16.02.2016

Skrachuje Lada? AvtoVAZ sa topí v dlhoch, nové modely automobilku sťahujú dolu

Značka Lada chce novými modelmi zaútočiť na trh. Nákladný vývoj a upadajúci ruský trh jej však podkopávajú nohy.

Ruská automobilka AvtoVAZ sa prepadla do rekordnej straty. Výrazný prepad predaja automobilov zvýšil stratu automobilky v roku 2015 až na 77 miliárd rubľov, čo je v prepočte cca 855 miliónov eur. Je to výrazne viac ako strata 25 miliárd RUB v roku 2014. Tržby ruskej automobilky sa minulý rok znížili o 8 % na 176 miliárd RUB a boli nižšie ako jej prevádzkové náklady.

Automobilka z toho dôvodu zaviedla viacero úsporných opatrení, od pondelka zaviedla skrátený štvordenný pracovný týždeň pre všetkých zamestnancov vrátane vedenia.

Pritom AvtoVAZ, ktorého väčšinovým vlastníkom je francúzsko-japonská aliancia Renault-Nissan, v súčasnosti prechádza veľkou obrodou. Nové dva modely vlastnej výroby (s technickým základom v modeloch Renault) sedan Vesta a crossover Xray mali byť hlavnými ťahúňmi pozitívnych zmien. Avšak sankcie Západu a pokles cien ropy pôsobia na ruský automobilový trh zničujúco.

AvtoVAZ z obavy o svoje ďalšie pôsobenie vyzval svojich akcionárov na pomoc.

Renault pomoc prisľúbil, upozornil však, že bez pomoci všetkých akcionárov hrozí najväčšej ruskej automobilke, že neprežije pád domáceho trhu, pre ktorý vlani skĺzla hlbšie do straty.

Generálny riaditeľ Renaultu Carlos Ghosn pre televíziu Bloomberg uviedol, že Renault urobí, čo sa dá, aby udržal AvtoVAZ, a aby ruská firma dokázala obstáť v konkurenčnom boji, keď sa začne ruský trh zotavovať. Dodal, že Renualt sa pripravuje na zotavovanie ruského trhu s autami, pretože verí v jeho potenciál.

Zotaveniu má v nasledujúcom období pomôcť zásah ruskej vlády, z viacerých vládnych opatrení vyniká šrotovné, ktoré by malo ruské cesty zbaviť starších áut a naštartovať predaj nových.

Celkový predaj áut v Rusku sa vlani znížil medziročne až o 36 % po tom, ako sa ruská ekonomika prepadla do recesie. Súčasná hospodárska kríza v krajine je pritom najdlhšia od nástupu prezidenta Vladimira Putina k moci v roku 2000.

Ghosn odmietol odpovedať na otázku, či Renault prispeje na rekapitalizáciu AvtoVAZu, a akou sumou, prípadne kedy. Povedal, že to musí najprv prerokovať s ostatnými akcionármi.

Renault vlastní 50-% podiel v AvtoVAZe a jeho partner, japonská automobilka Nissan Motor, má ďalších 17 % v ruskej firme.

Vlani sa v Rusku predalo 1,6 milióna áut, z toho Renault, Nissan a AvtoVaz predali dohromady 518.000 vozidiel, čo je o 32 % menej ako v roku 2014.
 

jh
ZDROJ: ČTK, TASR, Bloomberg

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.