2015-03-27 04:32:35
TEST: Letné pneumatiky 195/65
TEST: Letné pneumatiky 195/65 R15
Zdroj: ÖAMTC, ADAC,

TEST: Letné pneumatiky 185/60 R14 – ktoré sú najlepšie a ktoré sa oplatí kúpiť

Hneď ako priemerná teplota vystúpi nad 7 stupňov Celzia a je zjavné, že sa zima vytráca, je čas myslieť na prezutie pneumatík.

Ak stojíte pred rozhodnutím, aké letné pneumatiky vybrať, bezpochyby najlepšími radcami sú nezávislé testy automotoklubov. Ani v tomto roku nenechali motoristov bez informácií a nemecký ADAC, rakúsky ÖAMTC a švajčiarsky TCS s ďalšími partnerskými automotoklubmi (napríklad českým ÚAMK) a spoločne so spotrebiteľskou organizáciou podrobili testom spolu 35 letných pneumatík v dvoch rozmeroch.

Pre výkonnejšie vozidlá strednej triedy to bolo 19 letných plášťov s rozmerom 205/55 R16 91V, teda do rýchlosti 240 km/h. Druhou skupinou boli plášte pre kompaktné automobily s rozmermi 185/60 R14 82H a s rýchlostným limitom 210 km/h. Teda o pneumatiky typické pre malé autá so 14-palcovými diskami kolies. Obúvajú ich napríklad základné verzie Škody Fabia, Seatu Ibiza, VW Polo, Hyundaiu Accent, Fiatu Punto, ale aj staršie Hondy Civic alebo Alfa Romeo 145. V dnešnom článku sa budeme venovať práve im.

Ani jedna z pneumatík nezískala najvyššiu možnú známku vynikajúce, šesť zo 16 testovaných modelov vykázalo vo všetkých disciplínach vyvážené vlastnosti a skončili s hodnotením „veľmi odporúčané“. Osem modelov s hodnotením „odporúčané“ vykazovali mierne slabiny na mokrom povrchu, no našli sa aj pneumatiky, ktoré mali problém so suchou vozovkou. Dva modely na konci rebríčka vykázali výrazné nedostatky za mokra, preto bolo ich hodnotenie znížené o jeden stupeň. Kumho napokon skončil ako „podmienene odporúčaný“ a bývalá slovenská značka Matador získala nelichotivé označenie „neodporúčaný“.

Zdroj: ADAC,OAMTC,TCS,UAMK,
Zdroj: ADAC,OAMTC,TCS,UAMK,

Posledná priečka „matadoriek“ rozhodne nepoteší domácich vodičov, medzi ktorými sú plášte kedysi slovenského výrobcu obľúbené. Dnes vlastní závod Matador spoločnosť Continental a je celkom príznačné a zaujímavé, že pneumatiky tohto výrobcu obsadili v rebríčku prvé aj posledné miesto s odlišnými značkami pneumatík. Kým „domovská“ značka Continental dosahuje stabilne najvyššie priečky v testoch, Matador sa stala synonymom nie príliš kvalitnej  a lacnej alternatívy...

Ako postupuje ÖAMTC pri testoch

Pre rakúsky klub je dôležitá absolútna nezávislosť počas testovania, bez akéhokoľvek ovplyvňovania výsledkov. To, čo namerajú, je alfou aj omegou. Možno povedať, že výsledky sú vzhľadom na zabezpečenie prípravy aj samotného priebehu testov úplne v rukách klubu a zakladá si na tom, ako eliminuje možné ovplyvnenie, či nebodaj podvody.

OAMTC so svojimi partnermi prediskutuje a stanoví testované rozmery podľa viacerých kritérií, predovšetkým podľa trhovej sily značky a situácie na trhu. Cieľom je dostať do testu pneumatiky s čo najširším cenovým rozpätie, od lacných až po prémiové produkty. Všetky pneumatiky majú podľa európskeho systému označovania vlastnosti za mokra triedy A, B alebo C a všetky modely musia byť na trhu voľne dostupné.

Pneumatiky sa nakupujú vo viacerých etapách a na rôznych miestach, aby sa zaručilo, že ide skutočne o bežné sériové produkty. Z každého modelu sa v bežných predajniach nakúpi celkovo 28 pneumatík, z čoho 24 ešte pred samotným testovaním. V priebehu testu sa dokúpi ešte jedna sada, ktorá umožní preveriť, či testované pneumatiky zodpovedajú sériovej kvalite.

Len čo vzniknú pochybnosti, utajene sa dokúpia ďalšie pneumatiky a podrobia sa dodatočným testom. Do tretice sa pred zverejnením výsledkov testov kupujú ďalšie pneumatiky systémom náhodného výberu a podrobujú sa ďalšiemu testovaniu. Ak klub odhalí pokus o podvod s upravenými pneumatikami, model z testu vylúči.

Modely sa radia podľa celkovej známky z jednotlivých kritérií. Ak niektorá pneumatika v testovaných disciplínach nezíska hodnotenie „zvlášť odporúčaná“ (známka horšia než 2,5), celkové hodnotenie sa orientuje podľa najhoršej známky. V prípade, že viaceré pneumatiky získajú rovnakú celkovú známku, značky sú usporiadané abecedne.

Zdroj: ADAC,OAMTC,TCS,UAMK,
Zdroj: ADAC,OAMTC,TCS,UAMK,

ÖAMTC hodnotí pneumatiky jednou až piatimi hviezdičkami a k tomu prislúchajúcou známkou „vynikajúce“, „zvlášť odporúčaná“, „odporúčaná“, „podmienečne odporúčaná“ alebo „neodporúčaná“. Výnimkou je hodnotenie rýchlej jazdy, kde pneumatiky môžu získať hodnotenia: „uspela“, „obmedzene uspela“ alebo „neuspela“.

Ako nakoniec dopadli

Celkom mohla každá pneumatika získať maximálne 5 hviezdičiek (vynikajúci), naopak najmenej jednu (neodporúčané). Hodnotenie bolo rozdelené na päť nezávislých testov, z ktorých každý má určitý percentuálny podiel na celkových 100% konečného výsledku. Napríklad najvyšší percentuálny podiel je prisudzovaný správanie pneumatiky na mokrom povrchu (40%), najmenší potom hlučnosti a spotrebe (obe hodnotenia majú každé 10% podiel na celkovom výsledku). Hodnotilo a testovalo sa správanie plášťa: na suchu, mokru, jeho hlučnosť, vplyv na spotrebu paliva a miera opotrebenia.
 
Ani jedna z pneumatík spomínaného rozmeru nezískala ocenenie „vynikajúce“ a teda 5 hviezdičiek, ale tých, ktoré si vyslúžili vysoké odporúčanie a teda 4 hviezdičky bolo 6.Boli to výrobky značiek Continental, Goodyear, Nokian, Dunlop, Vredestein a Hankook. Ďalších 8 výrobkov získalo 3 hviezdičky. Na samom konci pomyselnej tabuľky potom zostali: Kumho Ecowing ES01 KH27 (dve hviezdičky - teda podmienené odporúčanie) a Matador MP 16 (jedna hviezdička a teda - neodporúča sa).

Najlepšie celkové výsledky dosiahla hneď trojica plášťov: Continental ContiPremium Contact 5, Goodyear EfficientGrip Performance a Nokian Line, ktoré získali výslednú známku 2,2. Z tejto trojice si pri jazde na suchu najlepšie viedol Goodyear, na mokre Continental, ten bol tiež spoločne s pneumatikami Infinity a GT Radial najtichší. Naopak Nokian bol najlepší, pokiaľ ide o nízke opotrebenie plášťa pri prevádzke.

Príkladom toho, ako nevyhnutná je vyrovnanosť všetkých parametrov, môže slúžiť pneumatika Kumho Ecowing ES01 KH27, ktorá hneď v dvoch parametroch vykazuje výborné výsledky - nízke opotrebenie a nízky vplyv plášťa na zvyšovanie spotreby. Dobré výsledky preukazovala aj na suchu, ale naopak na mokre dosiahla druhé najhoršie známky z celého testu. Horšie už boli len hodnoty zistené u Matador MP 16. Práve na mokre je úplne slabá a tiež na suchu mala najhoršie hodnoty.

Výsledky testov jasne ukazujú, aký veľký význam pri výbere pneumatík majú v našich zemepisných šírkach vyrovnané výsledky. Preferovanie niektorého z parametrov, najmä ak ide napríklad o hluk alebo opotrebenie, či vplyv na spotrebu paliva, môže znamenať, že v tých podstatnejších ohľadoch, ako sú jazdná stabilita, môže plášť dosahovať aj horšie než priemerné výsledky. Tiež je potrebné mať na pamäti, že jedným z rozhodujúcich parametrov je správanie na mokrom povrchu, samozrejme pri solídnych výsledkoch na suchu. Práve dážď je totiž jednou z príčin vážnych nehôd v lete. Preto je nevyhnutné, aby pneumatiky v takom okamihu „nezaváhali“. Poďme sa teda pozrieť na jednotlivé hodnotenia.

Výsledky testu letných pneumatík 185/60 R14 H

Pneumatika

Sucho

(20%)

Mokro

(40%)

Hluk

(10%)

Spotreba

(10%)

Opotrebenie

(20%)

cena

hodnotenie

Continental ContiPremiumContact 5

1,8

1,9

3,5

2,2

2,3

48 eur

zvlášť odporúčané ****

Goodyear Efficient Grip Performance

1,6

2,1

4

2

2,3

50 eur

zvlášť odporúčané ****

Nokian Line

2,1

2,3

3,9

2,3

1,3

43 eur

zvlášť odporúčané ****

Dunlop Sport BluResponse

1,8

2,2

4

1,9

2,3

49 eur

zvlášť odporúčané ****

Vredestein Sportrac 5

1,9

2,4

3,8

1,9

1,8

zvlášť odporúčané ****

Hankook Kinergy Eco K425

1,8

2,4

3,6

2,1

2,5

38 eur

zvlášť odporúčané ****

Firestone Firehawk TZ 300 alpha

1,8

2,6

3,7

2,2

2,3

odporúčané ***

Michelin Energy Saver +

2,6

2,6

3,7

1,9

1,3

51 eur

odporúčané ***

Sava Intensa HP

2,6

2,6

4

2,6

1,5

36 eur

odporúčané ***

Pirelli P1 Cinturato Verde

2,1

2,5

3,6

2,7

1,3

46 eur

odporúčané ***

Infinity Ecosis

3,0

2,7

3,5

2

2,8

odporúčané ***

Yokohama BluEarth

2,0

3,1

3,6

1,8

2

49 eur

odporúčané ***

GT-Radial Champiro Eco

2,8

3,4

3,5

2,2

2,3

odporúčané ***

Semperit Comfort-Life 2

2,9

3,4

4

1,8

1,5

37 eur

odporúčané ***

Kumho EcowinG ES01 KH27

2,1

3,9

3,3

1,5

1

38 eur

podmienečne odporúčané **

Matador MP16 Stella 2

3,1

4,8

3,5

1,8

1,8

34 eur

neodporúčané *

 

Continental ContiPremiumContact 5

Zdroj: ADAC,OAMTC,TCS,UAMK,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,8 (****)

Mokro: 1,9 (****)

Hlučnosť: 3,5 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,2 (****)

Opotrebovanie: 2,3 (****)

Celková známka: 2,2 (****)

Odporúčanie ÖAMTC: veľmi odporúčaná

ÖAMTC verdikt: Continental vo všetkých rozhodujúcich disciplínach pre bezpečnosť preukázal vyvážené vlastnosti. Pneumatika má výborné vlastnosti na suchom povrchu a konkurentov predčila aj na mokrom. Výsledné hodnotenie má nižšie pre známku 3,0 za priečny aquaplaning a pomerne vysokú hlučnosť. Celkový výsledok potvrdil tiež test s dodatočne kúpenými sadami v systéme náhodného výberu.


Goodyear Efficient Grip Performance

Zdroj: ADAC,OAMTC,TCS,UAMK,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,6 (****)

Mokro: 2,1 (****)

Hlučnosť: 4,0 (**)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,0 (****)

Opotrebovanie: 2,3 (****)

Celková známka: 2,2 (****)

Odporúčanie ÖAMTC: veľmi odporúčaná

ÖAMTC verdikt: Pôvodom vyrobená v Poľsku zabodovala úplne suverénne na suchom povrchu. Troška horšie výsledky preukázala na mokrom povrchu, hlavne pri teste priečneho a pozdĺžneho aqaplaningu. V porovnaní s Continentalom mal Goodyear o niečo slabší handling (ovládateľnosť a jazdné vlastnosti) a brzdnú dráhu na mokrom povrchu. Celkové hodnotenie potvrdil aj test dodatočných sád kúpených systémom náhodného výberu.


Nokian Line

Zdroj: ADAC,OAMTC,TCS,UAMK,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,1 (****)

Mokro: 2,3 (****)

Hlučnosť: 3,9 (**)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,3 (****)

Opotrebovanie: 1,3 (*****)

Celková známka: 2,2 (****)

Odporúčanie ÖAMTC: veľmi odporúčaná

ÖAMTC verdikt: V rámci „veľmi odporúčaných“ pneumatík získal Nokian najlepšie hodnotenie za odolnosť voči opotrebovaniu. Pneumatika vykazuje pozoruhodne vyvážené vlastnosti aj napriek trocha horším známkam na suchom aj mokrom povrchu. Jej slabinou je však okrem vyššej hlučnosti hlavne bočná stabilita za mokra. Pri porovnaní s dvoma predchádzajúcimi modelmi má aj dlhšiu brzdnú dráhu na obidvoch typoch povrchu.


Dunlop Sport BluResponse

Zdroj: ADAC,OAMTC,TCS,UAMK,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,8 (****)

Mokro: 2,2 (****)

Hlučnosť: 4,0 (**)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,9 (****)

Opotrebovanie: 2,3 (****)

Celková známka: 2,3 (****)

Odporúčanie ÖAMTC: veľmi odporúčaná

ÖAMTC verdikt: Síce úspornejší, ale zasa hlučnejší Dunlop presvedčil veľmi dobrým hodnotením v teste na suchom povrchu. Celkom slušne to zvládal aj na mokrom, hoci mal trochu problémy s priečnym aj pozdĺžnym aqaplaningom. Celkové hodnotenie potvrdil aj test dodatočných sád kúpených systémom náhodného výberu.


Vredestein Sportrac 5

Zdroj: ADAC,OAMTC,TCS,UAMK,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,9 (****)

Mokro: 2,4 (****)

Hlučnosť: 3,8 (**)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,9 (****)

Opotrebovanie: 1,8 (****)

Celková známka: 2,3 (****)

Odporúčanie ÖAMTC: veľmi odporúčaná

ÖAMTC verdikt: Hoci získal veľmi dobrú známku na suchom povrchu, holandský Vredestein tým nedokázal vykompenzovať svoje slabiny na mokrom povrchu. Hoci aj na ňom  ukazoval vyvážené vlastnosti, na piate miesto ho posunula dlhšia brzdná dráha v porovnaní s predchádzajúcimi značkami. Celkové hodnotenie potvrdil aj test dodatočných sád kúpených systémom náhodného výberu.


Hankook Kinergy Eco K425

Zdroj: ADAC,OAMTC,TCS,UAMK,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,8 (****)

Mokro: 2,4 (****)

Hlučnosť: 3,6 (**)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,1 (****)

Opotrebovanie: 2,5 (****)

Celková známka: 2,4 (****)

Odporúčanie ÖAMTC: veľmi odporúčaná

Záver ÖAMTC: Hankook sa svojimi vlastnosťami môže smelo porovnávať so značkami z prvých miest rebríčka, keď je na suchom povrchu. No za mokra zápasil najmä s pozdĺžnym aqaplaningom a s bočnou stabilitou. Posledná pneumatika v teste s hodnotením „veľmi odporúčaná“ preukázala aj vyššiu náchylnosť na opotrebovanie. No a to považuje ÖAMTC za veľmi dôležité kritérium kvality plášťa. Celkové hodnotenie potvrdil aj test dodatočných sád kúpených systémom náhodného výberu.


Firestone Firehawk TZ 300 alpha

Zdroj: ADAC,OAMTC,TCS,UAMK,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,8 (****)

Mokro: 2,6 (***)

Hlučnosť: 3,7 (**)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,2 (****)

Opotrebovanie: 2,3 (****)

Celková známka: 2,6 (****)

Odporúčanie ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC: Táto pneumatika otvorila kategóriu trojhviezdičkových pneumatík s hodnotením „odporúčaná“. Tejto hlučnej pneumatike sa relatívne darilo, ale iba na suchom povrchu. Za mokra dosiahla v porovnaní s predchádzajúcimi značkami horšie výsledky. Okrem náchylnosti na priečny a pozdĺžny aqaplaning jej namerali aj dlhšiu brzdnú dráhu. Celkové hodnotenie potvrdil aj test dodatočných sád kúpených systémom náhodného výberu.


Michelin Energy Saver+

Zdroj: ADAC,OAMTC,TCS,UAMK,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,6 (***)

Mokro: 2,6 (***)

Hlučnosť: 3,7 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,9 (****)

Opotrebovanie: 1,3 (*****)

Celková známka: 2,6 (***)

Odporúčanie ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC: Michelin dosiahol bezkonkurenčne najlepšiu kombináciu úspornosti a odolnosti, čo však nedokázalo vykompenzovať výsledky testov na suchom a mokrom povrchu, kde sa jeho slabinou stala o niečo dlhšia brzdná dráha. Celkové hodnotenie potvrdil aj test dodatočných sád kúpených systémom náhodného výberu.


Sava Intensa HP

Zdroj: ADAC,OAMTC,TCS,UAMK,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,6 (***)

Mokro: 2,6 (***)

Hlučnosť: 4,0 (**)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,6 (***)

Opotrebovanie: 1,5 (*****)

Celková známka: 2,6 (***)

Odporúčanie ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC: Hoci poľská Sava dostala v teste na suchom a mokrom povrchu rovnaké hodnotenie ako predchádzajúci Michelin, zďaleka nedosiahla tak vyvážené výsledky: rozdiely medzi jednotlivými disciplínami boli výraznejšie. Na suchom povrchu sa jej Achillovou pätou stala brzdná dráha, za ktorú získala až známku 3,3. Za mokra už bola o niečo vyváženejšia, horšie známky získala za brzdnú dráhu a handling (ovládateľnosť a jazdné vlastnosti). Nepomohla jej ani vynikajúca odolnosť. Celkové hodnotenie potvrdil aj test dodatočných sád kúpených systémom náhodného výberu.


Pirelli P1 Cinturato Verde

Zdroj: ADAC,OAMTC,TCS,UAMK,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,1 (****)

Mokro: 2,5 (****)

Hlučnosť: 3,6 (**)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,7 (****)

Opotrebovanie: 1,3 (*****)

Celková známka: 2,7 (***)

Odporúčanie ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC: Mimoriadne odolný, no neveľmi úsporný Pirelli sa osvedčil najmä na suchom povrchu, za mokra však napriek priaznivej celkovej známke bol od vyváženosti ďaleko a jeho známky sa v piatich disciplínach pohybovali v širokom rozpätí od 2,0 do 3,0. Najhoršie hodnotenie si vyslúžil za priečny akvaplaning. Celkové hodnotenie potvrdil aj test dodatočných sád kúpených systémom náhodného výberu.


Infinity Ecosis

Zdroj: ADAC,OAMTC,TCS,UAMK,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 3,0 (***)

Mokro: 2,7 (***)

Hlučnosť: 3,5 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,0 (****)

Opotrebovanie: 2,8 (***)

Celková známka: 3,0 (***)

Odporúčanie ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC: Infinity je prvý z radu pneumatík, ktoré vykázali väčšie slabiny na suchom povrchu, najmä z hľadiska jazdných vlastností. Za mokra mala problém s priečnym a pozdĺžnym akvaplaningom a jej hodnoteniu neprospela ani nižšia odolnosť voči opotrebovaniu. Celkové hodnotenie potvrdil aj test dodatočných sád kúpených systémom náhodného výberu.


Yokohama BluEarth

Zdroj: ADAC,OAMTC,TCS,UAMK,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,0 (****)

Mokro: 3,1 (***)

Hlučnosť: 3,6 (**)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,8 (****)

Opotrebovanie: 2,0 (****)

Celková známka: 3,1 (***)

Odporúčanie ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC: Úspornosť, slušná odolnosť ani dobré vlastnosti za sucha nedokázali vykompenzovať slabiny na mokrom povrchu, kde v porovnaní s vyššie hodnotenou konkurenciou vykázala najhoršie výsledky. Jej Achillovou pätou sa stal jednoznačne priečny akvaplaning, za ktorý získala známku až 4,0. Celkové hodnotenie potvrdil aj test dodatočných sád kúpených systémom náhodného výberu.


GT-Radial Champiro Eco

Zdroj: ADAC,OAMTC,TCS,UAMK,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,8 (***)

Mokro: 3,4 (***)

Hlučnosť: 3,5 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,2 (****)

Opotrebovanie: 2,3 (****)

Celková známka: 3,4 (***)

Odporúčanie ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC: Indonézska pneumatika mala najväčšie problémy na mokrom povrchu, predovšetkým s priečnym akvaplaningom a handlingom. Ak sa k tomu pripočíta aj nižšia jazdná bezpečnosť na suchom povrchu, nepomohla ani slušná úspornosť a odolnosť. Celkové hodnotenie potvrdil aj test dodatočných sád kúpených systémom náhodného výberu.


Semperit Comfort-Life 2

Zdroj: ADAC,OAMTC,TCS,UAMK,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,9 (***)

Mokro: 3,4 (****)

Hlučnosť: 4,0 (**)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,8 (****)

Opotrebovanie: 1,5 (*****)

Celková známka: 3,4 (***)

Odporúčanie ÖAMTC: odporúčaná

Záver ÖAMTC: Nemecký Semperit je poslednou pneumatikou s hodnotením „odporúčaná“. Na suchom aj mokrom povrchu potýkal najmä s dlhšou brzdnou dráhou a za mokra aj s pozdĺžnym akvaplaningom. Vynikajúca odolnosť a slušná úspornosť nedokázali vyrovnať slabiny, ktoré priamo ovplyvňujú bezpečnosť vozidla. Celkové hodnotenie potvrdil aj test dodatočných sád kúpených systémom náhodného výberu.


Kumho EcowinG ES01 KH27

Zdroj: ADAC,OAMTC,TCS,UAMK,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,1 (****)

Mokro: 3,9 (**)

Hlučnosť: 3,3 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,5 (****)

Opotrebovanie: 1,0 (*****)

Celková známka: 3,9 (**)

Odporúčanie ÖAMTC: podmienečne odporúčaná

Záver ÖAMTC: Mimoriadne úsporná a odolná pneumatika z Číny síce dosiahla dobré výsledky na suchom povrchu, výrazné slabiny za mokra ju však diskvalifikovali a tak si ako jediná z testovaných plášťov vyslúžila hodnotenie „podmienečne odporúčaná“. Najhoršiu známku získala za handling a brzdnú dráhu. Celkové hodnotenie potvrdil aj test dodatočných sád kúpených systémom náhodného výberu.


Matador MP 16 Stela 2

Zdroj: ADAC,OAMTC,TCS,UAMK,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 3,1 (***)

Mokro: 4,8 (*)

Hlučnosť: 3,5 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,8 (****)

Opotrebovanie: 1,8 (****)

Celková známka: 4,8 (*)

Odporúčanie ÖAMTC: neodporúčaná

Záver ÖAMTC: Slovenský Matador skončil na poslednom mieste ako jedná neodporúčaná pneumatika. Jej Achillovou pätou sa stali disciplíny na mokrom povrchu, na ktorom síce slušne zvládla priečny aj pozdĺžny akvaplaning, no pohorela z hľadiska handlingu (4,8), teda ovládateľnosti a jazdných vlastností, ale neveľmi sa osvedčila i pri teste brzdnej dráhy (4,7) a bočnej stability (4,5). Celkové hodnotenie potvrdil aj test dodatočných sád kúpených systémom náhodného výberu.

Jozef Vydra
ZDROJ: ŐAMTC, ADAC, ÚAMK, TCS

Komentáre k článku