Chystá sa totálna zmena v registračných poplatkoch áut! Toto vám vyrazí dych!
Ministerstvo financií navrhuje výraznú zmenu v registračných poplatkoch za osobné automobily.
Systém poplatkov pri registrácii vozidiel by sa mal zmeniť. Predpokladá to novela zákona o správnych poplatkoch, ktorú do medzirezortného pripomienkového konania predložilo ministerstvo financií. Novela zákona ráta s výraznou zmenou v registračných poplatkoch. Vyššie sadzby už nebudú iba pri prvej registrácii na Slovensku, ale aj pri všetkých ďalších. Naopak, zohľadňovať sa začne aj vek vozidla.
Po novom by mali menej platiť vlastníci automobilov pri prvej registrácii staršieho vozidla dovezeného zo zahraničia, zvýšiť by sa však mali sadzby pri najvýkonnejších nových autách.
Okrem sadzby za výkon motora má pribudnúť aj koeficient podľa veku zapisovaného vozidla, podľa ktorého sa určí aj konečná výška poplatku pri každom zápise vozidla do evidencie. Ten bol doteraz spoplatnený jednotne sumou 33 eur, ktorá zostáva minimálnym poplatkom aj podľa nových pravidiel, pri výkonnejších automobiloch však cena stúpne.
V praxi by to znamenalo, že čím dlhšie obdobie od prvej registrácie vozidla uplynie, tým menej pri ďalšej registrácii vlastník zaplatí. Menej ako 33 eur to však nebude. Nižšia sadzba pri prvej registrácii vozidla však nebude platiť pre všetky kategórie. Pre výkonnejšie automobily s výkonom nad 202 kilowattov (kW) sa sadzby naopak zvyšujú. Napríklad pri prvej registrácii najvýkonnejších vozov s výkonom nad 254 kW sa registračný poplatok navyšuje z doterajších 2 997 eur až na 6 308 eur. To ale zároveň navyšuje registračný poplatok aj pri ďalších registráciách. Sadzba pre vozidlá s najnižším výkonom do 80 kW zostáva na úrovni 33 eur. Oslobodenia od úhrady poplatkov za zápis ako aj doteraz platné úľavy napríklad pre zdravotne postihnutých zostávajú v platnosti. Pribudne ale možnosť stanoviť poplatok za zápis vozidla aj na základe znaleckého posudku. Nový sadzobník má nadobudnúť účinnosť od 1. februára 2017.
K pozmenenej tabuľke registračných poplatkov teda pribudne ešte jedna – s koeficientom podľa veku. Čím staršie auto, tým nižší poplatok. Výpočet bude prebiehať takto:
RP = Pkw * RV1-n
kde:
RP – výška registračného poplatku
Pkw - sadzba poplatku za zápis vozidla v eurách podľa výkonu motora (prvá evidencia vozidla), ktorej hodnoty sú uvedené v tabuľke č. 1
RV1-n - koeficient zostatkovej hodnoty vozidla zodpovedajúci zostatkovej hodnote vozidla podľa veku vozidla v rokoch odo dňa prvej evidencie vozidla, ktorého hodnoty sú uvedené v tabuľke č. 2
Tabuľka č. 1
Výkon motora v kW |
Sadzba poplatku v eurách |
|
nad |
do |
|
80 vrátane |
33 |
|
80 |
86 vrátane |
53 |
86 |
92 vrátane |
77 |
92 |
98 vrátane |
106 |
98 |
104 vrátane |
141 |
104 |
110 vrátane |
181 |
110 |
121 vrátane |
250 |
121 |
132 vrátane |
360 |
132 |
143 vrátane |
497 |
143 |
154 vrátane |
667 |
154 |
165 vrátane |
873 |
165 |
176 vrátane |
1 122 |
176 |
202 vrátane |
1 655 |
202 |
228 vrátane |
2 711 |
228 |
254 vrátane |
4 249 |
254 |
a viac |
6 308 |
Tabuľka č. 2
Vek vozidla |
Koeficient zostatkovej hodnoty vozidla |
prvá evidencia |
1,00 |
do 1 roka vrátane odo dňa prvej evidencie |
0,82 |
do 2 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie |
0,68 |
do 3 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie |
0,56 |
do 4 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie |
0,46 |
do 5 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie |
0,38 |
do 6 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie |
0,32 |
do 7 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie |
0,26 |
do 8 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie |
0,23 |
do 9 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie |
0,19 |
do 10 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie |
0,16 |
do 11 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie |
0,14 |
do 12 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie |
0,12 |
do 13 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie |
0,10 |
do 14 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie |
0,09 |
do 15 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie |
0,08 |
do 16 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie |
0,07 |
nad 16 rokov odo dňa prvej evidencie |
0,06 |
|
|
Vo výsledku zmena znamená, že zvýšené registračné poplatky budú platiť všetky automobily s výkonom vyšším ako 80 kW bez ohľadu na to, či boli alebo neboli registrované na Slovensku aj predtým, narozdiel od súčasného stavu keď zvýšené poplatky platia majitelia iba prvýkrát registrovaných áut. Navýšenie ale nebude natoľko výrazné a čím staršie bude auto, tým menej bude nový majiteľ platiť. Systém teda môže pôsobíť viac fér pretože svojim spôsobom zaťažuje všetky registrácie automobilov bez ohľadu na to, či ide o prvú, druhú tretiu, alebo desiatu. Podľa nás bude viac ľudí platiť zvýšené poplatky, i keď v mnohých prípadoch nižšie ako doteraz. Nový systém odbremeňuje tých, ktorí si chcú kúpiť v zahraničí ojazdené auto. Pridáva tým, ktorí si chcú ojazdené auto kúpiť na Slovensku a tiež tým, ktorí zvažujú kúpu nového auta s vyšším výkonom. Naopak tí, ktorí majú záujem o bežnejšie automobily ušetria pri prvej registrácii v porovnaní so súčasným stavom.
Podľa ministerstva financií je vplyv tohto návrhu na štátny rozpočet neutrálny, pretože: Kumulatívny benefit obyvateľstva a podnikateľov zo znížených sadzieb poplatku pri zápise držiteľa sa rovná kumulatívnej strate obyvateľstva a podnikateľov zo zvýšených sadzieb pri ďalšom zápise držiteľa vozidla do evidencie.
Ročne sa v Slovenskej republike zapíše do evidencie vozidiel približne 135 000 nových vozidiel kategórií L, M1, N1 (vrátane vozidiel dovezených zo zahraničia), pričom ďalších registrácii tuzemských vozidiel kategórií L, M1, N1 je ročne zaznamenaných približne 280 000. Celkový výber registračného poplatku pri prvej registrácii predstavuje ročne 36,6 mil. eur a pri ďalšej registrácii 9,2 mil. eur (spolu teda takmer 47 mil. eur).
Ministerstvo tvrdí, že väčšina nových držiteľov z prvej skupiny (prvá registrácia) bude po zmene poplatkov benefitovať, pretože sadzby poplatku sa im znížia. Menšia časť z druhej skupiny (tuzemské vozidlá) bude pri evidencii vozidla platiť vyšší poplatok. Svoje tvrdenia podporuje nasledujúcou tabuľkou:
Zmeny sadzieb registračného poplatku z pohľadu počtu poplatníkov |
||||||||||
Kategórie vozidiel L, M1, N1 |
Prvá registrácia |
Podiel na držiteľoch |
Ďalšia registrácia |
Podiel na držiteľoch |
Všetky registrácie |
Podiel na držiteľoch |
||||
zvýšenie poplatku |
1561 1% |
57 520 |
21% |
52 638 |
13% |
|||||
nezmenený poplatok |
63 669 |
47% |
222 243 |
79% |
292 640 |
70% |
||||
zníženie poplatku |
70 250 |
52% |
0 |
0% |
70 292 |
17% |
||||
spolu |
135 807 |
100% |
279 763 |
100% |
415 570 |
100% |
Celkovo tak bude po novom približne 300 kombinácii výšky registračných poplatkov. Ich výšku budú vyratúvať úradníci na základe technickej dokumentácie auta a podľa ministerstva to štátnu správu nijako nezaťaží.
Uveďme si ale zopár príkladov z praxe:
Príklad č. 1: Prvý majiteľ práve vyrobeného nového automobilu zakúpeného na Slovensku (alebo inde) si chce svoje auto prvýkrát zaregistrovať na Slovensku. Kúpil si výkonný automobil (napríklad BMW M3) spadajúci do kategórie nad 254 kW (345 k). Od 1. februára zaplatí za registráciu dvojnásobne viac – namiesto 2997 eur zaplatí 6308 eur.
Príklad č. 2: Majiteľ práve vyrobeného nového automobilu zakúpeného na Slovensku (alebo inde) si chce svoje auto prvýkrát zaregistrovať na Slovensku. Kúpil si priemerné auto s motorom s výkonom 110 kW (150 k) (napríklad naftovú Škoda Octavia). Od 1. februára 2017 zaplatí 250 eur namiesto pôvodných 397 eur. Teda ušetrí 147 eur.
Príklad č. 3: Majiteľ staršieho automobilu si chce po kúpe registrovať ojazdený skoro 4 ročný automobil doteraz registrovaný na Slovensku s výkonom 110 kW (150 k) (napríklad VW Golf). Po novom zaplatí na registračnom poplatku 250 x 0,46 = 115 eur. V súčasnosti ale za druhú, tretiu, štvrtú i desiatu registráciu automobilu na Slovensku zaplatí 33 eur, takže po novom zaplatí viac o 82 eur.
Príklad č. 4: Majiteľ staršieho automobilu si práve kúpil ojazdené 11 ročné auto, ktoré si doviezol zo zahraničia a chce ho prvýkrát registrovať na Slovensku. Výkon automobilu je podľa technickej dokumentácie k autu 135 kW (184 k). Okrem všetkých nákladov spojených s dovozom automobilu bude musieť zaplatiť aj registračný poplatok. Ten bude po novom vyrátaný na základe vyššie uvedeného vzorca teda: 497 x 0,12 = 59,64 eur. V súčasnosti ale za takto výkonný automobil zaplatí 797 eur, to znamená, že od februára budúceho roka môže ušetriť až 737 eur.
Ako sme už napísali, zákon je v medzirezortnom pripomienkovom konaní, to znamená, že sa ešte môže zmeniť, resp. môže nebyť prijatý vôbec. S najväčšou pravdepodobnosťou ale prijatý bude, keďže ide o návrh najsilnejšej vládnej strany. Zmeny sú stále možné.
Nuž a prečo chce ministerstvo prijať takúto naoko komplikovanú zmenu? Má to dva dôvody. Prvým je, že EÚ tvrdí, že platiť vyšší registračný poplatok pri prvej registrácii auta na Slovensku znamená, že platiť budú ako majitelia nových áut, tak aj starších ale dovezených zo zahraničia, čo je nespravodlivé a je to proti myšlienke voľného trhu v rámci EÚ. Zrušiť ale zvýšené registračné poplatky pri prvej registrácii by pre štátny rozpočet znamenalo stratu. Namiesto toho ministerstvo financií vymyslelo systém, ktorý nebude proti legislatíve EÚ a voľnému trhu, no ponechá štátu možnosť získavať financie na registráciách áut. Jednoducho: aj vlk je sýty, aj ovca je celá... Iba ten občan bude platiť ďalej...
Tu je tabuľka s aktuálne platnými poplatkami:
Výkon |
Sadzba |
---|---|
do 80 kW |
33 € |
81 kW - 86 kW |
167 € |
87 kW - 92 kW |
217 € |
93 kW - 98 kW |
267 € |
99 kW - 104 kW |
327 € |
105 kW - 110 kW |
397 € |
111 kW - 121 kW |
477 € |
122 kW - 132 kW |
657 € |
133 kW - 143 kW |
787 € |
144 kW - 154 kW |
957 € |
155 kW - 165 kW |
1 157 € |
166 kW - 176 kW |
1 397 € |
177 kW - 202 kW |
1 697 € |
203 kW - 228 kW |
2 047 € |
229 kW - 254 kW |
2 467 € |
nad 254 kW |
2 997 € |
ZDROJ: SITA, Ministerstvo financií SR
Komentáre k článku