NDS zverejní všetky zmluvy o výkupe pozemkov pod bratislavským obchvatom
10. júla – „Pôjdeme nad rámec zákona a hoci tieto zmluvy zverejňovať nemusíme, urobíme to," uviedol generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt.
Ako dodal: „Transparentnosť pre nás nie sú iba slová.“ Diaľničiari majú podľa jeho slov zo zákona výnimku na zverejňovanie dokumentov o výkupe pozemkov, v Centrálnom registri zmlúv ich teda zverejňovať nemusia. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) však zverejní na webe všetky zmluvy o výkupe pozemkov pod bratislavským obchvatom, ktorý má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. „Keďže musíme dodržiavať zákon o ochrane osobných údajov, oslovil som Úrad na ochranu osobných údajov, aby sme si boli istí, v akom rozsahu môžeme zmluvy sprístupniť," doplnil Auxt.
Mimovládna organizácia Transparency International Slovensko (TIS) pred časom informovala, že výkup pozemkov pod plánovaným obchvatom Bratislavy je najväčší pozemkový biznis posledných rokov, keďže pôjde o dohody za vyše tristo miliónov eur. Občania preto majú podľa TIS právo vedieť, kto na tom zarobil. TIS spolu s Inštitútom pre ekonomické a sociálne reformy (Ineko) pred mesiacom požiadala štátnu NDS o informácie o výkupe pozemkov, tá však po dvoch týždňoch odpovedala, že potrebuje dlhší čas na rozhodnutie. NDS napokon v piatok minulého týždňa žiadosť na základe infozákona zamietla. TIS sa rozhodla odvolať a v prípade neústupčivosti NDS podať na ňu žalobu.
„Nerozumiem hystérii, ktorú rozpútali Denník N a Transparency International Slovensko. Ich žiadosť zamietlo ministerstvo dopravy pre spôsob, akým ju formulovali. Ja sám som v rozhovore pre Denník N k zmluvám o výkupe pozemkov pod bratislavským obchvatom povedal, že ´zatiaľ zverejňované nie sú. Môj osobný pohľad je trochu iný, takže skúsim preskúmať všetky právne možnosti.´ Znamená to, že som sa problémom zaoberal dlhodobo a hľadal riešenie,“ vysvetlil Róbert Auxt.
Zverejňovanie zmlúv potrvá podľa neho dlhší čas, keďže NDS doteraz eviduje okolo 5 400 kúpnych zmlúv. Suma za výkupy v zmysle znaleckých posudkov sa pohybovala zhruba od 27 eur za meter štvorcový do 111 eur za meter štvorcový. Ceny sú určené v závislosti od polohy pozemku, ale aj iných kritérií. Kúpna cena za prevod nehnuteľností bola stanovená na základe znaleckého posudku, ktorý vypracoval znalec z odboru stavebníctva. Vykúpených je v súčasnosti zhruba 90 % pozemkov.
Náklady na výkupy D4, rýchlostnej cesty R7 a mimoúrovňovej križovatky Prievoz, ktorá je súčasťou obchvatu Bratislavy a R7, sú v súčasnosti vypočítané na približne 327 253 700 eur. Zmeny oproti pôvodným nákladom nastali podľa NDS z dôvodov určenia definitívnych záberov pozemkov podľa dokumentácie k územnému rozhodnutiu, podľa dokumentácie k stavebnému povoleniu a taktiež na základe upresnených cien pozemkov podľa definitívnych znaleckých posudkov.
O zverejnenie informácií o podmienkach, za ktorých štát vykupoval pozemky pod budúcim bratislavským obchvatom, požiadal vo štvrtok (7. 7.) šéfa NDS Auxta minister dopravy Roman Brecely (nominant #Siete). "Som presvedčený, že v záujme transparentnosti sa musia vedieť občania dostať ku konkrétnej informácii, za akých podmienok štát pôdu vykúpil," zdôraznil Brecely.
Ako v stredu (6.7.) napísal Denník N, Transparency International aj denník dostali zamietavú odpoveď na žiadosť o informácie, od koho a za koľko nakupoval štát pozemky pod bratislavský obchvat. NDS nezverejnila tieto údaje na internete a odmietla ich ukázať aj po žiadosti podanej na základe infozákona. Pozemky pod obchvat vyjdú podľa aktuálnych prepočtov NDS na 327 miliónov eur, podľa iných vládnych zdrojov to malo byť aj o 50 miliónov eur viac, vyčíslil denník.
Hliadky dopravnej polície na 10.07.2016
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: SITA, red., minv.sk
Komentáre k článku