01.03.2016

Autosalón Ženeva 2016 – prehľad najočakávanejších noviniek

86. ročník ženevského autosalónu sa začína oficiálne už dnes, čo prináša?

V prvom rade – deň pred začiatkom autosalónu vyhlásili výsledky súťaže Car of The Year, teda Auto roka. Správu sme priniesli už včera. V „predtermíne“, na rôznych akciách po celej Ženeve sa v predvečer otvorenia najvýznamnejšej európskej automobilovej show predstavili rôzne modely viacerých značiek. Postupne vás s nimi budeme oboznamovať.

Tlačové konferencie sa na výstavisku začínajú už od skorého rána. Je ich veľa, len tých čisto automobilových je vyše 50. Prvé dve – BMW a SEAT sú preto naplánované  so začiatkom už od 07:45 a trvaním 15 minút. Potom pokračujú ďalšie s odstupom 15 minút a niekoľko minútovým prekrytím hneď ďalších značiek... Napríklad od 08:00 do 08:20 je to Volkswagen, od 08:15 sa začína tlačovka Mercedes - Benz na opačnom konci hál, má trvať do 08:30, pritom o 08:25 sa zasa hneď vedľa VW začne prezentácia značky Škoda a potrvá do 08:40. No a o 08:30 nadväzuje v rámci expozície značky Mercedes športová časť Mercedes-AMG... Nedá sa to jednoducho všetko stihnúť a pokryť. Preto budeme vyberať spočiatku z tých najzaujímavejších, resp. najdôležitejších pre naše zemepisné šírky. O 08:45 sa začínajú predstavovania značiek Bentley a DS, pokračujú Kia, Audi, Infiniti, Porsche a Citroën...

Zaujímavosťou sú dve prezentácie značky Rolls-Royce. Jedna od 09:45 do 10:00 a druhá neskoro popoludní v čase 17:00 – 17:15, ktorou sa tlačové konferencie dnes končia. Zajtra to už bude pokojnejšie a bude trocha viac času poobzerať si niektoré novinky dôkladnejšie a referovať o ďalších podrobnejšie.

Teraz sme pre vás pripravili aspoň prehľad 10 najočakávanejších premiér, ktoré v našich končinách zaujímajú nielen nás, ale asi väčšinu slovenských motoristov. Dnes sa už nenosí, aby sa novinky odhaľovali celkom a úplne priamo na výstavisku. Väčšina z nich sa ukáže „náhodou“, alebo cielene pár dní pred oficiálnou premiérou. Už sme si zvykli na takýto kolorit. No predsa len to napätie z očakávaného, aké bolo zvyklosťou zažívať na veľkých podujatiach je už definitívne preč. Čo je tak trocha škoda.

Pozeráme sa technike aj dizajnu oveľa viac „pod sukňu“, ale neprináša nám to nejaké extra potešenie. No nevadí, poďme sa spoločne pozrieť aspoň na tie očakávané novinky. Hoci poznáme podobu  väčšiny automobilov prezentovaných v Ženeve už vopred, totiž výrobcovia v dobe internetu nechcú riskovať a radšej dávajú prednosť predčasnému zverejnenie vzhľadu auta. Dôvod je jasný: robia to cielene preto, aby si zaistili dostatok pozornosti verejnosti. Odhalenie novinky počas doslova programom nabitého autosalóne by mohlo zapadnúť. Takto majú istotu a svojich 15 minút slávy ešte pred oficiálnym odhalením. Aj napriek tomu má návšteva autosalónu stále svoj význam a zmysel. Priamo na mieste si môžeme autá doslova „ochutnať“ - ohmatať na vlastnej koži, alebo bezprostredne navzájom porovnať.

Ženevský autosalón je napríklad jediným, kde vystavuje známa domáca značka Rinspeed, ktorú založil konštruktér Frank Rinderknecht. Pôvodne sa špecializovala na rekonštrukcie klasických áut, neskôr prešla na opravy a hlavne úpravy vozidiel Porsche a Subaru. Od roku 1991 pripravuje do Ženevy vždy nejaký zaujímavý koncept. Ženeva je však najmä rajom pre športové autá a superšporty. Ani tento rok nechýbajú značky Pagani a Koenigsegg. Ani tie sa vlastne nezúčastňujú na iných autosalónoch.

Pripravované premiéry dokazujú stále väčšiu obľubu SUV. Práve autá tejto kategórie budú asi patriť medzi najdôležitejšie premiéry tohto ročníka ženevskej prehliadky. No poďme sa pozrieť na 10 tých najočakávanejších modelov:



Bugatti Chiron
Ženevský stánok Bugatti bude určite v obklopení zástupcov zvedavcov. Výrobca na brehu ženevského jazera totiž predstaví nástupcu Veyronu, model Chiron. Má celkom jasnú ambíciu - stať sa najrýchlejším automobilom planéty. Pri tejto snahe bude určite chcieť Veyron doslova zadupať do zeme.
Značka síce prezradila meno novinky a odhalila jej siluetu, inšpirovanú minuloročným konceptom Vision Gran Turismo, veľa detailov ale naďalej nechala zahalených tajomstvom. Napríklad o motore sa stále skôr len špekuluje - mal by to byť modernizovaný štyrikrát preplňovaný osemlitrový šestnásťvalec do W z predchodcu. Doteraz ale nie je jasné, či ho doplní elektromotor. Výkon modelu Chiron ale na úrovni 1103 kW (1500 k). Všetky uchvacujúce detaily sa o aute dozviete tu.



Ferrari GTC4Lusso
Hviezdou stánku Ferrari bude model GTC4Lusso. Názov by síce mohol naznačovať, že ide o nové dielo, v skutočnosti je to modernizovaná FF-ka. Facelift je to ale výrazný, kompletne má prepracovanú zadnú časť s dvoma pármi okrúhlych koncových svetiel aj kabína, kde sa objavuje nový multimediálny systém ovládaný prostredníctvom 10 a ¼ palcovej obrazovky.
Pod kapotou rovnako ako pri FF zostáva atmosférický dvanásťvalec, ktorého výkon ale vzrástol z 485 kW na 508 kW (690 k). Spolu s tým sa krútiaci moment zvýšil z doterajších 683 na 697 Nm. Sila sa distribuuje na všetky kolesá, pričom sa zadná náprava po novom natáča.



Maserati Levante
Maserati sa v halách Palexpo konečne pochváli sériovým SUV, ktoré ponesie názov Levante. Automobilka už pred 12 rokmi dala konceptom Kubang prvýkrát najavo, že chystá takéto vozidlo. Ďalší koncept prišiel v roku 2011, výsledok je ale proti obom štúdiám celkom iný.
Maserati o motoroch zatiaľ tvrdí len to, že budú zážihové i vznetové. Určite ale nebudeme ďaleko od pravdy, keď povieme, že pôjde o rovnaké šesťvalca ako v Ghibli. V roku 2017 ponuku obohatí aj plug-in hybrid. Štandardnou výbavou bude osemstupňový automat, adaptívny vzduchový podvozok aj pohon všetkých kolies.



Porsche 718 Boxster
Modernizácia Porsche Boxster znamená výrazné zmeny. Na jednej strane tu konečne máme zjednotenie názvu s technicky zhodným kupé - pomocou čísla 718 odkazujúceho na rovnomenný závodný špeciál z prelomu päťdesiatych a šesťdesiatych rokov.
Na druhej strane tu je zmena ponuky agregátov. Atmosférické šesťvalce nahrádzajú novo vyvinuté preplňované štvorvalce typu boxer. Základný Boxster použije dvojliter s 220 kW, zatiaľ čo Boxster S bude poháňaný 2,5 litrovým motorom s 257 kW. Na pomery Porsche sa výrazne zmenil vzhľad, ktorý zmužnel. Prepracovaná jr takisto aj kabína.



Renault Mégane kombi
Renault Mégane už novú generáciu potreboval ako soľ, veď doterajšie prevedenie je na trhu už od roku 2008. Na slovenský trh sa v týchto dňoch dostal päťdverový hatchback, v Ženeve sa potom predstaví druhá karosárska varianta - kombi. Nový Mégane Grandtour by sa mal na našom trhu objaviť koncom roka.
Ponuka motorov bude vychádzať z hatchbacku, čiže očakávame motory 1.6 SCE, 1.2 TCe, 1.5 dCi a 1.6 dCi. Aj v prípade kombi bude dostupná športovo ladená verzia Mégane GT, ktorá bude mať na výber 1.6 TCe (151 kW) a 1.6 dCi (118 kW).



Seat Ateca
Tiež Seat po rokoch čakania tento rok vstúpi do segmentu SUV. Španielsky model je pre automobilových fanúšikov z našich končín dôležitý. Výrobu zabezpečí závod Škody Auto v Kvasinách a jeho dvojčaťom bude druhá generácia Yeti. Vďaka španielskemu SUV sa preto dá tušiť, ako by mohla vyzerať mladoboleslavská novinka.
Ateca je s dĺžkou 4,36 metra o 12 cm kratšia ako Volkswagen Tiguan, 2,64metrový rázvor má o štyri centimetre menej. Vonkajšími tvarmi aj kabínou nadväzuje toto SUV na predajne úspešný model Leon. Základom je samozrejme platforma MQB, v ponuke bude spočiatku päť motorov, pričom základným je trojvalec 1.0 TSI s 81 kW. Viac sa o Atece dozviete tu.



Škoda Vision S
Predpokladáme, že nielen českí návštevníci neminú v Ženeve stánok značky Škoda. Mladoboleslavská automobilka si pripravila koncept VisionS, prvý náznak pripravovaného sedemmiestneho SUV, ktoré sa zrejme bude volať KodiaQ.

VisionS je 4,7 metra dlhým SUV s netradične rozdelenými hlavnými svetlometmi. O pohon sa stará kombinácia preplňovaného štvorvalca 1.4 TSI s dvoma elektromotormi - jeden je pri šesťstupňovej dvojspojkovej prevodovke, druhý potom pri zadnej náprave. Systémový výkon tohto pohonu je 165 kW. Viac detailov odhalíte tu.



Toyota CH-R
Qashqai bol pre Nissan zásahom do čierneho - kompaktný crossover sa stal hitom a dnes patrí medzi vôbec najpredávanejšie autá v Európe. Úspech zaujal aj konkurenčných výrobcov. Preto sa Qashqai dočkal mnohých nových súperov. Novo medzi nimi bude aj model od Toyoty.
Nový crossover najväčšej automobilky sveta bude tvarovo vychádzať z dua konceptov C-HR z rokov 2014 a 2015, ponúkne päť dverí a dramatický dizajn, ktorý bude kombinovať prvky kupé a SUV. Základom auta so zatiaľ neznámym menom (možno Auris Cross) bude modulárna platforma TNGA, konvenčné verzie doplní aj hybrid.



Volvo V90
História Volva je dlhé roky spojená s kombi autami a v Ženeve nebude chýbať ich najnovší zástupca. Volvo V90 nahradí v ponuke dnešný model V70. K premenovaniu dochádza pre sprehľadnenie ponuky - číslo totiž odkazuje na rovnakú veľkosť sa sedanom S90.
Dizajn aj technika nadväzujú na modely S90 a XC90. Čiže typický škandinávsky čistý dizajn s výraznou maskou chladiča a svetlometmi, ktoré tvoria svoju optikou tzv. Thorovo kladivo. Ponuka motorov bude obsahovať výhradne štvorvalce, vrcholom je plug-in hybrid T8 s 300 kW.

 

Vybrať iba 10 najočakávanejších noviniek tohto ročníka bola opäť náročná úloha. Spomenúť by sme mali aj ďalšie autá - napríklad Fiat 124 Spider, Audi A4 Allroad, či BMW M2, ktoré sa svetu ukázali už na predchádzajúcich výstavách. V Ženeve preto budú mať „iba“ európsku premiéru. No tá je pre náš región rovnako dôležitá. Platí to aj pre modely, ako sú Audi Q2, Kia Niro, Opel Concept GT, či Lamborghini Centenario. K viacerým z nich sa postupne prepracujeme neskôr.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


ms v hokeji 2016 Moskva / Petrohrad

© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.