16.09.2017

Bude vám behať mráz po chrbte - niečo podobné máte možno v aute.

Airbagy Takata sú nebezpečné - ako namierená zbraň. Pritom sú iba pár desiatok centimetrov od hlavy.

Výmenu by ste určite nemali podceňovať. Je podivuhodné, ako intenzívne sa svet venuje kauze Dieselgate, pričom automobilovým svetom otriasa už dávnejšie škandál nebývalých rozmerov. Ide o chybné airbagy firmy Takata. Hoci sa ukázalo, že Volkswagen podvádzal vo veľkom štýle, stále to nie je natoľko životu nebezpečné, ako kauza japonskej firmy Takata.

Tá totiž doslova vložila časovanú bombu do množstva áut. Chybné airbagy tejto dnes už všetko iné, len nie renomovanej firmy majú na svojom konte 11 úmrtí, u ktorých sa jasne preukázala príčina  - chybný airbag. V prípade Volkswagenu možno iba štatisticky vyhodnotiť a špekulovať, či a koľko ľudí majú na svedomí práve vyššie emisie produkované dieselovými motormi koncernových áut.

Nemá to byť v žiadnom prípade obhajoba Volkswagenu. Je iba minimálne zvláštne, že oveľa záväznejšia kauza, pri ktorej je naozaj vysoké riziko ohrozenia života desiatok miliónov ľudí, ostáva tak trocha mimo záujmu médií, aj motoristov.

Pre zaujímavosť - takto fingujú správne vyvíjače plynu, ktoré nafukujú airbagy:

No a takto sa správajú "nafukovače" firmy Takata - asi netrba ďalší komenár.

Myslíte si, že sa dá problém chybných airbagov bagatelizovať? Tak potom určite zmeníte názor, ak si pozriete nové video, ktoré zverejnila americká agentúra NHTSA. Porovnala fungujúci a problematický systém nafukovanie vzdušných vakov. Kým pri prvom nie je jediný dôvod znepokojovať sa, pretože airbag sa nafúkne tak, ako má, v druhom prípade vám asi naskočia zimomriavky. Minimálne ak si uvedomíte, že po úvodnom iskrení sa namiesto nafúknutia ozve explózia – a to tesne pred vašou tvárou!

Treba si uvedomiť, že airabgy má vodič pár centimetrov od tváre, ukryté pod plastmi a kovovými dielcami. Teraz si predstavte, že okolo nafukovača je napríklad stĺpik riadenia alebo časť palubnej dosky pred spolujazdcom, keď príde k danému výbuchu. V tom momente zamieri všetko, čo je pred vami proti vám vo vysokej rýchlosti.

Takata vedela o problémoch už v roku 2004, napriek tomu však doteraz nedošlo k zmene! Výrobcovia používali chybné airbagy aj potom, ako sa prevalil tento škandál. Touto „bombou“ tak boli vybavené aj Ferrari modelových rokov 2016 a 2017, McLaren P1 a 570S, ale tiež nové Audi R8. Celý problém sa dotýka približne 70 miliónov áut. Niewkoľko z nich jazdí aj na Slovensku. Ak vás vyzvú na výmenu – urobte tak čo najskôr a neignorujte ju, nemuselo by sa vám to vyplatiť...

Jozef Vydra
ZDROJ: NHTSA

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.