2017-11-24 10:05:00
Tak tto je údaj
Ilustračné foto
Zdroj: Jozef Vydra

Má vaše auto vysokú spotrebu? Toto je 5 najčastejších príčin

Ak ste si kúpili ojazdené auto s motorom 4,0 V8 a jazdíte za 10 litrov, nemôžete sa čudovať.

Ale ak takú istú spotrebu má niektorý z litrových trojvalcových motorov, bude niekde chyba, alebo problém. Ako nájsť tie najčastejšie?

Existujú dva druhy vodičov – jedni pozorne sledujú spotrebu svojho auta, druhí sa tvária, že im je to úplne jedno. Ale aj tak sledujú, koľko im to „žerie“. Existujú aj výnimky, ale ruku na srdce: koľko ľudí vo vašom okolí poznáte, ktorí parkujú doma svoje Bugatti Veyron, či nejaký Koenigsegg, alebo podobný superšport? ?

Takže je jasné, že nás spotreba zaujíma. Keď už pre nič iné, tak aspoň preto, že jej zvýšená hodnota signalizuje nejaký problém. Pravdou je, že autá sú dnes relatívne lacné. Aj tak však chceme jazdiť takmer zadarmo – takže nie je jedno, či vám ukazovateľ spotreby indikuje 5, alebo 35 litrov. Hoci niektoré bežné autá ani taký rozsah nemajú a pri vysokej spotrebe máte skôr pocit, že je v nádrži diera...

Každý máme jednoducho nejakú mieru, ktorú sme schopní akceptovať – preto si niektorí kupujú ešte stále naftové dieselové motory s vidinou nízkej spotreby, hoci jazdia prevažne po meste – a potom sa čudujú, že im to akosi s tou spotrebou nevychádza.

To však teraz neriešme. Ide skôr o problém, že ak máte dlhodobejšie istú spotrebu a zistíte, že si vaše auto zrazu pýta viac. Prípadne ste si kúpili jazdené auto a to má od začiatku vyššiu spotrebu, ako by sa na auto takého výkonu, veľkosti a spôsobu užívania patrilo. Prinášame pár hlavných možností, prečo je spotreba vyššia, ako ba mala byť.

Zdroj: BMW

Problém č. 1 - vy

Aj keď si to nepriznáme, je neraz za neúmerne vysokou spotrebou, alebo jej nárastom samotný vodič. Občas si to ani neuvedomujeme a poriadne šliapneme na plynový pedál. Hlavným dôvodom môže byť momentálna nálada, stres z meškania, alebo podobné veci, ktoré ani nevnímame. Alebo svoje nepoužívate správne a jazdíte napríklad v meste zbytočne na nižší prevodový stupeň, ako by motor zniesol. Hoci niekedy je trojka veľa a dvojka málo – automatické prevodovky dnes radia podstatne skôr a neraz zbytočne vysoko. Má to zväčša pozitívny vplyv na spotrebu, ale či aj na životnosť podtočeného motora, je otázne. No ak naozaj jazdíte správne, problém bude niekde inde.

Problém č. 2 - podhustené pneumatiky, odpor vzduchu

Kontrolujte pneumatiky pravidelne a často. Mávajú najväčší vplyv na zvýšenú spotrebu. Prerobíte hneď dvakrát – Menej nafúkané pneumatiky sa aj rýchlejšie opotrebujú a majú tiež nižšiu nosnosť. Ak zaťažíte auto ako ste zvyknutí a tlak je v nich nízky, valivý odpor zvýši spotrebu a ešte si ich aj skôr zničíte. O horších jazdných vlastnostiach vďaka zlej priľnavosti nehovoriac.

Možno máte napríklad na streche „zabudnutý“ strešný nosič, alebo nosič na bicykle, či strešný box, ktorý sa vám iba nechce odmontovať. Prevažnú časť jázd ich vozíte prázdne, potom je jasné, kam utekajú peniaze za nadspotrebu.

Problém č. 3 – niečo v tom aute klepe

Aj keď ste fanúšikom rocku, popu, či dychovky a neviete si jazdu bez „vyhulákaného“ autorádia predstaviť, skúste niekedy počúvať. Nie hudbu, ale svoj motor – ale tiež celé auto. Občas totiž stojí za to započúvať sa do zvukov, ktoré auto vydáva. Sluch vám môže pomôcť pri odhaľovaní niektorých mechanických príčin zvýšenej spotreby. Možno to netušíte, ale aj ložisko, ktoré nie je v ideálnej kondícii, zvyšuje spotrebu. Môžete ho identifikovať vďaka zvuku, ktorý pripomína frézovanie, brúsenie, hučanie. Zvuk sa mení podľa rýchlosti – čím rýchlejšie idete, tým viac hučí, alebo „jačí.“ Pískanie prezrádza pridreté brzdy. Nezvyčajný hukot pod kapotou signalizuje problém, ale to už na diagnostiku a opravu navštívte servis.

Problém č. 4 - neštandardné odpory v motore

Mnoho vecí, ktoré zvyšujú spotrebu, sa nedá odhaliť ľahko a jednoducho. Napríklad kompresor klimatizácie ovláda magnetická spojka. Ak sa pokazí, môže byť kompresor trvalo pripojený. Zapnutá klimatizácia môže zvýšiť spotrebu o 0,5 až 2,5 litra na 100 kilometrov, Podobne dnes fungujú moderné alternátory, ktoré sa pripájajú pri zaťažení. Zvýšený odpor môžu klásť aj rôzne kladky, príčin však môže byť oveľa viac.

Problém č.  5 - elektronické systémy

Čoraz viac elektroniky v autách znamená väčšiu možnosť zlyhania niektorého dielca, či celku. Drobná chyba jednej súčiastky však môže vyvolať kaskádovitý rast problémov a v konečnom dôsledku vysoký apetít vášho auta. Stačí, aby niektorý z komponentov motora vykázal zlé hodnoty. Potom sa naruší rovnováha spaľovacieho cyklu aj so zmenou spotreby Riešením je pravidelná diagnostika, ktorá dokáže odhaliť väčšinu problémov. Nájdu sa však aj také, ktoré potrápia servis a neraz aj vašu peňaženku. No ak servis naozaj vie opravovať autá a nie iba vymieňať dielce systémom pokus – omyl, chybu by mali odstrániť.

Problémov a príčin, ktoré spôsobujú „žravosť“ vášho moderého auta je veľké množstvo. Toto je iba päť najčastejších príčin neúmerne vysokej spotreby, ktoré sa dajú celkom ľahko odhaliť a riešiť. Za vysokú spotrebu sa môže schovávať aj ľahko „pridretý“ motor, ktorému ste nevenovali dostatočnú starostlivosť a spoliehali ste sa na dlhoživotnostnú náplň oleja, hoci jazdíte krátke trasy. No to je už ťažší problém a jeho riešenie nie je ani jednoduché, ani ľahké.

Rada na záver:

Mimochodom, aby ste niekedy nepanikárili a zbytočne nehľadali chybu tam, kde nie je: nezabudnite vziať do úvahy aj celkom prozaickú príčinu zvýšenej spotreby vášho miláčika. To je síce ťažšie riešiteľný stav, ale možno si auto požičal váš mladý a nevyjazdený potomok. Bude trvať dosť dlho, kým sa naučí jazdiť normálne a nebude chcieť všetkým naokolo a sám sebe dokazovať, že spôsob plyn – brzda je ten najlepší a on (či ona) dokáže jazdiť lepšie ako Lewis Hamilton...

Komentáre k článku


Stream naživo