V Bratislave zabrzdil parkovaciu politiku cestný zákon
Mesto musí vo všeobecne záväznom nariadení (VZN) presne definovať, kto bude prevádzkovať parkovanie i to, kto výnosy z parkovného dostane.
Spustenie celomestskej parkovacej politiky v Bratislave najnovšie zabrzdil nový cestný zákon. Doteraz zavedenie nového spôsobu parkovania v meste spomaľovali spory mesta a mestských častí, ktoré sa nevedeli dohodnúť na rozdelení výnosov. Keď sa črtala zhoda, doplnil zákonodarca do cestného zákona ďalšie povinnosti, ktoré musí mesto určiť vo VZN o parkovaní. Ako uviedol bratislavský primátor Milan Ftáčnik, ide napríklad o určenie, či bude parkovanie zabezpečovať vlastným prevádzkovateľom alebo bude hľadať externého, či určenie toho, komu budú potom plynúť výnosy z parkovného.
Ako povedal Ftáčnik, v Novom Meste chcú parkovaciu politiku prevádzkovať sami, vlastnou organizáciou. V Starom Meste naopak súťažili o externého dodávateľa. Primátor tvrdí, že vyriešiť musia ešte aj komu budú potom plynúť výnosy z parkovného. V prípade externého prevádzkovateľa podľa Ftáčnika pôjdu peniaze z parkovania prevádzkovateľovi, ktorý bude odvádzať z toho poplatok mestskej časti. Ak sa bude mestská časť o vyberanie parkovného starať sama, výnosy z toho budú podľa primátora plynúť zase inak. „Mal som už pripravené, že na decembrové zastupiteľstvo predložíme právne dokumenty, ktoré by určili pravidlá celomestskej politiky pre všetky mestské časti a oni sa potom rozhodnú ako ich uplatnia, kedy parkovaciu politiku spustia a podobne. Ale musíme počkať do nového roku, pretože nám do toho vstúpila zmena zákona,“ vysvetlil Ftáčnik.
Pilotné projekty parkovacej politiky v určitých zónach vo veľkých mestských častiach by mohli podľa primátora spustiť už budúci rok. O tom, v ktorých zónach parkovaciu politiku pilotne spustia, rozhodnú mestské časti. „Určite v Starom Meste bude ambícia mať parkovaciu zónu väčšiu ako povedzme v Petržalke,“ myslí si primátor. Konkrétne parkovacie zóny určí mestská časť osadením značenia, a vo svojom VZN určí, ako sa bude parkovať, či stanoví poplatky. „Vychádzame z toho, že lepšie poznajú tie svoje miestne pomery a že majú možnosť si to zaregulovať a navrhnúť tak, aby to najlepšie vyhovovalo miestnym pomerom. Iná situácia z hľadiska parkovania je v Starom Meste, iná je v Petržalke a toto musí zohľadniť mestská časť, keď bude navrhovať dopravné značenie a určovať výšku poplatkov,“ priblížil primátor.
Celomestskú parkovaciu politiku plánovalo mesto zavádzať už na jar tohto roku, neskôr termín posunulo na jesenné mesiace, ani na konci roka sa však projekt celomestského parkovania nepodarilo spustiť. Sporom medzi veľkými mestskými časťami - Starým Mestom, Novým Mestom, Petržalkou a Ružinovom - ktoré sa do projektu zapoja, bolo rozdelenie výnosov z parkovania. Pôvodný návrh rozdelenia výnosov medzi mestské časti a mesto v pomere 70 ku 30 nakoniec poslanci zmenili. Mestským častiam by tak malo ísť 75 percent výnosov a mesto z parkovania získa 25 percent. Rozdelenie mesto navrhuje v dodatku štatútu, ktorý ma rozdeliť kompetencie medzi mesto a mestské časti.
S dodatkom štatútu už súhlasili poslanci v Starom Meste a Petržalke. Negatívne stanovisko však stále má Nové Mesto a Ružinov. Ružinovskí poslanci totiž chceli do parkovacej politiky zapojiť aj účelové komunikácie a vnútrobloky, nielen miestne cesty I. až IV. triedy. Toto nie je možné bez zmeny cestného zákona.
Úsek | Typ a farba vozidla |
---|---|
Bratislavský kraj | 20 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície |
D1 | Škoda Superb hnedá metalíza tmavá |
D2 | Škoda Superb sivá metalíza |
okres PK | Škoda Fabia modrá |
okres SC | Škoda Fabia modrá |
okres MA | Škoda Fabia biela |
BA mesto | Škoda Fabia modrá |
BA mesto | Škoda Fabia biela |
okres MA, PK, SC | VW Passat modrá |
Trnavský kraj | 16 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 4 neoznačené hliadky polície |
Diaľnica D1 | Škoda Superb čierna |
Rýchlostná cesta R1 | Kia cee´d sivá |
okres Trnava | Kia cee´d hnedá |
okres Senica | Škoda Fabia modrá |
Trenčiansky kraj | 9 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 3 neoznačené hliadky polície |
Diaľnica D1 | VW Passat modrá |
okres Trenčín a Ilava | Škoda Fabia biela |
okres Partizánske | Škoda Fabia zelená |
Nitriansky kraj | 21 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície |
okres Nitra a Zlaté Moravce | Kia Ceed hnedá, Škoda Superb sivá |
okres Levice | Škoda Fabia biela, Škoda Fabia modrá |
okres Nové Zámky | Škoda Fabia zelená |
okres Šaľa | Škoda Fabia modrá |
okres Komárno | Škoda Octávia strieborná, Škoda Fabia modrá |
Banskobystrický kraj | 15 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 7 neoznačených hliadok polície |
okres Banská Bystrica | Škoda Superb čierna, VW Passat tmavomodrá |
okres Veľký Krtíš | Kia cee´d biela |
okres Zvolen | Škoda Superb čierna |
okres Žiar nad Hronom | Škoda Superb čierna, Škoda Fabia biela |
okres Rimavská Sobota | Škoda Fabia biela |
Žilinský kraj | 13 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 7 neoznačených hliadok polície |
okres Žilina, Bytča | VW Passat čierna |
okres Dolný Kubín | Škoda Fabia modrá |
okres Martin, Turčianske Teplice | Seat Leon strieborná, Škoda Fabia biela |
okres Liptovský Mikuláš, Ružomberok | Opel Astra biela, Škoda Superb čierna |
okres Čadca | Škoda Fabia modrá |
Prešovský kraj | 18 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 7 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 | Škoda Superb sivá 2x, Škoda Superb čierna, Seat Leon sivá |
okres Bardejov | Škoda Fabia biela |
okres Svidník | Škoda Fabia biela |
okres Vranov | Škoda Fabia biela |
Košický kraj | 21 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 5 neoznačených hliadok polície |
okres Košice | VW Passat modrá |
okres Košice - okolie | Škoda Fabia biela |
okres Trebišov | Škoda Fabia biela |
okres Rožňava | Škoda Fabia biela |
D1, okres Košice - okolie | Seat Leon sivá |
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: SITA, Ministerstvo vnútra SR
Komentáre k článku