2017-01-02 11:55:00
Toyota C-HR
Toyota C-HR
Zdroj: Jozef Vydra, Toyota

Toyota chce predávať motorizácie konkurentom ako kompletné balíky

Toyota dlho urputne strážila tajomstvá svojej hybridnej technológie, dnes je všetko inak.

Svet automobilového vývoja sa vďaka čoraz vyššej potrebe enormných investícií otvára a z konkurenčného prostredia sa pomaly stáva prostredie, kde si automobilky navzájom pomáhajú a znižujú tak vlastné náklady. Dôvodom je samozrejme spoločný „nepriateľ.“ Čoraz prísnejšia regulácia prostredníctvom emisných noriem a tlaku na alternatívne pohony.

Preto už niekoľko rokov dozadu viacerí svetoví lídri v oblasti vývoja automobilových technológií spristupnili svoje patenty, svoje know-how doslova všetkým. Od konkurentov až po obyčajných ľudí, ktorí by mohli zmeniť smerovanie priemyslu prostredníctvom inovatívnych nápadov.

Toyota tak urobila pri svojich vodíkových patentoch, obdobný krok urobil Daimler, či Tesla. Tentoraz posúva otváranie svojho know-how ďalej – nesprístupní síce konkurentom svoje technológie, umožní im podieľať sa na vývoji pre optimalizáciu pre svoje produkty a ponúkne im svoje motorizácie, prevodovky a ďalšie ako kompletný produkt s možným ďalším využitím.

Ide o krok, ktorý je kľúčový najmä pre dodávateľov Toyoty. Tí doteraz nemohli predávať spoločne vyvinuté technológie ďalej, mohli predávať jedine Toyote, pretože vysoko špecifické produkty šité na mieru "s obsahom know how" Toyoty nepasovali do výrobkov konkurentov (napríklad sa ľudovo nezmestili pod kapotu, či mali iné napätie...). Keď však dodávatelia a samotná Toyota umožní vstup konkurentovi do procesu vývoja na začiatku a umožní svojim dodávateľom spoločne vyvíjané produkty optimalizovať aj pre konkurentov, dodávatelia budú môcť jednoducho predávať tú istú technológiu viacerým a dosiahnu vyšší zisk. Tým sa dodávatelia Toyoty stanú v ťažkom konkurenčnom prostredí silnejšími a budú môcť držať krok s lídrami trhu ako Bosch a Continental. To v konečnom dôsledku pomôže znížiť čoraz väčšie náklady na vývoj technológií a pomôže pri celosvetovom boji za zníženie emisií a zvýšenie potenciálu alternatívneho pohonu. Samozrejme, Toyota konkurentov do procesu nevpustí zadarmo, no umožní im získať za odplatu de facto kompletne vyvinutý balík šitý na mieru aj pre nich. Tento balík môžu následne využiť pri svojich produktoch, a tým znížiť vlastné zaťaženie na vývoj konkurencieschopného produktu. Slovom, nebudú musieť utrácať svoje peniaze za vývoj pod svojou strechou, ale môžu zakúpiť produkt, do ktorého už niekto investoval, overil ho v praxi, a tak môžu získať kvalitnejší a spoľahlivejší produkt. I keď veľkí hráči tento krok Toyoty oceniť nemusia, malé automobilky bojujúce v súčasnom prostredí o svoje ďalšie prežitie môžu získať dobrého partnera (napr. Mazda).

Automobilky musia do technológií investovať čoraz viac. Na dennom poriadku sú oznámenia o miliardových investiciách smerujúcim tam, či onam. Tempo je doslova smrteľné a priepasť sa zvyšuje. Ak automobilky nemajú také silné zázemie ako lídri trhu, strácajú dych a čelia problémom. Spomenúť môžeme napríklad Mitsubishi, ktoré síce disponuje veľmi pokročilými hybridnými technológiami, no nedokáže ich uplatniť na celý modelový rad, nehovoriac o neschopnosti v dostatočne rýchlom tempe svoje modely modernizovať a dopĺňať. Preto prišlo k prepojeniu aliancie Renault-Nissan s Mitsubishi, preto Nissan uviedol automobily značky Infiniti s technikou vyvinutou Daimlerom a preto dnes aliancia Renault-Nissan ohlásila vývoj nových hybridných vozidiel (platformy) pre všetky svoje značky a mohli by sme pokračovať ďalej.

Krok Toyoty by jej mal otvoriť nový trh – s vlastnou technikou, pomôcť dodávateľom ako je Denso (50% produkcie smeruje do Toyoty) a ďalším. Pomôže to tiež malým značkám udržať krok a umožní im to venovať sa asistenčným systémom, dizajnu, konštrukcii atď...

 

jh
ZDROJ: Automotive Europe

Komentáre k článku


Stream naživo