Tunel Korbeľka na D1 nepripraví Turiec o vodu, tvrdia ochranári
Tunel Korbeľka je podľa ochranárov lepším riešením D1 v úseku Turany – Hubová ako cesta dolinou Váhu.
Ochranári a biológovia odmietajú tvrdenia, podľa ktorých môže dôjsť k strate vodného zdroja Teplička pri obci Krpeľany (okr. Martin) v prípade uprednostnenia tunelového variantu pri budovaní diaľničného úseku D1 Turany - Hubová. Správa o hodnotení vplyvov na životné prostredie totiž odporučila pre tento posledný nevyriešený úsek diaľnice medzi Bratislavou a Košicami tunel Korbeľka, a nie povrchový variant údolím Váhu, čo privítali ochranári aj mnohí obyvatelia z najviac dotknutých obcí Šútovo, Kraľovany, Stankovany aŠvošov.
"S vyjadreniami a požiadavkami na zamietnutie tunelového variantu na základe neúplných a skreslených informácií, zjednodušovania a demagogického strašenia stratou vody ochranári a biológovia dôrazne nesúhlasia," uviedol vo vyhlásení Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského vBlatnici a Jozef Ridzoň z organizácie SOS/BirdLife Slovensko. Medializované vyjadrenia podľa nich totiž nepresne porovnávajú riziko straty vody vtuneli Korbeľka s únikom vody pri razení tunela Višňové, kde však použili celkom inú technológiu sprieskumnou štôlňou neizolovanou proti prítokom podzemných vôd. V prípade tunela Korbeľka plánujú inú metódu razenia tunela s celoplošnou hydroizoláciou, ktorá s vysokou pravdepodobnosťou zabráni drénovaniu podzemných vôd.
Riziká straty vody podľa ochranárov do veľkej miery vylúčil hydrogeologický prieskum, ktorý nezistil žiadne priame spojovacie kanály k vodnému zdroju Teplička, pričom jeho ohrozeniu tunelom bráni aj celkový smer prúdenia podzemných vôd. „Nerozumieme, prečo sa šíria takéto prehnané fámy, podľa ktorých vraj príde celý dolný Turiec o vodu,“ reagoval Ridzoň na tvrdenia, ktoré odzneli počas verejných prerokovaní správy ohodnotení vplyvov na životné prostredie. Odporcovia tunelového variantu podľa neho zamlčujú riziká údolných variantov výstavby tohto diaľničného úseku. "Riziko straty vody pri údolných variantoch pri vodnom zdroji Kraľovany aRojkov pritom nie je o nič menšie ako pri tunelovom variante,“ doplnil Ridzoň.
Tunelový variant je podľa ochranárov výhodnejší nielen z pohľadu ochrany prírody a krajiny, má i najmenšie riziká zosuvov, najkratšiu jazdnú dĺžku trasy, ponúka najväčšie úspory pohonných látok, bezpečnejšiu premávku a najmenšiu hlukovú a emisnú záťaž pre väčšinu obcí. Navyše vykazuje najmenšie vplyvy na poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo. Všetky tri údolné varianty patria podľa ochranárov medzi veľmi problematické a oveľa nákladnejšie. Údolné varianty by zasiahli šesť chránených území, pričom tunelový variant sa im vyhne. Údolné varianty by tiež úplne znehodnotili turisticky atraktívny sútok Oravy aVáhu i rekreačný areál Kraľovianskych jazier. „Pri takýchto komplikovaných úsekoch ako diaľnica D1 Turany- Hubová, kde existuje množstvo protichodných rizík a kumulatívnych vplyvov, je osobitne dôležité postupovať informovane na základe spoľahlivých faktov. Preto vyzývame všetkých zainteresovaných, aby sa viac ako inokedy vyvarovali zjednodušených a skreslených záverov,“ uzavrel Ján Topercer.
Hodnotenie vplyvov na životné prostredie posudzovalo štyri varianty výstavby diaľničného úseku Turany - Hubová. Ide o pôvodný variant trasy V1 v dĺžke 13,52 km s tunelom Rojkov, ďalšie dva varianty V1 s odklonom, ktoré sú kombináciou pôvodného povrchového variantu údolím Váhu so subvariantmi, a štvrtým je variant V2 v dĺžke 13,53 km s tunelom Korbeľka. Trasa by cez masív Kopy viedla v tuneli Korbeľka a za premostením údolia Váhu by nasledoval ďalší tunel Havran. K správe o hodnotení sa môžu vyjadriť povoľujúce orgány, dotknuté orgány a obce, ako aj verejnosť. Posledné slovo bude mať ministerstvo životného prostredia.
Hliadky dopravnej polície na 23.09.2016
VW Golf tmavomodrý | |
Fabia biela | |
Leon sivá | |
okres D. Streda | Škoda Fabia modrá |
VW Passat modrá | |
okres Prievidza | VW Golf sivá |
Škoda Superb hnedá, Fabia modrá | |
Škoda Octávia strieborná | |
Fabia biela | |
|
|
okres Košice | VW Passat červená |
okres Trebišov | Fabia biela |
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: SITA, Ministerstvo vnútra SR
Komentáre k článku