2012-11-15 17:05:44
Máte airbagy po záruke?
Airbagy sa inak nafúknu keď keď je pasažier vpredu, (modrá pozícia), alebo ďaleko od volantu (žltá).
Zdroj: Audi

Máte airbagy po záruke? Nemusia fungovať!

Možno tomu neuveríte, ale aj airbagy majú svoju životnosť. Desať rokov a dosť? Výrobcovia ich odporúčajú potom vymeniť. Kto však airbagy okrem nutnosti po nehode naozaj vymení?

Približne 10 rokov je životnosť inflátora ktorý v priebehu stotiny sekundy naplní vyvíjaným plynom vzduchový vak.  Má vaše auto viac ako 15 rokov a ešte stále originálne airbagy? Nikto vám nedá záruku na ich správnu funkciu. Ak vydržia dlhšie ako 10 rokov, je to jedine dobre. Ale koľko je to viac? Životnosť airbagu je totiž závislá minimálne od toho, ako:
1. funguje snímač nárazu
2. starne materiál vankúša
3. starne tlaková nádoba s plynom – resp. náplň vyvíjača plynu

Éra airbagov sa v európskych osobných autách začala začiatkom osemdesiatych rokov minulého storočia. Hoci neboli spočiatku sériovou výbavou všetkých áut, ale výsadou luxusnejších modelov, aj na našich cestách je stále mnoho áut s nafukovacími vankúšmi staršími ako dvadsať, možno aj viac rokov. Sú ich airbagy ešte stále funkčné? Keď vám doslúži spojka, dáte ju okamžite vymeniť. Keď máte neúčinné tlmiče, deravý výfuk, či rozpadnutý dvojhmotový zotrvačník, necháte si to opraviť. Aj výmenu chladiacej náplne v klimatizácii riešite hneď, ako sa v lete nedočkáte vytúženého chladného vzduchu. Ale čo s airbagmi? Ostávajú našim očiam ukryté – až do momentu, keď je ich funkcia nevyhnutná.

Ochranu hľadajte za skratkami

Prítomnosť ochranných nafukovacích vakov signalizujú len rôzne skratky (SRS - Supplemental Restrain System, SIPS - Side Impact Protection System, SRP - Supplemental Restrain Protection), alebo jednoducho nápis Airbag. Nájdete ich na rôznych miestach interiéru – na obložení aj na sedadlách. Starostlivosť o ne je minimálna, resp. žiadna. Dôvod? Nie sú potrebné na jazdu. Ich nefunkčnosť neohrozí jazdu samotnú, len následky.

Zdroj: Jozef Vydra

Kontrolky svietia, stierače stierajú...

Prečo sa potom starať o airbagy, keď kontrolka ich funkcie zasvieti a potom správne zhasne – asi budú v poriadku. Lenže, kontrola obvodu napájania, resp. pripojenia airbagu nedokáže zistiť starnutie materiálu vzduchových vankúšov a náplne pyrotechnických nábojov. Žiaľ, lebo sa môže stať, že zlyhajú práve vtedy, keď majú zachraňovať životy a zdravie. Ale to asi iba v naozaj starom vozidle. Samotní výrobcovia uvádzajú 10 až 15 ročnú životnosť airabagov s veľkou rezervou. Je pravdepodobné, že budú celkom funkčné aj v dvadsaťročnom či dokonca staršom aute. Obavy nemusíte mať ani z náhodného vystrelenia počas jazdy. No keď sa stane nehoda a airbag „po záruke“ nezafunguje ako má, bude veľmi ťažké hľadať argumenty. Je jasné, že výrobca vozidla nepreberie na seba zodpovednosť, skôr sa vám otočí chrbtom.

Náš tip:

Zistite si, akú životnosť nafukovacích vankúšov uvádza výrobca vo vašom aute. Informáciu nájdete v servisnej knižke, alebo v návode na obsluhu. Vyhnete sa tým nepríjemným prekvapeniam.

Vymeniť airbagy je drahé

Rastúci počet airbagov v aute tlačí do vysokých súm aj náklady na ich výmenu. Aj pre servis, nielen pre motoristov. Demontáž nevystrelených airbagov totiž musí realizovať špeciálne školený personál a nedajú sa vyhodiť do bežného odpadu. Vymontované airbagy by mali byť skladované na bezpečnom mieste a zneškodňované v ochranných klietkach. Nevybuchnuté airbagy sa musia špeciálnym zariadením „odpáliť“ aj na autách, ktoré sú určené na zošrotovanie.

Ako sa "zapína" airbag

Vo vozidle sú umiestnené rôzne snímače, ktoré sledujú spomalenie. Ak prekročí určenú hodnotu, vyšlú signál riadiacej jednotke airbagu. Tá prostredníctvom elektrického impulzu zapáli pyrotechnické náplne príslušných airbagov. Ak sa však pri nehode zničia elektrické obvody ešte pred aktiváciou airbagov,  namiesto vtedy už nefunkčnej riadiacej jednotky preberie na seba úlohu vyslania elektrického impulzu nárazový kondenzátor. Ešte pred nárazom preventívne ukladá potrebnú elektrickú energiu. To je aj dôvod, prečo treba počkať pri oprave airbagov aj po odpojení akumulátora aspoň 15 až 20 minút, aby sa kondenzátor bezpečne vybil.

Dôležité:

Airbagy sú účinné, len ak ich používame spoločne s bezpečnostným pásom. Inak môžu spôsobiť vážne zranenia, ak sú použité nesprávne a hlavne bez bezpečnostných pásov. Pár škaredých zranení si spôsobili nepripútaní cestujúci pri malých "parkoviskových ťukancoch", pri ktorých nepoužili bezpečnostný pás.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo