Obchvat Košíc, Prešova a kompletné Branisko sú nevyhnutné
31. augusta – Druhá rúra v Branisku je podľa NDS nevyhnutná, obnovili prípravu jej výstavby.
Výstavba severovýchodného obchvatu Košíc, juhozápadného obchvatu Prešova ako aj druhej rúry tunela Branisko sú podľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) nevyhnutnosťou a nemajú alternatívu, ak má mať Slovensko dobudovanú diaľnicu D1 medzi Bratislavou a Košicami.
„Ak nechceme dopravný kolaps a absolútne odstrihnutie východu, druhá rúra Braniska by mala vodičom slúžiť najneskôr v roku 2025," zdôraznil riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Róbert Auxt vo svojom stanovisku. Prvá rúra tunela bude mať vtedy podľa jeho slov za sebou viac ako 20 rokov užívania a potrebuje generálnu opravu.
„Doprava teda pôjde istý čas aj tak jednou rúrou, kým sa pôvodný úsek Braniska nezrekonštruuje,“ vysvetlil. Auxt zdôraznil, že ak niekto druhú rúru odmieta, odmieta súvislú diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami. Otázka teda nie je či stavať, ale kedy. Aj preto vydal príkaz na obnovenie prípravy výstavby tejto druhej tunelovej rúry. Nárast intenzít dopravy je v tomto úseku podľa Auxta nespochybniteľný. Nech by aj doprava rástla, ako za posledných desať rokov, čiže približne o 5,58 % ročne, druhá rúra by aj v tomto prípade mala podľa neho stáť okolo roku 2025. „Znamená to, že začiatok výstavby je otázkou niekoľkých rokov. To je jadrom debaty,“ uviedol.
Nárast dopravy okrem prognózy NDS predpokladá podľa Auxta aj technická štúdia pre úsek diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh. Tá projektuje dopravné zaťaženie na rok 2025 na úseku diaľnice D1 Svinia - Prešov na úrovni 21 810 vozidiel denne. Úsek D1 Svinia - Prešov sa pritom nachádza medzi východným portálom tunela Branisko a západným vjazdom do mesta Prešov, dá sa preto podľa NDS predpokladať, že tieto vozidlá prejdú aj Braniskom. Napriek tomu, že daná technická štúdia predpokladá o 2586 áut menej ako publikovaná prognóza NDS v tuneli Branisko v roku 2025, stále ide podľa šéfa diaľničiarov o priemernú intenzitu vyššiu ako 20 000 vozidiel denne.
Zároveň podľa neho nie je pravdivá medializovaná informácia, že sedemkilometrový úsek autostrády v úseku Braniska bude stáť vyše 50 mil. eur na kilometer. V sume potrebnej na výstavbu druhej rúry Braniska vo výške 350 mil. eur je totiž zahrnutá aj kompletná rekonštrukcia existujúcej rúry vo výške 115 mil. eur. Náklady na kilometer novej diaľnice tak budú asi 33,6 mil. eur, čo podľa NDS nevybočuje zo štandardu výstavby podobných úsekov aj v zahraničí, keďže 70 % úseku tvorí tunel.
Auxt pripomenul, že s výnimkou problematického úseku D1 Turany – Hubová a druhej rúry Braniska sú dnes rozostavané všetky úseky diaľnice D1. Po dokončení úseku Turany – Hubová by tak podľa neho ostal medzi Košicami, Prešovom a hlavným mestom jediný lievik v podobe chýbajúcej druhej rúry Braniska. „Samozrejme, bez druhej rúry by generálna oprava existujúceho tunela znamenala pre motoristov nepredstaviteľné problémy,“ upozornil.
Plnohodnotný rozvoj východného Slovenska je tak podľa neho bez kompletného Braniska nemysliteľný. Pripomenul, že neexistencia diaľničného úseku v plnom profile po Prešov a Košice spôsobuje, že východné Slovensko je v očiach potenciálnych investorov oproti západnému Slovensku vnímané ako región druhej kategórie.
Hliadky dopravnej polície na 31.08.2016
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: SITA, TASR, minv.sk, red.
Komentáre k článku