2016-03-05 05:20:00
Lazareth LM847
Lazareth LM847
Zdroj: Lazareth

Šialenosť na kolesách predstavená v Ženeve – Lazareth LM847

Recept na bláznivý úlet: zoberte jeden motor, štyri kolesá, sedačku, riadidlá a vyhláste to za auto.

Aj takéto niečo, čo sa podobá skôr na motocykel, ako na auto, je na autosalóne v Ženeve. Túto kreáciu predstavila francúzska firma Lazareth. V našich končinách ju poznajú iba zanietení fanúšikovia jednej stopy. Vlastne v tomto prípade dvoch, lebo vpredu aj vzadu je dvojmontáž a teda motocykel je vlastne štvorkolka...

Doterajšie diela Ludovica Lazaretha charakterizovali obrovské motory napchané do malých rámov. Tak je to aj tentoraz, hoci jeho najnovšie dielo, predstavené na autosalóne v Ženeve, je naozaj skôr motorka postavená okolo obrovského motora. Neviem celkom presne, aké označenie by vyhovovalo tejto bláznivej konštrukcii, no ak by to mala byť „Esencia šialenosti“, celkom by ju to vystihlo.

Základom a prakticky hlavným stavebným dielom je vidlicový osemvalec s objemom 4,7 litra. Táto „strojovňa“ pochádza z Talianska a je značky Maserati. Má výkon 354 kW (470 k) a krútiaci moment 619 Nm. Tie sa prenášajú na dvojicu zadných pneumatík cez hydrodynamický menič a jeden stály prevod. To znamená, že sa neradia rýchlosti, ale rýchlosť sa ovláda iba pridaním plynu...

Zdroj: Lazareth
Zdroj: Lazareth

Tento motor pracuje v niekoľkých modeloch Maserati, napríklad v sedane Quattroporte, kabriolete GranCabrio, ale tiež aj v superšporte Alfa Romeo 8C. Ani v jednom z áut ho však nevidno tak, ako sa vystavuje na obdiv v tomto prípade.  Základom je samotný „holý“ motor, kde nezostalo miesto na kapotáže, kryty a nejaký elegantný dizajn.

Dizajn predstavuje funkcionalistická mechanika, v konečnom dôsledku je rýdza a až perverzne krásna. Všetko sa ponúka názorne na obdiv zvedavým očiam. Z hláv motora vychádzajú jasne viditeľné výfukové zvody, zakončené dole umiestnenou koncovkou. Dopredu i dozadu vedú mohutná hliníkové ramená, na nich sú zavesené po dve kolesá namontované tesen vedľa seba. Odpruženie zabezpečujú klasické hydraulické tlmiče s vinutými pružinami. Brzdové kotúče predných kolies sú namontované zvnútra diskov.

Zdroj: Lazareth
Zdroj: Lazareth

Dohora trčiace sedadlo je celkom v štýle Ducati Panigale. Namiesto klasickej nádrže pred sebou má jazdec pred sebou iba jej ústie. Vedie kamsi do útrob stroja. Viacej miesta zaberá mohutné nasávanie motora. K rovným riadidlám sa treba poriadne natiahnuť. No z obrázkov nie je vôbec jasné, kde sú stupačky na nohy.

Ako sme už spomínali, Lazareth LM847 vlastne štvorkolka. Pri jazde v zákrute sa kolesá posúvajú voči sebe na akomsi paralelografe a tak sa celý stroj nakláňa. Či je to iba predstava, alebo to naozaj funguje, nie je istí. Isté však je, že na tomto vehikli nikto nikdy nebude jazdiť.

Zdroj: Lazareth
Zdroj: Lazareth

Napriek totálne uletenej myšlienke projektu a celkovej koncepci nie je Lazareth zas až tak ojedinelým výtvorom, ako by sa mohlo zdať. Podobný bol napríklad koncept Dodge Tomahawk, ktorého základom bol desaťvalec z modelu Dodge Viper. Na podobnej koncepcii založené, ale naozaj asi jediné skutočne funkčné mašinky vyrába americká firma Boss Hoss. Sú to ale klasické jednostopové motocykle. No v ich ráme je zabudovaný osemvalcový Small Block značky Chevrolet s objemom 5,7 litra.

Jozef Vydra
ZDROJ: Lazareth

Komentáre k článku


Stream naživo