2016-05-10 09:50:00
Kia Optima 1,7 CRDi
Kia Optima 1,7 CRDi Platinum
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Kia Optima 1,7 CRDi Platinum – solídny partner na dlhé trate

Má vzhľad, ktorý nekopíruje konkurenciu, v aktuálnej generácii pribudli moderné tvary.

Vďaka tomu sa za autom otočí nejeden vodič. Automobilka chce sedanom v strednej triede konkurovať hlavne etablovanej nemeckej konkurencii. Má na to dostatok zbraní rôzneho kalibru. Ako sa to druhej generácii Optimy darí?

Nuž, najprv dajme do poriadku tie generácie. Lebo Optima je síce už štvrtou generáciou veľkého sedana Kia, no toto meno má v Európe len po druhý raz. Prvé dve generácie sme poznali pod menom Magentis. Tentoraz okrem nového mena prináša aj niečo navyše.

Optima má „šmrncovné“ tvary, ktoré ju odlišujú od konkurencie. Netvrdí o sebe, že je to to najlepšie a najkvalitnejšie, čo vás mohlo stretnúť. Svoje kvality viac dokazuje priamo na ceste. Niekto by o nej mohol povedať, že je kúzelne nedokonalá, ale to skôr platilo o predchodcovi. Nám sa viac páči jej nadanie pre dlhé jazdy. Už jej meno Optima navodzuje dojem, že bude optimálne navrhnutá a rovnako sa tak tváriť. Neulahodíte však všetkým rovnako a teda optimálna pre niekoho bude, pre iných nemusí.

Zdroj: Jozef Vydra

Kia Optima je auto, ktoré nie je celkom tuctové. Snaží sa rozčertiť hladinu v segmente hlavne pomerom výkonu a ceny. Pod výkonom mám na mysli skôr výbavu a pohodlie. Nevýhodou Optimy totiž je pomerne obmedzený počet motorov na výber. To môže limitovať záujem zo strany motoristov. Na druhej strane však má veľmi vydarený interiér zameraný na pohodlie, komfort cestovania a dostatok priestoru aj (alebo tiež hlavne) na zadných sedadlách. Aspoň na kolená určite.

Kia Optima štvrtej generácie sa predstavila začiatkom roka 2015 na autosalóne v New Yorku pre severoamerický trh. O pár mesiacov na to nasledoval jej európska špecifikácia. Predaj novinky sa začal v Európe vo poslednom štvrťroku 2015. Európska verzia je auto s novým moderným zovňajškom. Okrem spomenutých predností prináša najmodernejšie technológie.

Dizajnom sa nezaprie

Svoju príslušnosť k značke deklaruje typickou maskou chladiča v tvare tigrieho nosa, tentoraz však so vsadenými  lesklými kryštálikmi. Lemujú ju po bokoch dlhšie a širšie svetlomety, ktoré sa ťahajú až „za roh“ karosérie smerom k oblúkom blatníkov. Spája ich strieborná lišta, ktorú prerušuje hrana predného blatníka. Ďalej pokračuje ponad predné a zadné dvere až k veku kufra.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V zadnej časti dominuje LED diódový pás. Zjednocuje celú zadnú časť auta. Na prvý pohľad vyzerá auto iba ako facelift predchádzajúcej verzie, no pozornému oku neuniknú celkom nové veci. Napríklad tretie bočné okno je namiesto v zadných dverách tentoraz v C stĺpiku, čo vypovedá o úplne novej karosérii. Kia pri predstavení novinky avizovala o 50% zväčšenú torznú tuhosť a vďaka tomu aj lepšiu pasívnu bezpečnosť. Tuhosť sa počas nášho spolužitia potvrdila, auto sa nekúri, nevŕzga, veľmi dobre tlmí nerovnosti pri prejazde nerovností. Pasívnu bezpečnosť sme našťastie nepotrebovali skúšať, ale 7 airbagov v základe je tiež svedectvom kráčania s dobou.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zvonka evolúcia dobrým smerom

Základné línie si auto zachovalo, aj rozmery, ktoré narástli, ale iba nepatrne. O centimeter v každom smere,  no najviac v šírke – o dva a pol. To nezakladá žiadne úvahy o revolučnom procese v rozmeroch, iba potvrdzuje celkom solídne parametre priestrannosti kabíny. Napriek tomu, že nad zadnými sedadlami pribudlo 15 milimetrov, pasažieri vyšší ako 185 cm mali problémy s miestom nad hlavou, no na kolená ostávalo viac ako dosť priestoru aj pre dlhonohých cestujúcich. Mám vyše 190 a pred kolenami som mal rezervu asi 10 cm – a to som sa posadil vlastne „za seba“. Čiže najprv nastavené miesto za volantom pre moje potreby a potom šups na zadné... Mimochodom, vpredu je miesta určite aspoň toľko, ako majú konkurenti prémiových značiek Mercedes, Audi, BMW. Optima pocitovo takmer  doháňa aj priestorový etalón v triede – Superb.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Optima má oproti predchádzajúcej generácii tiež o chlp objemnejší batožinový priestor. Z pôvodných 505 litrov narástol na 510 litrov (VDA). Poteší aj úložný priestor pod podlahou a širší nakladací otvor. Koľko je objem po sklopení zadných sedadiel, ktoré sa ovládajú z kufra zatiahnutím za páčku, výrobca neuvádza. Obmedzením je, ako vo všetkých sedanoch, otvor, ktorý vznikne. Operadlá zadných sedadiel vytvárajú aj mierny schod a nesklápajú sa úplne do roviny. To môže spolu s vyššou nakladacou hranou obmedzovať prevážanie dlhších predmetov. No na sťahovanie si určite zadovážite iné auto. Kia Optima je sedan stvorený hlavne na dlhé cesty, kde sa s podobným využitím veľmi neráta.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dizajn je aj funkčný

Keď som spomínal atraktívny dizajn – aj vďaka nemu je Kia Optima štvrtej generácie najaerodynamickejším modelom v segmente. Koeficient odporu Cd klesol z 0,3 na 0,29. Nie žeby sa to podpísalo výrazne pod spotrebu, ale najmä vo vyšších rýchlostiach to počuť. Vlastne takmer nič nepočuť, lebo karoséria je odhlučnená veľmi dobre po všetkých stránkach. Napriek použitému naftovému motoru je hluk v kabíne utlmený veľmi dobre. Trocha to rušia vibrácie motora, ktoré sa nepodarilo úplne odstrániť. O podvozku platí, že posiela signály do karosérie iba pri väčších priečnych nerovnostiach. Na dobrej ceste je jazda v Optime skoro ako let v lietadle – pokojná a pohodlná.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Výbava na úrovni

Ak som o vonkajšom dizajne hovoril v zmysle evolučného posunu, malá revolúcia sa odohrala v interiéri. Je kvalitnejší, pôsobí hodnotnejšie, prístrojovej doske dominuje okrem viacerých druhov plastov aj koža, ktorou sú potiahnuté pohodlné sedadlá. V najvyššej výbave Platinum mala Optima ešte pár príplatkových doplnkov. Napríklad veľmi dobre znejúce ozvučenie značky Harman Kardon, praktického parkovacieho asistenta, alebo klimatizované predné sedadlá. Auto malo aj kamery, ktoré snímajú okolie celého auta. No žiaľ, ich rozlíšenie je na dnešné pomery malé. Pri horších svetelných podmienkach je to ešte horšie. Ako vôbec prvé auto strednej triedy je nová Kia Optima k dispozícii s novou bezdrôtovou nabíjačkou mobilných zariadení v spodnej časti stredovej konzoly. Priznávam, že neviem, či ju mala aj nami testovaná Optima, lebo keby aj, nemal som to na čom vyskúšať. Ale dva dobíjacie USB konektory - jeden vpredu a jeden vzadu sa hodili kedykoľvek.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pod kapotou malý výber

Buď si v Európe objednáte benzínový nepreplňovaný dvojlitrový motor CVVL s výkonom 120 kW (163 k) a 196 Nm krútiaceho momentu, alebo preplňovaný  1,7-litrový CRDi so 104 kW (141 k) a 340 Nm. Pri ňom výrobca udáva až priveľmi optimistickú spotrebu. So 7 stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT iba 4,4 litra na 100 km. Skúšali sme auto práve s touto kombináciou pohonu a údaje sa od spotreby výrobcu líšili podľa druhu jazdy zhruba o liter až dva navyše. Takže diaľnica zaistila konzumáciu okolo 6,1 litra. Mesto necelých 7 litrov a mimo mesta to bolo aj neuveriteľných 4,5 litra. Celkový priemer dosiahnutý s ľahkou nohou a snahou o priblíženie sa k údajom výrobcu: 5,5 litra na 100 kilometrov. Na plne naložené zhruba dvojtonové auto to síce naozaj nie je zlé, ale ten optimizmus značke Kia závidím...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Jazdí dobre, naozaj veľmi slušne

Motor a prevodovka sú zohrané veľmi dobre, ale nedá sa od nich očakávať žiadny športový drajv. Zrýchlenie z nuly na stovku zvláda auto za jedenásť sekúnd, čo určite nie je nič výnimočné. No auto je určené viac na pokojnú jazdu na diaľnici, kde dynamika celkom postačuje. Lepšia by potešila, ale čo už. Hoci si prevodovka rozumie so zvyškom dobre, vrásky robí pri využívaní adaptívneho tempomatu. Ak klesne rýchlosť, okamžite podraďuje, aby dobehla čo najskôr pôvodne nastavené tempo. No vplýva to nepriaznivo na spotrebu. Naladenie podvozka podporuje nešportový prejav auta. Vyznačuje sa viac komfortom a preto poskytuje Optima na dobrom povrchu cesty ešte viac pohodli, ako mala doteraz. Vo väčšine prípadov tak dorovnala jazdné vlastnosti k niektorým drahším autám. Neveľké nerovnosti dokáže  celkom úspešne odfiltrovať a na známosť dá až tie väčšie diery na ceste. Oproti konkurencii však trocha zaostáva v prejave nedotáčavosti, ktorá prichádza skôr. Ale bežným vodičom by mala obratnosť auta postačovať aj s rezervou. Keby klesla hmotnosť auta a pribudli vo výbave adaptívne tlmiče, bola by to už veľmi vážna konkurencia aj veľmi etablovaným značkám...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záver

Kia ešte stále nemá a asi ešte dlhšie mať nebude medzi manažérmi taký cveng, ako Audi, BMW, Mercedes, alebo aj  Volkswagen, či Škoda alebo. Bude tak skôr voľbou pre majetnejších jedincov, alebo rodiny, kde si chcú dopriať komfort veľkého auta, no nechcú zaň „vykrvácať“ na finančnom poli. Optima však zohráva v ponuke spoločnosti Kia Motors Europe veľmi dôležité miesto. Preto urobí všetko, aby sa ich produkt, ktorý rozhodne nie je zlý, podarilo priblížiť počtom predaných kusov konkurencii. Myslím si, že cenová politika je v tomto smere veľmi dobrý nástroj. Mať v základe auto (s benzínovým motorom) so slušnou výbavou pod 23 000 po uplatnení súčasného bonusu 2000 eur je určite lákavé. Hlavne ak sa modely Kia vyznačujú pomerne vysokou spoľahlivosťou.

V porovnaní so spomínanými značkami a jej modelmi v strednej triede už Kia veľmi nezaostáva. Skôr hrá vyrovnanú partiu. Jediné, čo jej zatiaľ chýba, je dostatok prestíže, aby mohla konkurovať nielen parametrami, ale aj zamestnávaním mysle manažérov otázkou: a prečo nie práve Optima?

Technické údaje

Model: Kia Optima 1,7 CRDi Platinum
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1685
Prevodovka: 7 -stupňová dvojspojková
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  104/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 340/1750 - 2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,0
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,1/4,1/4,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4855/1860/1465
Rázvor náprav (mm): 2805
Objem batožinového priestoru (l): 510
Objem palivovej nádrže (l): 70
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1680
Užitočná hmotnosť (kg): 475
Rozmer pneumatík predné: 235/45 R18
Rozmer pneumatík zadné: 235/45 R18
Základná cenníková cena modelu: 24 990 €
Základná akciová cena modelu: 22 990 €
Základná cena verzie: 32 190 €
Cena testovaného vozidla: 36 670 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku