31.12.2017

BMW: elektrifikované autá už tvoria 10% predajov. Ceny surovín sú problém

10% z celkového predaja vozidiel koncernu BMW má hybridný alebo elektrický pohon. Kobalt bude problém.

Nemecká automobilka BMW predala v tomto roku už 100.000 vozidiel s elektrickým alebo hybridným pohonom. Predseda jej správnej rady Harald Krüger v pondelok uviedol, že výsledok pokladá míľnik v histórii firmy a dodal: „Podľa elektromobility meriam náš úspech“.  

Mníchovčania uviedli na trh model i3 s čistým elektrickým pohonom a osem modelov s kombinovaným pohonom. Mercedes-Benz ich má šesť a Audi dva. Kým v Európe sú medzi novými autami, ktoré sa dostávajú do premávky, elektrické len 2 % áut, BMW Group dosiahla ich podiel 6 %.

Najväčší trh pre autá s elektrickým pohonom sa otvára v Číne. V roku 2019 tam budú musieť výrobcovia na ročnom predaji dosiahnuť podiel elektroáut 10 %. S týmto sortimentom sú v krajine najúspešnejšie domáce firmy BAIC, Zhidou a Byd.

Firma BMW má podľa vlastných údajov celosvetový podiel na predaji elektrických a hybridných vozidiel 10 %. Za jedenásť mesiacov tohto roka vyrobila 72.000 vozidiel s hybridným pohonom a 28.000 modelov i3 len s elektrickým pohonom. Automobilka Audi v rovnakom období dodala zákazníkom 15.000 áut s hybridným pohonom. Mercedes-Benz údaje o svojej výrobe v tejto oblasti nezverejnil.

Problémom pre zvyšovanie predajov hybridov a elektromobilov môže byť rastúca cena surovín.

 

Nemecká automobilka BMW chce rastúce ceny surovín na výrobu batérií kompenzovať dlhodobými partnerstvami. "V roku 2025 budeme potrebovať na výrobu batérií 10-násobne viac surovín než dnes," povedal člen predstavenstva BMW Markus Duesmann. "Nákup surovín zabezpečujeme dlhodobými dodávateľskými zmluvami na 5 až 10 rokov. Stojíme pred podpísaním takýchto zmlúv," uviedol pre agentúru dpa-AFX.

Čas na uzatvorenie partnerstiev sa kráti, keďže ceny niektorých surovín v poslednom období výrazne stúpli. "V posledných mesiacoch nastala v prípade kobaltu určitá hektická situácia. Zvyšovanie cien však v súčasnosti spôsobuje skôr fantázia než dopyt," myslí si Duesmann. Kobalt, ktorý je dôležitou surovinou pre moderné akumulátory pre elektromobily, stojí zhruba trojnásobok než pred rokom. Až 60 % kobaltu sa ťaží v Kongu.

Duesmann rovnako ako niektoré ťažobné koncerny nepočíta so skorým upokojením situácie. "Vidíme riziko nedostatku kobaltu, preto musíme na ťažiarov vyvinúť tlak, aby rozšírili kapacity. Hovoríme najmä o veľkých ťažobných firmách," dodáva Duesmann.

 

jh
ZDROJ: TASR, BMW, dpa-AFX

Komentáre k článku


© Copyright 2018 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.