Diaľnica D1 sa stavia už 44 rokov a ešte sa roky bude!
4. marca – Patrí pravdepodobne medzi najdlhšie trvajúce diaľničné stavby v Európe, ak nie na svete.
Prvý úsek D1 Bratislava, Senecká cesta - Senec (16,8 km) sa začal stavať ešte v roku 1972, teda v Československu za hlbokého socializmu. Bol odovzdaný do užívania v decembri 1975, pred vyše štyridsiatimi rokmi, a financoval sa len zo štátneho rozpočtu. O využívaní eurofondov v krajine východného bloku sa vtedy nikomu nesnívalo. Zhotoviteľom prvého úseku D1, ale aj ďalších bol vtedajší národný podnik Doprastav.
Diaľnicu z Bratislavy do Košíc dokončia najskôr o štyri roky
Ani tento termín nie je istý. Závisí od toho, kedy sa skončí nové environmentálne posúdenie, začne súťaž na zhotoviteľa a výstavba úseku Turany - Hubová v dĺžke 13,6 kilometra medzi Turcom, Oravou a Liptovom. Ak bude nutná výrazná zmena pôvodne plánovanej povrchovej trasy údolím Váhu, výstavba sa posunie o niekoľko rokov za rok 2020.
Environmentálne posudzovanie vplyvov pripravovanej stavby úseku D1 Turany - Hubová je podľa ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Počiatka v záverečnej fáze. „Keďže hrozí masívny zosuv pôdy v jednej časti, bolo nutné prepracovať povrchový variant, povedal Počiatek. Je to len o stovky metrov, ale spustilo to automaticky proces nového, na termíny zdĺhavého posúdenia“, uviedol minister, ktorý predpokladal dokončenie D1 medzi Bratislavou a Košicami v roku 2018, neskôr v roku 2019. Teraz sa prikláňa k roku 2020. „Dovtedy budú postupne spojazdnené ďalšie úseky. Aj tak najdôležitejšie úseky na D1 sú obchvaty miest. Napríklad úsek Dubná Skala - Turany, čiže obchvat Martina," poznamenal Počiatek. Tento úsek bolo odovzdaný do užívania vlani spolu s ďalšími troma úsekmi D1 pri Levoči a Prešove. „Úplne kľúčový je úsek Hričovské Podhradie - Dubná Skala, teda južný obchvat Žiliny. Ten zásadným spôsobom zmení celú D1“.
Aktuálne rozostavané tri úseky D1 majú zmluvné lehoty ukončenia výstavby postupne do konca roku 2019. Úsek Hubová - Ivachnová (15,3 km), vrátane tunela Čebraď (2 026 metrov), pri Ružomberku má byť hotový v lete 2017. Pre komplikácie v teréne hrozí predĺženie lehoty výstavby, aj zmena projektu a trasy. Úsek Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka (11,3 km) spolu s tunelmi Ovčiarsko (2 367 metrov) a Žilina (687 metrov) má byť dokončený začiatkom roku 2018. S ukončením výstavby úseku Lietavská Lúčka - Dubná Skala (13,5 km), ktorého súčasťou bude najdlhší domáci cestný tunel Višňové (7 520 metrov), sa počíta koncom roku 2019. Úsek Prešov, západ - juh (7,9 km) sa začne stavať v tomto roku a výstavba by mala trvať štyri roky.
Ako veľmi nereálne sa ukázali v minulosti predpoklady politikov. Robert Fico hovoril o výstavbe chýbajúcich úsekov D1 medzi Žilinou a Prešovom do roku 2010 s využitím dvoch projektov verejno-súkromného partnerstva. Neskôr ds ukázali ako predražené a neskorší minister dopravy Ján Figeľ ich preto zrušil. Ten predpokladal dokončenie D1 do roku 2017.
Hliadky dopravnej polície na 04.03.2016
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: SITA, red., minv.sk
Komentáre k článku