Počet obetí dopravných nehôd medziročne stúpa
1. augusta – Počet obetí dopravných nehôd v TSK stúpol medziročne o 100 percent.
Na cestách Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) sa stalo v minulom týždni 25 dopravných nehôd. Zomrel pri nich jeden človek. Informoval odbor dopravnej polície Prezídia Policajného zboru.Od začiatku roka do 30. júla bolo na cestách TSK 714 dopravných nehôd. Zomrelo pri nich 18 ľudí, čo je v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku 100-percentný nárast. Ťažké zranenie utrpelo 41 osôb (medziročný pokles o štyri).
Na slovenských cestách sa stalo v tomto roku 7694 dopravných nehôd, čo je o 230 viac ako v rovnakom období vlani. Zomrelo pri nich 135 ľudí (medziročný nárast o 16). Najviac obetí si tento rok vyžiadali cesty Trnavského a Banskobystrického samosprávneho kraja, kde pri dopravných nehodách zomrelo zhodne po 22 ľudí. Najmenej obetí – osem si tento rok vyžiadali cesty Bratislavského samosprávneho kraja.
Najlepším riešením, ako nehodám predchádzať, je mať aj infraštruktúru - cesty a všetko okolo vo výbornom stave. Diaľnice a rýchlostné cesty znižujú počet nehôd. Nečudo teda, že aj obyvatelia Gemera žiadajú výstavbu cesty R2 vrátane tunela pod Soroškou. Obyvatelia regiónu Gemer v piatok tichým protestom upozornili vládu na zlú dopravnú situáciu na horskom priechode Soroška v okrese Rožňava i v celom regióne. Počas protestu od 16:00 do 16.30 zastavili voľným pochodom premávku na obidvoch stranách horského priechodu Soroška pri obciach Lipovník a Jablonov nad Turňou. Podľa Pavla Burdigu, ktorý je primátorom Rožňavy a zároveň jedným z organizátorov protestu, obyvatelia tým reagujú na vyjadrenie rezortu financií k výstavbe rýchlostnej cesty R2 a tunela Soroška. Útvar Hodnoty za peniaze pri Ministerstve financií SR (MF) vo svojom stanovisku z 12. júla totiž neodporučil výstavbu ďalšieho úseku R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou, ktorého súčasťou je i tunel Soroška. Tento projekt označil za ekonomicky rentabilný a odporúča posúdiť možnosť rekonštrukcie a rozšírenia cesty I. triedy s prípadnými stúpacími pruhmi cez Sorošku.
„Ľudia sú absolútne nespokojní s takýmto vyhlásením. Protestom chceme upozorniť na vážny problém, ktorý sa netýka len obyvateľov Hontu a Gemera, ale celého Slovenska,“ povedal Burdiga. Dodal, že bez kvalitnej cestnej infraštruktúry nepríde žiadny nový investor, ale ani turisti. Podľa organizátorov protestu je v regióne Gemer stále vysoká nezamestnanosť, okolo 25 percent.
Obyvatelia Gemera v súvislosti s dopravnou situáciou v regióne v roku 2015 podali na Úrad vlády SR petíciu s 9 631 podpismi, s ktorou podľa ich slov uspeli. Teraz reagujú na závery MF a vo vyhlásení, ktoré prijali k výstavbe rýchlostnej cesty R2 v úseku Gombasek - Včeláre, včítane tunela Soroška, poukazujú na vysokú mieru nezamestnanosti na Gemeri. Takisto upozorňujú aj na skutočnosť, že za posledných šesť rokov sa horský prechod Soroška na ceste I/50 z hľadiska dopravnej nehodovosti zaraďuje medzi najrizikovejšie miesto na medzinárodnom cestnom ťahu E 571.
Vo vyhlásení ďalej uvádzajú, že výstavbou rýchlostnej cesty, hlavne tunela Soroška, sa vytvorí veľké množstvo pracovných príležitostí aj pre baníkov, hlavne z Nižnej Slanej, ale aj z Rožňavy. Poukazujú tiež na skutočnosť, že rozvoj turistického ruchu, a tým vznik nových pracovných miest, je dnes už závislý na kvalite a bezpečnosti rýchlostnej cesty R2 do Rožňavy, ktorá je vstupnou bránou do Slovenského raja a Slovenského krasu.
„V zásade nesúhlasíme so závermi komisie Ministerstva financií Hodnota za peniaze, ktorá sa uzniesla, že výstavba rýchlostnej cesty R2 s tunelom Soroška je nerentabilná vec a nebudú sa touto vecou ďalej zaoberať. Akým právom táto komisia od stola, na základe nejakých skreslených údajov v Bratislave si dovoľuje našu bezpečnosť na cestách, a tým aj naše zdravie, považovať za nerentabilnú vec, s ktorou sa už nemienia zaoberať,“ konštatuje sa v závere vyhlásenia.
Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek v piatok prišiel medzi protestujúcich. Prítomných informoval, že návrh na rozšírenie cesty v trase horského priechodu je absolútne nerealizovateľný z dôvodu ochrany životného prostredia, o čom analytici Inštitútu finančnej politiky vedeli, ale pri svojich záveroch to absolútne nezohľadnili. Érsek preto bude aj naďalej presadzovať výstavbu tunela Soroška v čo najskoršom termíne tunelovým variantom tak, aby sa zlepšil život ľudí v okolí, ako aj skrátila cesta šoférov na južnej trase medzi Zvolenom a Košicami.
Hliadky dopravnej polície na 1.08.2017
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: SITA, TASR, minv.sk
Komentáre k článku