesol o 6% na 2,3 miliardy eur. Je to pre byť zavádzanie nových metodík merania emisií a spotreby WLTP. Práve kvôli nim musela automobilka narýchlo meniť výrobné plány. Aj celkový pokles záujmu o naftové motory v Európe pomohol k poklesu. Celej situácii nepomáha ani situácia okolo Brexitu, rovnako tak súčasné ekonomické vzťahy medzi ISA a Čínou.

Proces znižovania nákladov sa už v automobilke začal dávnejšie. VW Vtedy tvrdil, že chce do roku 2020 ušetriť okolo 3 miliárd eur. Tieto úspory má investovať elektrifikácie a digitalizácie značky vrátane rozvoja elektrickej platformy MEB a tiež pre rozšírenie infraštruktúry dobíjacích staníc. Už skôr zaznelo, že do budúcich technológií chce VW počas šiestich rokov investovať vyše 11 miliárd eur. Ešte stále máte pocit, že si budeme kupovať lacné autá..?


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: TASR, VW

Komentáre k článku


Stream naživo