06.03.2017

AUTOSALÓN ŽENEVA: Range Rover Velar priznal technické údaje

Bude Range Rover Velar tým modelom, ktorý sa bude vyrábať v novom závode v Nitre?

Automobilka vytvorila Range Rover Velar aby vyplnila miesto medzi modelmi Range Rover Evoque a Range Rover Sport. Auto ponúka mimoriadnu úroveň luxusu, kultivovanosti a terénnych schopností, ktorými sa doteraz nemohlo pochváliť žiadne iné SUV strednej triedy. Je to nový druh vozidla Range Rover pre nový druh zákazníka.

Velar bol vytvorený úplne od základu s použitím odľahčenej hliníkovej architektúry spoločnosti Jaguar Land Rover a predstavuje ďalšiu kapitolu v rámci modelov Range Rover. Pre model Velar je typický vizuálne minimalistický prístup a dôkladná pozornosť venovaná precíznemu spracovaniu každého jedného detailu. Ďalej rozvíja DNA modelov Range Rover a naznačuje budúcnosť celého radu vozidiel Range Rover.

Velar prináša vyvážený dizajn, od mohutných proporcií cez plynulú líniu okien až po čisté skosené línie v zadnej časti. Eleganciu modelu zvýrazňuje obrovský rázvor, ktorý zároveň prispieva k priestrannosti interiéru. Veľké zliatinové disky kolies (predovšetkým ponúkané varianty 22-palcových diskov) zdôrazňujú siluetu vozidla a posilňujú dramatický charakter modelu Velar. Pre moderný dizajn sú kľúčové pokročilé technológie: použité full-LED svetlomety sú najtenšie svetlomety, aké sa kedy objavili na sériovo vyrábanom vozidle značky Land Rover.

K dispozícii sú štyri rôzne typy LED svetlometov, pričom vrchol ponuky tvoria matricové laserové LED svetlomety, ktorú sú novinkou v tejto triede vozidiel. Pri použití laserovovej technológie sa dosah diaľkových svetiel predĺžil na 550 metrov, čo zvyšuje viditeľnosť pri jazde v noci. Systém adaptívneho predného osvetlenia dokáže nastaviť smerovanie svetelného lúča podľa uhla natočenia volantu. Matricová technológia selektívne stmaví niektoré LED diódy, aby zostalo optimálne rozloženie svetla a dali sa používať diaľkové svetlá bez oslňovania vodičov protiidúcich vozidiel.

Matricové laserové LED svetlomety majú aj charakteristické denné svetla a animované smerovky. Rozsvecujú sa naprieč svetlami v zamýšľanom smere jazdy , čím prispievajú k zvýšeniu bezpečnosti. Tenké LED hmlové svetlá sú zapracované do čiernej línie, ktorá sa tiahne okolo spodnej časti vozidla. Koncové LED svetlá majú nápadný trojrozmerný vzhľad. Tretie brzdové svetlo sa tiahne celou šírkou vozidla a ostáva skryté, kým sa nerozsvieti. Má číru optiku a pomocou technológie svetlovodov s integrovanou mikrooptikou vytvára príjemné, jednoliate svetlo. Zadné LED svetlá do hmly splývajú s kontrastnou čiernou grafickou líniou v miestach, kde prechádza do zadnej časti vozidla a sú viditeľné zboku.

Vysúvacie kľučky dverí zarovnané s karosériou sa vo vozidle Range Rover objavujú po prvýkrát. Keď sa dvere vozidla odomknú kľúčom alebo stlačením zakomponovaného tlačidla, rýchlo sa vysunú kľučky vybavené jedným LED podsvietením. Keď sa potiahnu pri otváraní dverí, elegantne sa na pánte otočia smerom dopredu. Po zamknutí dverí alebo prekročení rýchlosti 8 km/h sa hladko zasunú do dverí. Zlepšia sa tým aerodynamické vlastnosti vozidla, čo pomáha znižovať spotrebu paliva. Mimoriadne čisté, ničím neprerušované bočné plochy karosérie zároveň pútajú viac pozornosti. Pomohli dosiahnuť nízky koeficient aerodynamického odporu 0,32. Velar je aerodynamicky najefektívnejšie vozidlo, aké automobilka Land Rover doteraz vyrobila.

V kabíne je jednoduchá elegancia, prepracovanosť a minimalizmus sa prejavuje naplno. Auto je prakticky takmer bez „gombíkov“ a spínače využívajú absolútne minimalistické riešenie.  Dizajn založený na báze technológií sa odrazil aj v novom informačno-zábavnom systéme Touch Pro Duo. Tvorí najvýraznejší bod interiéru. Súčasťou systému Touch Pro Duo sú dve 10-palcové dotykové obrazovky s vysokým rozlíšením nenápadne zakomponované do povrchu, Preto ich nezbadáte, pokiaľ sa nerozsvietia. Dokonale harmonizujú s architektúrou kabíny a umocňujú celkový dojem modernosti, ktorý zodpovedá vonkajšiemu dizajnu vozidla. Velar nezaostáva ani svojou praktickosťou: objem batožinového priestoru má 673 litrov. Okrem toho sa v sedadlách druhého radu delených v pomere 40 : 20 : 40 dá vytvoriť otvor, ktorý uľahčuje prevážanie dlhých predmetov. A keď zadné sedadlá sklopíte do roviny s podlahou, vznikne v modeli Velar priestor s objemom 1731litrov.

Ako alternatívu koženého čalúnenia sedadiel má Velar aj trvácny, textilný materiál Dapple Grey špičkovej kvality, jedinečný v tejto triede. Na jeho vývoji spolupracovala automobilka so spoločnosťou Kvadrat, popredným európskym výrobcom vysokokvalitných dizajnových textílií. Kombinuje sa so semišovými vloženými časťami v odtieni Ebony alebo Light Oyster.

Ľahká a tuhá karoséria s vysokým podielom hliníka, spoločne s lichobežníkovou prednou nápravou a zadnou nápravou s integrovanými ramenami dávajú základ pre výborné manévrovacie schopnosti, úroveň jazdného komfortu a mimoriadnu kultivovanosť. Zároveň ponúka výnimočnú úroveň ochrany pri náraze. Pri vývoji Velar navrhovali tak, aby spĺňal najnáročnejšie požiadavky nárazových testov na celom svete. Má najmodernejšie bezpečnostné technológie, napríklad šesť airbagov a celú paletu pokročilých asistenčných systémov pre vodiča - systém autonómneho núdzového brzdenia s rozpoznávaním chodcov, adaptívny tempomat s asistentom pre jazdu v kolóne a adaptívny obmedzovač rýchlosti. Velar má prepracovaný pohon všetkých kolies, pneumatické pruženie na všetkých kolesách a prvotriednu svetlú výšku 251 mm (213 mm vo verziách s vinutými pružinami). Dokáže sa brodiť až do hĺbky 650 mm (600 mm vo verziách s vinutými pružinami). Okrem toho prináša paletu trakčných technológii z dielne automobilky Land Rover vrátane systému Terrain Response 2 a systému regulácie trakcie All Terrain Progress Control. Zabezpečujú mu veľmi dobré  terénne schopnosti.

Všetkých šesť zážihových a vznetových motorov v ponuke sa kombinuje s hladko radiacou osemstupňovou automatickou prevodovkou ZF a pohonom všetkých kolies s riadiacim systémom Intelligent Driveline Dynamics (IDD).

Ekologické a kultivované vznetové štvorvalce Ingenium, dostupné vo verziách s výkonom 132 a 176 kW (180 a 240 k), sú známe svojimi nízkymi emisiami CO2 len 142 g/km v európskom kombinovanom cykle a tiež vysokým krútiacim momentom 500 Nm. K spomínaným motorom sa pridáva nový pokročilý zážihový štvorvalec Ingenium s výkonom 184 kW (250 k), s ktorým vozidlo zrýchli z nuly na 100 km/h už za 6,7 sekundy. Ešte silnejšia verzia tohto motora s výkonom 220 kW (300 k) sa dostane do ponuky pre modelový rad Velar neskôr v priebehu roka.

Vznetový motor V6 ponúka mimoriadny krútiaci moment 700 Nm, pričom produkuje emisie CO2 len na úrovni 167 g/km v európskom kombinovanom cykle. Kompresorom preplňovaný zážihový motor V6 s výkonom 280 kW (380 k) má okrem výkonu aj jedinečnú zvukovú kulisu, auto s ním dosiahne 100 km/h už za 5,7 sekundy. Maximálna rýchlosť vozidla je elektronicky obmedzená na 250 km/h.

Hlavný rad Velar a Velar R-Dynamic zahŕňa stupne výbavy Standard, S, SE a HSE. Zákazníci si navyše môžu vybrať balík čiernych alebo prémiových prvkov exteriéru, ktoré dodajú vozidlu svojský vzhľad. Najexkluzívnejšou zo všetkých verzií bude verzia First Edition, dostupná na celom svete len počas jedného modelového ročníka. Bude ešte luxusnejšia ako verzia so špecifikáciou HSE, pričom pod kapotou budú výlučne 3,0-litrový zážihový a vznetový motor V6. Štandardná výbava zahŕňa celé spektrum doplnkových funkcií a prvkov, napríklad celokožené čalúnenie interiéru ako doplnok k sedadlám čalúneným perforovanou kožou Windsor vo vyhotovení Light Oyster alebo Ebony, prémiový audiosystém Meridian s výkonom 1 600 W, pre niektoré trhy aj matricové laserové LED svetlomety a 22-palcové disky kolies s delenými lúčmi a diamantom opracovaným povrchom.

Medzi farby karosérie dostupné pre verziu First Edition patrí Corris Grey, Silicon Silver a Flux Silver s jedinečným matným povrchom, ktorá bola vytvorená špeciálne pre verziu First Edition len pre prvý modelový ročník. Tento lak sa bude ručne nanášať v technickom centre Oxford Road Technical Centre divízie Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations vo Veľkej Británii.

Ak sa pýtate, či je toto model, ktorý bude vznikať v Nitre, odpoveď je zrejme nie. Model Velar bol navrhnutý a skonštruovaný v britských vývojárskych centrách spoločnosti Jaguar Land Rover a bude sa vyrábať vo výrobnom závode spoločnosti v Solihulle vo Veľkej Británii. Predávať sa začne v lete 2017 vo Veľkej Británii a v Európe, pričom bude v ponuke na viac ako 170 trhoch sveta.

Jozef Vydra
ZDROJ: Jaguar Land Rover

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.