2015-07-14 11:20:00
Tatra Phoenix
Tatra Phoenix
Zdroj: Tatra

Pred dvomi rokmi bola Tatra na mizine, teraz expanduje do zahraničia

Tatrovku pred dvoma rokmi prevzali Česi po zahraničnom vedení. Vrátili ju tam kam patrí.

Českej automobilke Tatra sa darí ako už dlho nie. Ešte pred dvoma rokmi bol tento tradičný výrobca ťažkých vozidiel pre dlhy v dražbe, vyrábalo sa málo a robotníci chodili do práce len občas. Po odchode zahraničných vlastníkov na čele s americkým manažérom Ronaldom Adamsom, ktorí továreň priviedli na mizinu, Tatru kúpila dvojica českých podnikateľov René Matera a Jaroslav Strnad.

Za minulý rok, prvý pod novým vedením, Tatra dodala klientom 850 automobilov, tento rok im chce vyrobiť ešte viac. Tržby spoločnosti vlani presiahli 3,7 miliardy korún (136,41 milióna eur) a jej zisk sa priblížil k 500 miliónom Kč pred zdanením. Tatre sa podarilo vrátiť na stratené kľúčové trhy, napríklad do Indie, aj etablovať sa na nových, ako je napríklad Saudská Arábia.

Keď do továrne prišiel pred dvoma rokmi nový manažérsky tím, situácia nemohla byť horšia. Tatra takmer nevyrábala. Dodávatelia dielov jej neverili, pretože im v minulosti neplatila. Odberatelia ju zase považovali buď za odpísanú, alebo za napojenú na korupciu - to druhé bol najmä prípad Indie. Jeden z akcionárov bývalej Tatry, britský Ind Ravinder Rishi, totiž v Indii čelil vážnym obvineniam z korupcie pri získavaní armádnych zákaziek.

Po príchode do firmy si vedenie urobilo analýzu, v ktorej došlo k jednoznačnému záveru: Tatra nemôže konkurovať veľkým výrobcom, ako je Mercedes, Scania alebo MAN. Tieto firmy stavili na vysoko efektívnu, veľkosériovú produkciu. Ťažia z masovej výroby niekoľkých modelov. '     Bolo potrebné nájsť to, čo tieto firmy nevedia, alebo nevedia tak dobre. Špeciály - teda pre každého na mieru iné auto. "A to je práve naša parketa. Čím zložitejšie auto, tým lepšie pre nás, pretože ubúda konkurencia, ktorá ich vie vyrobiť," prezrádza firemné know-how krízový manažér Petr Karásek.

Na niektoré trhy sa Tatre vrátiť podarilo. Jedným z najťažších prípadov bola India. Presvedčiť štátny podnik, že nová Tatra nemá s predchádzajúcimi majiteľmi nič spoločné, trvalo dva roky. V Indii dostala Tatra úplný zákaz preberania štátnych zákaziek, ktorý bol minulý rok čiastočne uvoľnený.

V hre je totiž veľa. Indická armáda je totiž na tatrovkách historicky postavená, v jej výzbroji ich jazdí 7500. Platnosť úplného zákazu podielania sa Tatry na štátnych zákazkách znamenal, že vozidlá v armáde zostali bez údržby a náhradných dielcov. Za dva roky sa z celkového počtu 7500 Tatroviek pokazilo 720 a bez náhradných dielov zostali nepojazdné. Navyše armáda nemohla pokračovať v prezrbrojovaní a taký raketový systém Pinaka stojaci na platforme Tatry nebol armáde dodaný.

Zdroj: defenceforumindia.com

Ďalším veľkým odberateľom je Saudská Arábia, ktorá sa takisto rozhodla vybudovať svoju armádu na podvozkoch z Kopřivnice. Tatra Trucks v arabskej krajine stavia továreň, kde si Saudovia budú už budúci rok môcť autá montovať sami.

Tatra vyváža svoje autá tiež do Francúzska, Izraela, Brazílie Južnej Kórey, Nórska. Veľmi zaujímavé sú zároveň tendre, ktoré momentálne prebiehajú v Kanade a kde Tatra zatiaľ postupuje do ďalších kôl. Niektoré tradičné trhy ako Rusko však skôr stagnujú.
 

jh
ZDROJ: TASR, E15, Tatra, defenceforumindia.com

Komentáre k článku


Stream naživo