10.03.2016

Subaru v Ženeve: XV Concept a nová platforma

Nové generácie modelov XV a Impreza budú postavené na novej platforme.

Smer v dizajnovaní budúcej generácie crossoveru XV ukázalo Subaru v podobe štúdie XV Concept. Výkonný viceprezident Fuji Heavy Industries Takeshi Tachimori na ženevskom autosalóne zároveň oznámil, že: „Globálna platforma Subaru bude ďalším významným krokom v rámci vývoja našich áut so symetrickým pohonom všetkých kolies.“

Crossovery dnes predstavujú 70 % globálneho predaja Subaru, pričom v Európe je to až 85 %. Aj preto si značka vybrala za miesto premiéry konceptu XV práve ženevský autosalón. Subaru XV Concept predstavuje ďalšiu fázu dizajnovej filozofie značky.

Konštruktéri sa zamerali na vynikajúcu aerodynamiku, dostatočnú svetlú výšku aj batožinový priestor, ktorý si žiadajú zákazníci. Od predného nárazníka cez okraje blatníkov a prahy až dozadu sa tiahne ochranné matné lemovanie. Kontrastujú s nimi oranžové dizajnové prvky na prednej maske, na oboch nárazníkoch, zliatinových diskoch a strešných nosičoch. Tvary konceptu zvýraznila nová, exkluzívna modro-sivá farba Glacier Khaki Silica s odtieňmi ľadovca.

Dizajnová ochutnávka budúcej generácie modelu XV, ktorý predstavuje v Európe 30 % predaja značky, sa hlási k identite Subaru šesťuholníkovou prednou maskou. Ttradičné svetlá v tvare jastrabích očí sú novo tvarované. Mohutná predná časť prechádza stúpajúcou líniou panelov dverí do zadných partií s kombinovanými svetlami, ktorých svetelný podpis sa zhoduje s čelnými svetlami. Nechýba ani robustná ochrana spodnej časti nárazníkov, typická pre crossover s pohonom všetkých štyroch kolies. Päťmiestny koncept, obutý do 19-palcových pneumatík s rozmermi 245/50 má rázvor 2670 mm. Jeho dĺžka je 4520 mm, šírka 1920 mm a výška 1570 mm.

Nová platforma bude pre všetky modely Subaru

Okrem obchodných úspechov súčasných modelov sa Subaru pustilo aj do zásadnej zmeny svojich modelov. Nová architektúra má zabezpečiť perfektné jazdné vlastnosti a vysokú bezpečnosť vozidiel Subaru. Je tu ďalší z automobiliek, ktoré sa rozhodli staviť na modulárnu architektúru. Aktuálne vyvíjanú globálnu platformu v budúcnosti využijú všetky modely tejto japonskej značky, debutovať bude v novej generácii Imprezy, ktorá príde na trh ešte tento rok. Pri návrhu sa rátalo s dlhodobým využitím tejto techniky, využívať sa má až do roku 2025. Aj v tom čase pritom má konkurovať tomu najlepšiemu na trhu.



„Táto nová platforma predstavuje vrchol know-how, ktoré sme vyvíjali mnoho rokov. Veríme, že nám umožní vyrábať vozidlá, ktoré spĺňajú naše tradície a vysoké nároky, ktoré zákazníci očakávajú od Subaru“, uviedol k predstavenie platformy Jasujuki Jošinaga, prezident spoločnosti Fuji Heavy Industries, vlastník značky Subaru.

Okrem univerzálnosti sa konštruktéri pri vývoji novej platformy zamerali na dve oblasti. Technika má uchovať športové vlastnosti, ktoré sú pre automobily Subaru typické, ale tiež zabezpečiť najvyššiu možnú úroveň bezpečnosti. Architektúra ponúkne výrazne vyššiu tuhosť karosérie podvozku než dnešné modely značky, podľa automobilky o 70 až 100%. Konštruktéri to dosiahli optimalizovanou rámovou konštrukciou a silnejšími spojmi. Vyššia torzná tuhosť zníži celkové vibrácie od volantu a podlahy, vďaka čomu budú budúce Subaru aj tichšie.



Zlepšené zavesenie kolies a nízke ťažisko pomôže citlivosti riadenia. Zároveň Subaru zlepší stabilitu pri jazde v priamke, priľnavosť i komfort. Nové autá majú ponúknuť pohodlnú jazdu bez ohľadu na povrch vozovky. Zadný stabilizátor primontovaný priamo ku karosérii zníži nakláňanie karosérie až o 50 % oproti súčasným autám. Ťažisko nižšie o päť milimetrov zlepší aktívnu bezpečnosť pre vyššiu stabilitu. Pasívnej bezpečnosti zase pomôže tuhšia konštrukcie, ktorá efektívnejšie absorbuje energiu v prípade nárazu. Subaru to dosiahlo použitím oceľových plechov s vysokou pevnosťou v ťahu.

Nová platforma myslí aj na alternatívne palivá. Preto je architektúra pripravená nielen na zástavbu benzínových motorov, ale umožní aj výrobu hybridov, plug-in hybridov a elektromobilov, prípadne ďalších alternatívnych pohonov. Zaujímavosťou je fakt, že Subaru menovite nespomína použitie turbodieselov, možno sa s nimi v najbližšom čase rozlúči. Modulárna konštrukcia je pre Subaru výhodná aj pre zníženie výrobných a vývojových nákladov. Vďaka jednej architektúre sa bude môcť vyrábať na jednej montážnej linke viac modelov. Vďaka tomu bude môcť automobilka flexibilne reagovať na dopyt zákazníkov. Na vývoji nových áut sa potom nebude musieť podieľať toľko ľudí.

Prvýkrát vyše milióna

Subaru plánuje v tomto roku predať 1 033 000 vozidiel, čím po prvý raz prekročí hranicu milióna predaných áut. Predpoklad vychádza z reálnych čísel. „V roku 2015 stúpol globálny predaj Subaru o 7 %, čím sme prekonali rekord už po štvrtý rok za sebou,“ konštatoval Tachimori. Celková výroba vozidiel s pohonom všetkých kolies koncom februára prekročila 15 miliónov, počet vyrobených boxer motorov dosiahol 16 miliónov.

Práve unikátnym technickým riešeniam, typickým pre Subaru, pripísal viceprezident FHI úspech značky na svetových trhoch. „Predaje rastú tak výrazne, že mnohí zákazníci na dodávku svojich áut čakajú. Zvyšujeme preto naše výrobné kapacity o 20 %, aby sme boli schopní vyrobiť viac áut a rýchlo ich dodať zákazníkom na celom svete,“ oznámil Tachimori. Popularitu značke priniesli aj modely typu crossover. „Keď sme v roku 1995 uviedli Outback, kategória crossoverov neexistovala. Bol to priekopnícky model, ktorý spojil ovládateľnosť osobného auta, všestrannosť kombi a offroadové schopnosti. To nám umožnilo priniesť zákazníkom úplne nové hodnoty,“ uviedol viceprezident FHI.

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.