Bratislava nie je Zürich, ani Helsinki, ale ani Košice a už vôbec nie Paríž!
11. októbra – Trpí však zápchami vďaka nevybudovanej infraštruktúre viac, ako väčšina veľkomiest.
Požičal som si upravený predvolebný slogan jedného z kandidátov na primátora hlavného mesta ako reakciu na správu, že Bratislavu chcú dopravne rozdeliť na zóny, do jednej pustiť viac áut, do inej menej. Na Račianskej či Šancovej už nemôžu pribúdať ďalšie autá, v centre mesta ich má byť ešte menej ako dnes. Súhlasím, lebo je ich viac ako treba. No napríklad na Panónsku sa plánuje pustiť aj ďalšie autá. Taká aj to je filozofia, ktorou sa chce v budúcnosti riadiť hlavné mesto. Vypracovalo dokument, podľa ktorého by mala byť Bratislava rozdelená na tri zóny. Tie určia, v ktorých častiach mesta sa ešte môže automobilová doprava zvyšovať a kde už autá púšťať nebudú.
Princíp zonácie je navrhnutý v Zásadách rozvoja cyklistickej a pešej dopravy, ktoré schválili ešte v septembri bratislavskí mestskí poslanci. Do prvej zóny, kde sa má znižovať množstvo áut, bude podľa poradcu primátora Michala Feika patriť najmä centrum a širšie centrum mesta. „Sú to lokality, kde chodí veľa chodcov a my chceme, aby boli upokojené pre autá a komfortnejšie pre pešiu dopravu a cyklistov,“povedal.
Feik hovorí napríklad o Špitálskej ulici či Námestí SNP, ktoré bolo pred časom prejazdné a po novom sa uvažuje, že by autá otáčali už pri v hornej časti hneď pri pošte a ďalej do priestoru ich nepustili. „Namiesto toho by tam mohla pribudnúť pešia zóna, lavičky či zeleň,“ dodal. Štúrova ulica bude po prestavbe tiež prejazdná len v jednom smere.
V druhej zóne, kam by mohla patriť napríklad Šancova či Račianska ulica, chcú automobilovú dopravu stabilizovať. "To sú ulice, kde ak by sa ešte zvýšil počet áut, došlo by ku kolapsu," zdôraznil Feik. Lrnžr medzi ulicami Račianska, Kominárska a Škultétyho však napríklad Penta postaví nový bytový komplex. "Cez križovatku Račianske mýto už však viac áut neprejde. Aj pri vznikajúcej výstavbe je jediné riešenie podporovať iné druhy dopravy," podotkol poradca. Zonácia má byť záväzná pri posudzovaní investičných zámerov.
Ulice ako Dolnozemská či Panónska by zase mohli patriť do tretej zóny, kde je podľa Feika za určitých okolností prípustný nárast individuálnej dopravy. Presné ulice však ešte mesto neurčilo. „Momentálne sa spracúva Generel dopravy, aj na základe neho sa bude dať analyzovať, kde ešte je možný nárast automobilovej dopravy a kde by už mala klesať," vysvetlil.
Viac pruhov pre autá podľa poradcu primátora vedie k tomu, že áut v meste pribúda. „Viaceré štúdie zo zahraničia potvrdili, že ak sa rozšírili kapacity ciest o desať percent, tak v priebehu roka až dvoch narástla aj individuálna doprava o desať percent,“ priblížil Feik s tým, že rozširovanie počtu pruhov teda nič nerieši. No, keď už nič iné, aspoň zvýšenie kapacity. Mimochodom v takom Paríži, s ktorým sa Bratislava nemôže porovnávať veľkosťou ani počtom áut a dĺžkou ciest, pruhy väčšinou nepoznajú . Vodiči si ich určujú sami, podľa potreby. V tomto meste módy majú napríklad ešte namiesto zelených vĺn vytvorené tzv. červené vlny. Ak teda autá jazdia určitou štandardnou rýchlosťou, musia zastaviť na každej križovatke, čo má vodičov odrádzať od používania auta. Feik opisuje, že pomerne rozšírený spôsob riešenia dopravných kolón je aj tzv. cestná diéta, čiže zužovanie pruhov pre autá v prospech chodníkov a verejnej dopravy.
„V Bratislave až takéto radikálne riešenia zatiaľ nie sú potrebné. Stačí znížiť objem dopravy o 10 až 15 percent,“ podotkol poradca primátora. Riešiť to chce mesto podľa neho ďalším zavádzaním bus pruhov a zatraktívňovaním verejnej dopravy, budovaním cyklotrás či stabilizáciou podmienok pre autá. Znížiť počet áut v centre a riešiť problémy so zápchami chce Bratislava najmä parkovacou politikou. Tú sa však súčasnému vedeniu počas tohto volebného obdobia nepodarilo prijať, po dlhých prípravách ju mestskí poslanci dvakrát neschválili. A kedy sa tak stane, to je už vo hviezdach, či skôr na novom zastupiteľskom zbore.
Hliadky dopravnej polície na 11.10.2014
Úsek | Typ a farba vozidla |
---|---|
Bratislavský kraj | 20 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 7 neoznačených hliadok polície |
D1 | Škoda Superb hnedá metalíza tmavá |
D2 | VW Golf modrá |
okres Pezinok | VW Golf biela |
okres Senec | Škoda Fabia modrá |
okres Malacky | Škoda Fabia biela |
BA – mesto | VW Golf sivá |
BA – mesto | Škoda Fabia modrá |
Trnavský kraj | 22 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 | Škoda Superb čierna |
Rýchlostná cesta R1 | VW Golf biela |
okres Dunajská Streda | Škoda Fabia modrá |
okres Trnava | Škoda Superb čierna |
okres Galanta | VW Golf Variant biela |
okres Senica | Škoda Fabia modrá |
okres Trnava | Kia Ceed hnedá, VW Golf sivá |
Trenčiansky kraj | 10 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 4 neoznačené hliadky polície |
Diaľnica D1 | VW Passat modrá |
okres Partizánske | VW Golf modrá |
okres Považská Bystrica a Púchov | Škoda Fabia modrá |
okres Trenčín a Ilava | VW Golf modrá |
Nitriansky kraj | 29 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície |
okres Nitra a Zlaté Moravce | Škoda Superb sivá, Kia Ceed hnedá |
okres Nové Zámky | Škoda Fabia zelená |
okres Levice | Škoda Fabia biela |
okres Komárno | Opel Astra biela, Škoda Fabia modrá |
okres Topoľčany | Škoda Fabia sivá |
okres Šaľa | Škoda Fabia modrá |
Banskobystrický kraj | Nedodané informácie |
Žilinský kraj | 12 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície |
okres Čadca, Kysucké Nové Mesto | Škoda Fabia modrá |
okres Dolný Kubín, Námestovo, Tvrdošín | Škoda Fabia modrá |
okres Liptovský Mikuláš, Ružomberok | Škoda Superb čierna, VW Golf tmavosivá |
okres Martin, Turčianske Teplice | Škoda Fabia biela, Seat Leon strieborná |
okres Žilina, Bytča | VW Golf modrá, Škoda Superb čierna |
Prešovský kraj | 17 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 7 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 | Škoda Superb Combi čierna, Seat Leon sivá, Škoda Superb čierna |
okres Bardejov | Škoda Fabia biela |
okres Poprad | Škoda Superb Combi sivá |
okres Stará Lubovňa | VW Golf čierna |
okres Vranov nad Topľou | Škoda Fabia biela |
Košický kraj | 19 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 5 neoznačených hliadok polície |
okres Košice | VW Golf Variant čierna |
okres Košice – okolie | Škoda Fabia biela, Škoda Fabia sivá |
D1, okres Košice – okolie | Seat Leon sivá |
okres Rožňava | Škoda Fabia biela |
okres Trebišov | Škoda Fabia biela |
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: TASR, red., minmv.sk
Komentáre k článku