Neplašte sa! Svoje naftové autá si pokojne nechajte
Už niekoľko týždňov sa aj k našim obyvateľom dostávajú správy o očakávanom zákaze naftových áut.
Podkapotou komentuje: Náhle sa najväčším zástancom myšlienky zákazu vstupu naftových áut do centier miest stali nemecké mestá a nemeckí politici. V pozornosti predbehli dokonca aj Paríž, či Mexiko City, či Londýn. Primátori, politici a ďalší majstri poplašných správ, populisti a majstri nepochopenia grafov a vedeckých správ sa predháňajú v tom, kto vyhlási väčšiu somarinu.
V Nemecku sa poplach okolo naftových áut dostal tak ďaleko, že veľká časť obyvateľstva nekupuje naftové autá, dokonca i fleetoví manažéri vyčkávajú, čo sa zo situácie nakoniec vykľuje. Aj napriek poplašným správam, ani v tom Nemecku sa plošný zákaz naftových áut a ich zákaz vstupu na územie miest nedarí len tak ľahko presadiť. Lebo aj vo vyplašenom Nemecku zostáva prítomná racionalita a zdravý úsudok. Nie všade a u všetkých, ale predsa u niekoho. Nemôžte predsa trestať svojich obyvateľov, za to, že si kúpili produkt, ktorý sa dnes ukazuje ako problémový. I keď sa veľká časť zákazníkov emisiami motorov nezaoberá, naftové automobily kupovali v dobrej viere, že zodpovedajú všetkým predpisom a normám. Že nezodpovedajú nie je problém zákazníkov a nemôžu byť za to diskriminovaní.
No a potom sa na nejakom Slovensku ozvú opakovacie papagáje, ktoré tiež chcú zaplniť stránky novín, či nástenky sociálnych sietí, nechajú sa nachytať na otázky, ktorých cieľom je len senzácia a počet kliknutí. Lebo chcú byť populárni, chcú vyzerať ekologicky, progresívne, Smart – teda múdro. V skutočnosti si svojimi vyhláseniami iba prinášajú hanbu. Žiaľ, sú na hanbu zvyknutí a nič im nespôsobuje, takže s tým nič neurobíme. Treba na ich veľkohubé vyhlásenia utrhnuté od reality myslieť pri voľbách, nezabúdať a nenechať sa opiť rožkom. Možno časom prídu politici, primátori a starostovia, ktorí nebudú potrebovať hasiť neexistujúci požiar.
Kým totiž v Nemecku a v iných vyspelých krajinách existujú ekologické štítky/nálepky, ekologická daň a mnoho ekologických projektov a ekológia nie je ani bežným ľuďom cudzia, u nás nevieme ani neťažiť drevo v Národných parkoch, nevieme triediť odpad, nevieme ani zabezpečiť, aby po cestách nejazdili dymovnice prechádzajúce cez stanice technickej a emisnej kontroly iba vďaka úplatkom. A tu, v tejto krajine, kde je ekológia skoro nadávka a kde sa stavajú nové bloky jadrových elektrární, sa budeme báť vyhlásení populistov? Nielenže nevedia ako zákaz vjazdu do miest uplatniť, nevedia koľko by to stálo, nevedia si ani predstaviť koľko áut by vlastne zostalo stáť na neexistujúcich záchytných parkoviskách pred bránami miest a nevedia ani ako by sa tí ľudia s "nelegálnymi autami" dostali do mesta s polonefunkčnou MHD a bez cyklotrás, či bez plnohodnotne podporovaných služieb zdieľania elektromobilov. Raz, jedného dňa, možno, keď aj u nás ekológia nebude nadávka, a keď sa vyriešia vážnejšie problémy ako naftové spaliny, potom možno budú takéto plány namieste.
Nafta v osobných autách končí, nie pre politikov a nie hneď
V budúcnosti už ale na naftu nebude jazdiť takmer žiadne osobné auto, pretože o ňu ľudia prestanú mať záujem, tak ako sa ukazuje nielen v zahraničí ale aj u nás. Je zrejmé, že v dlhodobom časovom horizonte sa nafta z osobných automobilov stratí, pretože prestane byť výhodná (a prestáva byť už dnes) avšak veci sa budú diať pomaly a postupne tak ako sa začali napr. v Paríži, kde neobmedzujú len naftové autá, ale vo všeobecnosti staršie autá s nízkymi emisnými triedami (napr. Euro 1). Zaručiť ich dobrý technický stav je priveľmi náročné a prežiť majú šancu len dobre udržiavané veterány.
Nebojte sa milí zástancovia, majitelia a užívatelia naftových motorov. Nepodliehajte panike, pokojne natankujte a jazdite s čím len chcete. Ste na Slovensku, nezabúdajte na to. Nakoniec, aj keby nejaký taký zákon o x rokov zrealizovali, aj tak ho budete vedieť obísť, bude totiž nastavený zle, nefunkčný a bez reálnej vymožiteľnosti. Alebo nie?
Naftové spaliny vedia byť riadny hnus, no sú tu aj väčšie hnusy, o ktorých ale nie je "IN" rozprávať. Skúsme najprv poctivo triediť odpad, nevyhadzovať bordel do lesa a nemrhať prírodnými zdrojmi. Potom môžeme diskutovať o lokálnych a celkových emisiách, o znižovaní celkovej uhlíkovej stopy od zdroja materiálov a pohonných hmôt až po kolesá automobilov. A potom náhle objavíme Ameriku... Nemusí to byť o rok. Môže to byť zajtra. Rozum by tu mal byť aj dnes. Škoda, že ho v hlavách nemajú politici krížom cez Európu...
Hliadky dopravnej polície na 08.09.2017
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: tabuľka: Ministerstvo vnútra SR
Komentáre k článku