12.09.2017

Toyota Land Cruiser sa ukázala na autosalóne vo Frankfurte

Toyota priniesla do Frankfurtu veľa modelov, teraz sa budeme venovať jednej ikone.

Land Cruiser s viac ako 65-ročnou tradíciou terénnej jazdy má stále jedinečné postavenie v rámci svojej triedy. Spája výnimočnú kvalitu, odolnosť a spoľahlivosť s neprekonateľnými terénnymi schopnosťami a stále vyššou úrovňou luxusu a pohodlia pre cestujúcich.

Land Cruiser je dostupný vo viac ako 190 krajinách sveta a svojimi terénnymi schopnosťamisi získal reputáciu ako jedno z najdrsnejších a najspoľahlivejších vozidiel s pohonom 4x4 na svete. Vo viac ako 10 európskych krajinách stal najpredávanejším vozidlom tejto triedy.

Nový Land Cruiser posilňuje svoje meno novým, modernejším a robustnejším zovňajškom, dômyselnejším, pohodlnejším a kvalitnejším interiérom, zlepšenou jazdnou dynamikou a používateľsky príjemnejším charakterom na cestách aj mimo nich.

V západnej Európe zabezpečuje pohon modelu Land Cruiser 2,8-litrový preplňovaný vznetový motor D-4D s výkonom 130 kW/177 k (DIN). Na trhoch vo východnej Európe sú na výber aj zážihové motory – 2,7-litrový VVT-i s výkonom 120 kW/161 k (DIN) a 4,0-litrový VVT-i s výkonom 183 kW/249 k (DIN) a 207 kW/282 k (DIN) v prípade modelov predávaných na Ukrajine.

Kľúčom k terénnym schopnostiam modelu Land Cruiser je jeho mimoriadne pevná a voči deformáciám odolná rámová konštrukcia karosérie, ktorá je v tejto triede vozidiel jedinečná. Jednoducho sa udržiava a opravuje. Navyše vďaka spojeniu výnimočnej pevnosti a overenej odolnosti ponúka nielen vysokú úroveň ochrany proti poškodeniu, ale aj výrazne menšie skrútenia karosérie. Rámová konštrukcia karosérie okrem toho účinne izoluje kabínu od nárazov podvozka. Výsledkom je väčší jazdný komfort aj v najnáročnejšom teréne.

Vďaka asistenčným systémom vozidla pre jazdu v teréne aj neskúsení vodiči môžu vyťažiť z  terénnych schopností Land Cruisera čo najviac. Vďaka nim ide o technologicky najvyspelejšie, najbezpečnejšie a najpríjemnejšie vozidlo s pohonom všetkých kolies na svete, ktoré sa navyše aj veľmi ľahko používa. Žiadne iné SUV nedokáže ponúknuť takú kombináciu jazdných schopností v teréne a dynamiky na cestách ako nový Land Cruiser. Palubné technológie z neho robia prémiové 4x4, nielen dokonale komfortné a kultivované, so schopnosťou zvládnuť každý terén. Bez ohľadu na to, kam chcete ísť, Land Cruiser vás tam odvezie. Aj naspäť.

Nový Land Cruiser prináša nový dizajn, vizuálne agilnejší a dynamickejší, pričom zachováva tri základné prednosti, ktoré sú základom preslávených všestranných schopností tohto vozidla.

Praktickosť – kde poloha svetlometov a chladiacich otvorov zaručuje maximálnu úroveň ochrany a skvelú brodivosť. Odolnosť – pohonná sústava a všetky funkčné diely sú dobre chránené. Napokon schopnosti – malý polomer otáčania dostatočná svetlá výška uľahčujú aj najnáročnejšiu jazdu v teréne. Celková dĺžka nového modelu Land Cruiser sa zväčšila o 60 mm na 4 840 mm (4 565 mm v prípade 3-dverovej verzie). Môže sa pochváliť výnimočnými manévrovacími schopnosťami s minimálnym polomerom otáčania len 5,8 metra (5,2 metra v prípade 3-dverovej verzie).

Tvar kapoty zlepšuje v strednej časti viditeľnosť smerom dole. Motor chráni umiestnenie do stredu medzi bočné strany nárazníka. Spodná časť rohov nárazníka so zakomponovanými hmlovými svetlami sa stáča smerom nahor a stredná časť je tvarovaná ako nájazdový kryt, čo zlepšuje manévrovacie schopnosti v teréne. Horné časti blatníkov sú posunuté vyššie, aby vodič vedel identifikovať okraje vozidla. Mriežka chladiča a svetlomety sú teraz vyššie s ohľadom sa lepšie terénne schopnosti. Otvory do chladiča sú čo najväčšie pre optimálne chladenie motora.

Diaľkové svetlá sa posunuli viac dovnútra, aby sa zabránilo ich poškodeniu terénnymi prekážkami. Svetlomety integrujú diaľkové a stretávacie svetlá, predné smerové svetlá a denné svetlá (DRL) do jedného výrazného telesa. Môžu mať halogénové svetlá, alebo kombináciou LED diód a halogénových svetiel, v tom prípade vrátane LED denných svetiel.

Ostro zrezaná predná časť minimalizuje vplyv predného previsu na predný nájazdový uhol vozidla pri jazde v teréne. Spolu s minimálnou svetlou výškou 215 mm (v prípade 3-dverovej verzie 205 mm) prispieva ku skvelým terénnym schopnostiam vozidla aj predný nájazdový uhol 31 stupňov, zadný nájazdový uhol 25 stupňov a prejazdový uhol 22 stupňov.

Pri pohľade zboku sa vrchol predného nárazníka posunul vyššie, čo novému modelu Land Cruiser dodáva športovejší a dynamickejší vzhľad. Na výber sú šesťlúčové 17-palcové zliatinové disky s novými pneumatikami RRC s nízkym koeficientom valivého odporu, 18-palcové zliatinové disky s vysokolesklým náterom alebo nové 12-lúčové 19-palcové zliatinové disky so strojovo opracovaným povrchom. V zadnej časti je nový dizajn združených svetiel s brzdovým LED svetlom, ozdobný panel v okolí tabuľky s evidenčným číslom, aj prepracovaný nárazník, jeho spodná časť sa stáča hore k vystupujúcim rohom.

Pre nový Land Cruiser je v ponuke paleta desiatich farieb karosérie vrátane dvoch úplne nových – modrého odtieňa Midnight Emerald Blue a bronzovej metalízy Avant-Garde Bronze.

V interiéri nového modelu Land Cruiser vynikne prepracovaná palubná doska s novým dizajnom stredovej konzoly a združeného prístroja pred vodičom. Spínače súvisiace s pohonom, jazdou a komfortom sú prehľadne rozdelené do samostatných zón a svojím ergonomicky optimalizovaným riešením uľahčujú používanie aj v najnáročnejších podmienkach. Nové je biele podsvietenie prístrojového panela, stredovej konzoly a spínačov na dverách. Pre interiér nového modelu Land Cruiser sú k dispozícii tri farebné alternatívy – čierna, hnedo-čierna a nový béžový odtieň Premium Beige. Strieborný kovový povrch Hairline ladí so spracovaním stredovej konzoly a novým svetlohnedým alebo tmavohnedým obkladom s vykreslenou štruktúrou dreva. Nový je aj volant, ktorý sa teraz zhoduje s volantom použitým v modeloch Land Cruiser s motorom V8.

Horná časť stredovej konzola sa pre lepšiu viditeľnosť smerom dopredu počas jazdy v teréne posunula nižšie. Súčasťou je 8 palcová plnofarebná obrazovka multimediálneho systému, ovládací panel klimatizácie zarovnaný s okolitým povrchom a blok prístrojov súvisiacich s pohonom. Radiaca páka potiahnutá kožou má teraz vynovený tvar. Za ňou sú spínače jazdných a komfortných funkcií, prehľadne rozdelené do samostatných panelov. Uľahčuje to ich používanie. Súčasťou je aj ovládanie vyhrievania a odvetrávania predných sedadiel.

Vynovený blok prístrojov so štyrmi ukazovateľmi obsahuje precízne meracie prístroje Optitron s kovovým základným panelom a leštenými ciferníkmi. Z oboch strán obklopujú farebný 4,2-palcový multifunkčný informačný TFT displej, ktorý vodičovi poskytuje komplexné údaje o vozidle a informačno-zábavnom systéme. Obsluhu displeja zabezpečujú spínače na volante a zobrazuje sa na ňom rôzny obsah, napríklad informácie o jazde a vozidle, údaje navigácie, audiosystému a asistenčných systémov vodiča či výstražné hlásenia.

2,8-litrový motor D-4D je štvorvalec s objemom 2 755 cm³, 16 ventilmi a rozvodom DOHC, ktorý dokáže vyvinúť výkon 130 kW/177 k (DIN) pri otáčkach 3 400 min-1. Táto pohonná jednotka skombinovaná so 6-stupňovou automatickou prevodovkou, dosahuje pozoruhodnú úroveň krútiaceho momentu 370 Nm už pri otáčkach 1 200 min-1, pričom maximum krútiaceho momentu 450 Nm prináša v rozsahu otáčok 1 600 a 2 400 min-1. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 12,7 sekundy a dokáže jazdiť maximálnou rýchlosťou 175 km/h. Priemerná spotreba paliva je 7,4 l/100 km a hladina emisií CO2 dosahuje 194 g/km.

Land Cruiser vybavený 2,8-litrovým motorom D-4D prináša v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou maximálny krútiaci moment 420 Nm v rozsahu otáčok 1 400 až 2 600 min-1. Dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 12,1 sekundy a až po maximálnu rýchlosť 175 km/h, pričom dosahuje priemernú spotrebu paliva 7,4 l/100 km a emisie CO2 na úrovni 194 g/km.

Osvedčený zážihový motor s objemom 2 694 cm³ generuje výkon 120 kW/161 k (DIN) na úrovni otáčok 5 200 min-1 a maximálny krútiaci moment 246 Nm pri otáčkach 3 900 min-1. V kombinácií s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou dosahuje tento 2,7-litrový agregát maximálnu rýchlosť 165 km/h a priemernú spotrebu paliva 12,3 l/100 km. V prípade 6-stupňovej automatickej prevodovky je maximálna rýchlosť 160 km/h a priemerná spotreba paliva 12,5 l/100 km.

4,0-litrový zážihový motor VVT-i sa kombinuje so 6-stupňovou automatickou prevodovkou a dokáže vyvinúť výkon 183 kW/249 k (DIN) pri otáčkach 5 600 min-1 a krútiaci moment 381 Nm pri otáčkach 4 400 min-1.

Modely Land Cruiser s najvyššou výbavou a automatickou prevodovkou sú vybavené aj balíkom technológií „Toyota Safety Sense“. Je to súbor systémov aktívnej bezpečnosti, ktoré pomáhajú zabrániť zrážke v najrôznejších dopravných situáciách alebo aspoň zmierniť jej následky. Využíva kameru a radar pracujúci v pásme milimetrových vĺn, čo zaručuje vysokú úroveň detekcie. Súčasťou sú protikolízny bezpečnostný systém (PCS) s funkciou rozpoznávania chodcov, adaptívny tempomat (ACC), upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu (LDA) a automatické diaľkové svetlá (AHB).

Spomedzi ďalších systémov na podporu vodiča a zvýšenie bezpečnosti spomeňme systém monitorovania mŕtveho uhla (BSM) s upozornením na križujúcu premávku za vozidlom (RCTA), ako aj inovovaný systém monitorovania tlaku v pneumatikách (TPWS).

Jozef Vydra
ZDROJ: Toyota

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.