Národná rada: chcú koaliční poslanci na financovanie diaľnic peniaze ľudí?
22. júna – V minulosti sa hovorilo o tom, že na uvoľnenie dlhovej brzdy by sa mali použiť peniaze sporiteľov z druhého dôchodkového piliera.
Poslanci vládnej koalície strán Smer-SD, SNS aj Most-Híd predložili do parlamentu návrh uznesenia, ktorým chcú finančnému výboru nariadiť, aby pripravil novelu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti. Je to podľa nich cesta, ako získať finančné prostriedky. Zavedenie investičnej výnimky pre vybrané projekty cestnej infraštruktúry odôvodňujú tým, že v období mimoriadne výhodných úverových podmienok je to rozumné riešenie financovania ich výstavby.
O uvoľnení zákona o dlhovej brzde už dlhodobejšie hovoria viacerí predstavitelia vlády. Premiér Robert Fico (Smer-SD) ešte koncom minulého roka avizoval v tejto veci rokovania s opozíciou. Vládna koalícia totiž potrebuje na zmenu zákona aj podporu časti opozičných poslancov. Vláda argumentuje tým, že ak sa zákon o dlhovej brzde neuvoľní, štát nebude mať dostatok finančných prostriedkov na veľké infraštruktúrne projekty. Teda napríklad na diaľničné či železničné stavby. „Ak dlhová brzda neprejde, nemáme finančné prostriedky na veľké projekty,“ zdôraznil ešte v máji tohto roka minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).
„Dnes, keď sa pozrieme na diaľničnú sieť, musíme skonštatovať, že táto diaľničná sieť jednoducho ešte nezodpovedá potrebám Slovenskej republiky,“ povedal pri uvádzaní návrh jeden z jeho predkladateľov Juraj Blanár (Smer-SD). Ako dodal, práve diaľnice a rýchlostné komunikácie sú pritom dôležitým nástrojom podpory ekonomického rastu a znižovania regionálnych rozdielov v krajine.
Jedným zo základných argumentov predkladateľov je aj to, že v súčasnosti nie je isté, či po roku 2020 budú na výstavbu cestnej infraštruktúry k dispozícii zdroje z európskych fondov, a preto treba zabezpečiť ich financovanie aj po tomto období. „Ak je tu možnosť získať ďalšie finančné prostriedky, pri dodržaní všetkých pravidiel, ktoré sa zaviazala táto vláda dodržiavať, ale aj pravidiel, ktoré sú v zákone o dlhovej brzde, mali by sme sa pousilovať uvoľniť túto dlhovú brzdu primerane tak, aby sme dosiahli vyrovnaný rozpočet, ale zároveň aby sme mohli aj napĺňať všetky kritériá, ktoré zákon o dlhovej brzde jasne definuje," tvrdí Blanár.
Predkladatelia si fungovanie investičnej výnimky predstavujú tak, že sa stanovia podmienky, za ktorých sa budú uvoľňovať prostriedky zo štátneho rozpočtu, aby sa plnili kritériá a plánovaný deficit rozpočtu. Zároveň sa má zadefinovať aj konkrétny úsek cestnej infraštruktúry, ktorý by po odbornej diskusii mal ísť do prípravy alebo realizácie. „Výsledkom by mal byť konsenzus, z ktorého by mal vzniknúť špeciálny výbor pre uvoľňovanie dlhovej brzdy, ktorý bude po prehodnotení konkrétnych úsekov rozhodovať o tom, či sa uvoľní, alebo neuvoľní časť finančných prostriedkov na výstavbu konkrétneho úseku,“ povedal pri uvádzaní návrh jeden z jeho predkladateľov Juraj Blanár (Smer-SD). Ako dodal, práve diaľnice a rýchlostné komunikácie sú pritom dôležitým nástrojom podpory ekonomického rastu a znižovania regionálnych rozdielov v krajine.
Zatiaľ to vyzerá, že podobne ako po prvotných konzultáciách ministra financií Petra Kažimíra so zástupcami opozície na túto tému, kedy pripustil, že z úsilia uvoľniť dlhovú brzdu možno ani nič nebude, budú koaliční poslanci hľadať podporu v opozícii ťažko. Naznačil to aj poslanec za SaS Eugen Jurzyca, ktorý v rozprave za svoj poslanecký klub argumentoval napríklad aj tým, že Slovensko má stále vysoký dlh a od roku 2012 sa stále nachádza v sankčnom pásme dlhovej brzdy. Podľa Jurzycu by navyše po uvoľnení dlhovej brzdy určite prišli aj zástupcovia z ďalších sektorov a žiadali by rovnakú podporu pre svoje projekty s rovnakým odôvodnením. Ako dodal, už na stredajšom rokovaní finančného výboru sa začali spomínať projekty na železniciach.
V kritike návrhu pokračoval za klub OĽaNO poslanec Eduard Heger. Upozorňoval najmä na to, že ministerstvo dopravy má pretrvávajúce problémy a dokazuje, že nevie s hospodáriť s peniazmi. „Ak sa chcete baviť o nejakých ďalších peniazoch, tak nám ukážte, že ste dobrí hospodári. Zatiaľ nám ukazujete pravý opak,“ vyhlásil. Zároveň podotkol, že je zaujímavé, že návrh uznesenia predkladajú okrem iných aj traja aktuálni župani za Smer-SD a jeden ich stranícky kolega, ktorý na funkciu župana kandiduje. Reagoval na to aj Hegerov stranícky kolega Richard Vašečka. „Mám pocit, že ide o župnú kampaň z peňazí, ktoré budú musieť splácať naše deti,“ povedal.
Diskusiu o návrhu uznesenia k uvoľneniu dlhovej brzdy prerušili a poslanci Národnej rady (NR) SR ju dokončia až na septembrovej schôdzi parlamentu, ktorá má naplánovaný začiatok 5. septembra.
Hliadky dopravnej polície na 22.06.2017
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: SITA, TASR, minv.sk, red.
Komentáre k článku