2017-12-01 11:18:22
Opel Insignia Country Tourer
Opel Insignia Country Tourer a Exclusive
Zdroj: Opel

PSA chce od GM späť prachy za OPEL: Klamali ste nám! Opel neprežije nové normy!

Koncern PSA žiada od GM späť minimálne polovicu kúpnej ceny za Opel. Pôjde aj pred súd, ak to bude treba.

Koncern PSA kúpil od koncernu General Motors nemeckú automobilku Opel za 1,3 miliardy eur, teraz ale žiada navrátenie 600 až 800 miliónov a zvažuje súdnu dohru. Po dokončení vnútorných analýz a auditov Francúzi podľa Reuters zistili, že Opel je doslova mačka vo vreci, či – ak chcete – časovaná bomba. Nejde pritom o dlhodobé vytváranie straty, ale o neschopnosť čeliť budúcim emisným normám.

EÚ totiž od automobiliek pôsobiacich v Európe požaduje, aby do roku 2021 znížili priemerné emisie predávaných áut zo súčasných 130 g/km na 95 g/km. Za porušenie predpisu bude EÚ udeľovať pokuty vo výške 95 eur za každý 1 gram CO₂/km na automobil. Toto v spolupráci s novým meraním emisií podľa nového cyklu (presnejší a reálnejší) spôsobilo v automobilkách poplach a vyvolalo masívne investície do hybridných a elektrických technológií. Výhodu mali samozrejme tí, ktorí do alternatív reálne znižujúcich emisie investovali už predtým a tiež tí, ktorí boli doteraz v dobrej finančnej kondícii.

Šalamúnsky vyrobené emisné normy nepožadujú od všetkých modelov takto nízke emisie CO2 v reálnej premávke. Žiadajú však, aby celý balík áut predaných za rok v priemere nevypúšťal do ovzdušia viac ako spomínaných 95 gramov CO₂ na kilometer. Flotilové emisie sú tak založené na množstve predaných áut. Automobilky naďalej môžu vyrábať autá s motormi s vyššími emisiami CO2, musia ich však vyvážiť autami, ktoré emitujú menej CO₂, respektíve sú bezemisné.

Zdroj: Toyota Motor Europe

Všetko by európskym automobilkám len tak-tak vyšlo, nebyť aféry Dieselgate, ktorá odvrátila záujem zákazníkov od naftových áut (s nižšími emisiami CO₂) k benzínovým verziám. Ako teda presvedčiť zákazníkov, aby nekupovali toľko áut s vysokými emisiami oxidu uhličitého a radšej kúpili automobily s reálne nižšími emisiami? Tu je podstata problému – lebo hybridy sú obvykle drahšie, elektromobily zas neefektívne. Jediný, kto si mädlí ruky, je Toyota, ktorá stavila na hybridy namiesto nafťákov dávno predtým, než sa prevalil Dieselgate, ostatní majú problémy a musia investovať tak ako ešte nikdy.

Takže o čo ide?

Problém nastal niekoľko týždňov po dokončení prevzatia automobilky Opel francúzskym koncernom PSA, ktorý po novom zahŕňa značky Peugeot, Citroen, DS a Opel. Francúzi zistili, že plán vyrovnávania sa s novými emisnými normami značky Opel, ktorý pri prevzatí prezentovali Američania z GM, zavádzal. Celý plán bol totiž založený na masívnom predaji derivátu amerického elektromobilu Chevy Bolt predávaného pod značkou Opel Ampera-e. Doslova nereálne očakávané predaje však boli iba jedným problémom, druhým bola cenová politika modelu Opel Ampera-e. Aby Američanom stratégia fungovala a Ampera-e mala šancu spasiť Opel spoliehajúci sa na zastarané motorizácie bez zmienky o hybridoch, museli nastaviť cenu Ampery-e veľmi nízko.

Zdroj: Opel

A nastavili ju tak nízko, že  každý predaný elektromobil Opel Ampera-e (a aj Chevy Bolt samozrejme) výrobcu stojí neuveriteľných 10 000 eur. To je pri počiatočnej cene okolo 36-tisíc eur viac než ¼ kúpnej ceny a v preklade doslova samovražda. Zdroj agentúry Reuters doslova povedal: „Ich (GM) technické riešenie bolo ekonomicky neúnosné a viedlo by k obrovským stratám... Takže prvé, čo spravíte, je, že TO (Opel Ampera-e) vyhodíte z portfólia, lenže potom flotilové emisie explodujú.

PSA tak okamžite utlmilo predaj elektromobilu Ampera-e v Nórsku, v krajine, ktorá ako prvá spustila predaj na európskom kontinente (dôvod je jasný – Nóri vďaka výrazným úľavám kupujú elektromobily ako teplé rožky a pre elektromobil je Nórsko najlepší trh). Práve tam sa predala väčšina z 1500 doteraz predaných Amper-e. Následne PSA zdvihlo základnú cenu Ampery-e o 5700 eur. To Amperu-e síce nezmení na zarábajúci produkt, ale aspoň obmedzí stratu a úplne nezastaví potenciálny predaj auta, ktoré napriek všetkej snahe PSA značka Opel bude možno potrebovať.

Podľa všetkého je na tom Opel so svojimi flotilovými emisiami tak zle, že ani už pripravované riešenia do budúcnosti neuchránia značku pred obrovskými pokutami od EÚ. Ročne by pokuty za nespĺňanie emisných noriem mohli automobilku stáť neskutočnú 1 miliardu Eur. To je číslo, ktoré by Opel a s ním aj PSA v priebehu zopár rokov poslalo k bankrotu.

Preto pred niekoľkými týždňami PSA ohlásilo revíziu pôvodného plánu prepájania produktov jednotlivých značiek, preto sa prechod na efektívnejšie technológie PSA musí urýchliť, preto vývojári usilovne pracujú na predstavení hybridných verzií modelov Grandland X, Crossland X a malej Corsy.

Zdroj: Opel

jh
ZDROJ: Reuters

Komentáre k článku


Stream naživo