Nemecké železnice modernizujú diaľkovú dopravu, u nás zrušia IC vlaky
5. decembra – Deutsche Bahn budú modernizovať diaľkovú dopravu osôb.
S novým pohonom, menšou spotrebou energie a lepšou klimatizáciou začínajú Deutsche Bahn (DB, Nemecké dráhy) prechod „do novej éry dopravy osôb vlakmi ICE“. Informuje o tom agentúra DPA. Nové súpravy ICE 4 sa stanú „etalónom budúcej diaľkovej dopravy“, uviedol v Berlíne pri krste prvej súpravy ICE 4 šéf nemeckej železnice Rüdiger Grube. DB plánuje zvýšiť do roku 2030 prepravnú kapacitu o štvrtinu. Spolkový minister dopravy Alexander Dobrindt ubezpečil vedenie spoločnosti o podpore spolkovej vlády. „Po ceste investícií, modernizácie a digitalizácie ideme so železnicou spoločne“, povedal. Súpravy ICE 4 sa dostanú do bežnej prevádzky v decembri 2017. Teraz sa začnú testovať. Prvých cestujúcich odvezú presne o rok. 12-článková súprava je dlhá takmer 350 metrov a je v nej 830 miest pre cestujúcich. Vďaka novému pohonu budú vagóny medzi sebou pružnejšie spolupracovať. Klimatizácia je vyvinutá na teplotu od mínus 25 do 45 stupňov Celzia. Spotreba energie na sedadlo v súprave sa zníži o 20 %.
U nás je situácia odlišná a boj o miesto na trhu sa vyostril do konkurenčného súboja štátneho a súkromného dopravcu. Najprv ohlásil RegioJet, že v januári prestane vypravovať vlaky na trase Bratislava –Žilina – Košice. Teraz je všetko naopak. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od 18. januára 2016 zastaví prevádzku InterCity vlakov na linke Bratislava – Žilina – Košice a späť. Rozhodol o tom v piatok 4. decembra manažment spoločnosti. Dôvodom je situácia na trhu komerčnej železničnej dopravy.
ZSSK nedokáže naplniť očakávania akcionára pre rok 2016 a vymazať stratu, ktorú tieto vlaky produkujú. „Ekonomická kondícia InterCity vlakov sa tri roky systematicky zlepšovala, stratu sme každoročne radikálne znižovali. Po príchode konkurencie počet cestujúcich klesol. Nedokážeme tak dostať tieto vlaky do kladných čísiel,“ uviedol Pavol Gábor, generálny riaditeľ ZSSK. InterCity vlaky sú dlhodobý produkt ZSSK, ktorý od roku 2012 nie je dotovaný ani objednávaný štátom.
Hoci tržby IC vlakov pokrývajú náklady prevádzky a priebežný výsledok bez nákladových úrokov a odpisov je kladný, celkovo v tomto roku vygenerujú účtovnú stratu na úrovni roka 2014. „Urobili sme všetky možné opatrenia na zlepšenie ekonomiky a súčasne sme priniesli citeľné skvalitnenie služieb cestujúcim. Napriek tomu končíme, pretože sme zodpovední manažéri a nemôžeme sa správať iracionálne a nehospodárne. K životu v konkurenčnom prostredí patria aj takéto nepríjemné rozhodnutia,“ zdôraznil P. Gábor. ZSSK použije vozne aj personál z IC vlakov na zlepšenie úrovne a služieb v rýchlikoch na rôznych linkách v rámci Slovenska. Na trase InterCity vlakov premávajú v súčasnosti diaľkové vlaky ZSSK (každé dve hodiny v oboch smeroch, na častiach trasy každú hodinu) a na kratších úsekoch regionálne vlaky.
Po tomto vyhlásení RegioJet prehodnotil svoje rozhodnutie a pripravuje sa na prevádzku až 13 vozňových súprav na trase Bratislava - Košice tak, aby bola cestujúcim ponúknutá viac než dvojnásobná kapacita oproti tomu, čo doposiaľ na tejto trati ponúkali všetky komerčné vlaky oboch dopravcov dokopy. „Sústredíme sa na to, aby bol tento produkt obchodne úspešný a dokázal kvalitnými službami získať pre modernú železnicu čo najviac zákazníkov," reagoval hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.
Hliadky dopravnej polície na 05.12.2015
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: TASR, minv.sk
Komentáre k článku