2016-04-18 03:55:00
Dvojhmotový zotrvačník
Dvojhmotový zotrvačník, ilustračné foto

Spása aj postrach: dvojhmotový zotrvačník je problematická súčiastka

Zničiť ho je celkom ľahké. Opraviť drahé. Je postrachom hlavne pri nákupe jazdeného auta.

Hoci má obmedzenú životnosť, v autách sa objavuje čoraz častejšie. Má totiž odstrániť, alebo zabrániť nedostatkom, ktoré môžu vznikať na základe prenosu vibrácií. To je parketa v prvom rade vznetových motorov. Životnosť dvojhmotového zotrvačníka je ale ťažké odhadnúť iba na základe najazdených kilometrov. Opotrebovanie totiž veľmi záleží od štýlu jazdy. Ako teda zistiť jeho stav pri jazdenom aute a ako predĺžiť jeho život v novom?

Základnou funkciou dvojhmotového zotrvačníka je zabrániť prenosu vibrácií od motora na prevodovku. Môžete si ho zjednodušene predstaviť ako tlmič, ktorý znižuje vibrácie smerom do prevodovky. Ich filtrovanie pritom má na jej životnosť veľmi často zásadný vplyv. Nároky, s ktorými sa musí dvojhmotový zotrvačník vysporiadať sa však vzrazne podpisujú pod jeho životnosť. Určite nemožno povedať, žeby bol tento dielec takzvane dlhoživotnostný a vydržal počas aktívneho života auta.

Pred pár rokmi používali automobilky toto riešenie iba výnimočne. Priekopníkom bolo BMW. Dnes nájdete dvojhmotový zotrvačník takmer v každom motore. Dôvod je v konštrukcii a vo výkone dnešných motorov. Pracujú s oveľa väčšími výkonmi aj s vysokým krútiacim momente. No a súčasné smerovanie k maloobjemovým preplňovaným motorom to iba zvýrazňuje. Spočiatku sa dvojhmotový zotrvačník používal najmä pri turbodieseloch, ktoré majú pomerne vysoký krútiaci moment. No dnes ich nájdete aj pri niektorých benzínových motoroch, väčšinou preplňovaných. Napríklad Patrí k nim Ford Mondeo 1.6 EcoBoost, ale tiež Peugeot 508 1.6 THP. Spríjemňujú jazdu (teda kým fungujú), ale ich výmena je úplen v inej, ako ľudovej kategórii.

Viete, kedy nie je v poriadku?

Urobte skúšku pri studenom motore, kedy sa prejaví aj drobná vôľa mechanizmu. Stačí auto naštartovať a nechať motor bežať na voľnobehu. Ak sa zo spodnej časti pohonnej jednotky ozýva klepotanie, vysoko pravdepodobne to bude práve nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník. Výmenu neodkladajte, predídete ďalším škodám, najmä na motore. Nejde v žiadnom prípade iba o zvukový prejav. Je známych dostatok prípadov, keď v dôsledku opotrebovaného dvojhmotového zotrvačníka vznikli vôle na uložení kľukového hriadeľa. Dokonca sa „ustrihli“ skrutky uloženia jeho ložísk, ktoré potom „vypochodovali“ von z motora. Je teda jasné, že oprava takéhoto motora je potom vysoko nerentabilná a veľmi sa predraží. Stačí aj malá pochybnosť – radšej navštívte servis a nechajte si auto skontrolovať. Predídete vysokým nákladom aby ste odstránili následné vzniknuté škody.

Ako predĺžiť životnosť

Asi vás sklamem, no úplne predísť opotrebeniu dvojhmotového zotrvačníka nie je možné. Jednoducho nevydrží večne. Má obmedzenú životnosť a basta. Vhodným zaobchádzaním sa však dá predĺžiť. Dôležité je obmedziť rázy, ktoré inak sú hlavnou príčinou väčšieho opotrebenia. Základnou prioritou teda je citlivé zaobchádzanie so spojkou. Ak tak robíte, nemusíte sa obávať o životnosť. Dvojhmotový zotrvačník by mal vydržať maximálnu porciu kilometrov. Koľko to je, sa dozviete ďalej v texte.

Ak však púšťate spojku ako pretekár, zotrvačník sa vám odporúča do večných lovísk čo najskôr. Pri státí auta v prudkom kopci mnohí odporúčajú používať parkovaciu brzdu, aby auto nezostávalo „opreté“ o zaradenú rýchlosť. Pri pohýnaní je potom tiež dôležité, aby sa ručná brzda púšťala pomaly a nespôsobovali sa tak škodlivé rázy pri pohýnaní. To si však v ére elektrických „ručných“ bŕzd viem predstaviť dosť ťažko...

Rýchla „poprava“

Druhou spoľahlivou cestou, ako prísť čo najskôr o dvojhmotový zotrvačník, je trvalé podtáčanie motora. To je jazda v naozaj nízkych otáčkach, ktoré neprospievajú ani motoru, a už vôbec nie „dvojhmote“. Je však minimálne zvláštne, že nás k tomu veľmi často vyzývajú  nápovedy palubných systémov, ktoré radia, na aký rýchlostný stupeň máme jazdiť. Veľmi často však držia motor vo veľmi nízkych otáčkach. Ich prioritou totiž  je, aby auto prešlo úspešne emisnou skúškou a nezaujíma ich nič iné. Ani osud „dvojhmoty“.

Namiesto dvojhmotového prestavba na jednoduchý?

Keď je už na rade výmena, neraz padne otázka, či by nebolo lepšie nahradiť dvojhmotový zotrvačník jednoduchým. Lákadlom býva totiž v prvom rade výrazne nižšia cena. Lenže to nie je cesta. Ak namiesto dvojhmotového namontujete obyčajný zotrvačník, už nič netlmí nebezpečné kmity a vibrácie. To môže viesť k poškodeniu prevodovky – no a to už je potom iná investícia!  Niektoré autá by to síce prežili, ale väčšina má dvojhmotu preto, aby tlmila škodlivé vibrácie, Takže si takýto spôsob opravy dobre zvážte. Neodporúčame riskovať hlavne pri mladších autách. Tie už nie sú to, ako bývali „staré dobreé a poctivé“ autá spred rokov. Dnes je všetko „optimalizované“, pritom sa veľmi často šetrí na materiáloch, ktoré nemajú takú rezervu životnosti, ako kedysi. Pritom motory majú vysoký výkon vzhľadom na objem a konštrukciu a preto je tlmič vibrácií v podobe dvojhmotového zotrvačníka často nevyhnutnou súčasťou auta. Môžete si myslieť, že sa výrobcovia iba snažia vytiahnuť z motoristov ďalšie peniaze navyše. No to nie je prioritné.

Výmena - žiadny lacný špás

Ak vám teraz „zavalíme“, že sa má dvojhmotový zotrvačník meniť vždy iba spoločne so spojkovou lamelou, prítlačným tanierom a ložiskom, asi sa budete chytať za hlavu. Samozrejme – ďalšie peniaze hore komínom. No treba to vidieť tak, že spojku treba pri výmene dvojhmotového zotrvačníka rozobrať tak či onak. Samotná práca pri tom nie je lacná, takže sa to vyplatí spojiť do jedného úkonu za „pár peňazí“ navyše.

Nevydrží večne, žiaľ...

Ešte sme vám dlžní informáciu, koľko taký dvojhmotový zotrvačník vydrží. No, budete asi prekvapení, ale nie veľa. Hlavne podľa jazdného štýlu a zaobchádzanie s autom je to reálne približne 80 000 až 220 000 kilometrov. Medzi najodolnejšie patria dvojhmotové zotrvačníky v autách značky BMW. Naopak riešenia používané vo vozidlách koncernu Volkswagen sa zvyknú blížiť výdržou len k spodnej hranici. Takže ak kupujete jazdené auto, dobre zvažujte a hlavne zisťujte, koľko reálne má to vaše vysnené auto najazdené. Aby sa vám „dvojhmota“ nerozsypala po pár kilometroch. A pri novom aute pamätajte, že výdrž tejto dôležitej súčiastky záleží najmä od toho, ako jazdíte.

Tu je ešte animácia v trocha inej podobe:

Jozef Vydra
ZDROJ: Aftermarekt Knowledge

Komentáre k článku


Stream naživo