2015-12-29 04:00:00
V hmle používajte stretávacie
V hmle používajte stretávacie svetlá, nie denné svietenie
Zdroj: Jozef Vydra

Nesvietite - zle je! Svietite? Ešte horšie, lebo nesvietite správne!

Akýže nelogický nadpis? Pravda to je - a presne vystihuje, čo sa deje na cestách.

Aj vy nadávate na vodičov, ktorí v šere, tme, či v hmle rozťahujúcej sa posledné dva týždne na Slovensku, nemajú zapnuté zadné koncové svetlá? Nie ste sami. Hoci si za to môžu vodiči sami, nie sú tak celkom hlavným vinníkom oni, ako by sa zdalo, ale nezmyselný celoeurópsky predpis EHK 48.

Naučili sme sa v poslednom čas bezvýhradne spoliehať sa na techniku – a nepoužívať svoj vlastný rozum. Je to (nielen) našou chybou. Ak je niečo „automatické“, má to aj fungovať bez nášho pričinenia. Ale to by nemohli v Europarlamente a podobných inštitúciách vymýšľať predpisy, ktoré sú neraz postavené „na hlavu“. Čím modernejšie auto, tým viac techniky je v ňom. Novinky udávajú tón v oblasti aktívnej bezpečnosti. Teda mali by. No majú zásadnú chybu, ktorá ma vytáča a rozpaľuje až do biela.

Keď sa zrazu objaví auto idúceho pred vami a nesvieti zadnými svetlami, je to nielen stresujúce, ale aj výrazne nebezpečné. Je to horší prípad, ako keď vás iný „prepaľuje“ zapnutou hmlovkou. Lebo má pocit, že aj keď je jasná noc, takto to je „lepšie“ – a „bezpečnejšie“. Jedno aj druhé je zle, nesvietenie je ale horšie. Rozšírenie automatického denného svietenia (takzvané DRL – daytime running light), ktoré sa rozsvieti po naštartovaní motora, nezbavilo vodičov povinnosti prepnúť svetlá na stretávacie pri zníženej viditeľnosti (aj pri jazde v tuneli v hmle a podobne). Ktorási múdra hlava totiž vymyslela, že stačí, keď pri dennom svietení bude auto svietiť iba dopredu... Prikazuje to predpis Európskej hospodárskej komisie (EHK) číslo 48 a jeho revízia 04 platná pre vozidlá schvaľované do premávky po 7.8.2008? On dokonca zakazuje, aby pri rozsvietení denných svetiel boli zapnuté aj zadné obrysové svetlá a osvetlenie evidenčného čísla. Katastrofa!

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Takže moderné autá so systémom denného svietenia DRL síce dobre vidno spredu, ale odzadu ich nevidno! Hoci mali niektoré automobilky vymyslený systém svietenia podľa zdravého rozumu, „inovácia“ predpisov im to znemožnila. Vodiči si ale neuvedomujú, že moderné autá so systémom denného svietenia DRL pri zapnutom dennom svietení zozadu nevidno. Paradoxne sú na tom lepšie staršie autá, ktoré majú (homologované) DLR domontované dodatočne. Pri nich zadné svetlá svietiť môžu. Kým bude trvať tento legislatívny paškvil (asi sa zmeny tak ľahko nedočkáme), pamätajte, že vodič je povinný zabezpečiť, aby pri zníženej viditeľnosti (tme a podobne) mal na vozidle rozsvietené predpísané osvetlenie – tam už DRL nestačí a treba svetlá prepnúť na stretávacie. Vtedy už svietia aj zadné obrysové, čo je žiadaný stav. Povinnosťou vodiča za zníženej viditeľnosti je totiž použiť stretávacie svetlá. Denné svietenie - DRL túto povinnosť vodiča nenahrádza.

Osobne by som radšej porušoval nezmyselný zákon a požiadal o naprogramovanie osvetlenia tak, že by mi pri denných svetlách svietili aj zadné svetlá, ale zasa budú mať námietky na STK. Bludný kruh. Preto sa nespoliehajte v tomto prípade na automatiku a na denné svetlá, ale hlavne v hmle prepnite svetlá na stretávacie. Je to aj pre vašu bezpečnosť.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo