09.10.2015

Štyri dôvody, prečo motor časom stráca výkon a ako získať svoje „kone“ späť

Motor je ako živý organizmus - potrebuje opateru. Doprajte mu ju, inak sa vám „kone“ spod kapoty rozutekajú.

Možno sa to stalo už aj vám, že ste po čase zistili úbytok výkonu vášho auta, ktoré „neťahá“ ako nové. Je ale všeobecne známe, že motory po dlhšom čase prevádzky nemávajú toľko výkonu, koľko mali, keď boli úplne nové. Dôvodov môže byť viac. Nie sú však tajomné a možno s nimi bojovať. Konkrétnych dôvodov, prečo váš motor postupne prišiel hoci aj o desiatky kilowattov výkonu môže byť viac.

Neexistuje spôsob, ako určiť, že motor stratí nejaký výkon za určitý čas, ale dá sa predpokladať, že čím lepšiu údržbu mu doprajete, tým menší bude úbytok výkonu. Lebo keď sa dobre staráte o svoje veci, slúžia dlho a spoľahlivo. Autá v tomto smere nie sú výnimkou.

Dôvod straty výkonu môže byť v mechanických poruchách. Keď ich odstránite, môžete veselo jazdiť ďalej, lebo sa prihodia naraz. No postupná, pozvoľná strata výkonu, o ktorej tu hovoríme, neznamená, že raz ráno nenaštartujete. Je za ňou vo väčšine prípadov zanedbávanie údržby na niektorej zo základných vecí, ktoré motor potrebuje pre svoj chod.

Spaľovací motor potrebuje pre svoju funkciu štyri základné veci na to, aby mohol pracovať: vzduch, palivo, kompresiu a zapálenie zmesi. Dôležité je aj trenie, ktoré sa snažíme znížiť na minimum. Ak nemá čo i jeden z týchto faktorov v optimálnej podobe, nefunguje, ako má. Znamená to znížený výkon a (prípadne alebo) zvýšenú spotrebu paliva. Poďme sa na dôvody straty výkonu pozrieť detailnejšie aj s možnými cestami, ako sa ich zbaviť.

Málo vzduchu

Aby ste mohli žiť, potrebujete dýchať. Aj pre spaľovanie treba vzduch. Na to je v aute nasávací trakt. Najjednoduchším spôsobom ako motoru pomôcť pri dýchaní, je výmena vzduchového filtra. Bežné autá mávajú papierové filtre. Odfiltrujú toho síce veľa, aj stoja pár eur, no nie sú veľmi priepustné. Aby mohol motor dobre dýchať, stačí vymeniť zaprášený papierový filter za nový - alebo ho priamo nahradiť bavlneným, lepšie priechodným. Niektoré autá na to nepotrebujú dokonca ani náradie a vzduchové filtre bývajú ľahko prístupné. Skúste to sami a zistíte, že sa motoru zrazu ľahšie „dýcha“.

Toto je celkom banálny a ľahko riešiteľný problém. Tie ďalšie sú už trocha komplikovanejšie. Napríklad ak nemáte hydraulické vymedzovanie vôle ventilov (takzvané „hydroštely“), dajte si občas skontrolovať vôľu ventilov (ak to viete, skontrolujte si sami). Keď sa opotrebovaním súčiastok, ktoré môžete znížiť včasnou výmenou kvalitného oleja, zmenší miera aj čas otvorenia ventilu, do spaľovacej komory sa dostane menej vzduchu s palivom a motor teda bude dávať menej výkonu.

Ťažkosti môžu po dlhšom čase nastať aj pri hydraulickom nastavovaní, ktoré prestane fungovať zvyčajne preto, že neudrží tlak oleja. Prejavuje sa klepaním ventilov aj počas jazdy, ktoré sa inak počuteľne prejavuje ráno po naštartovaní pri nových autách s funkčným nastavovaním. Ak nepomôže hustejší olej, čo však zasa odporuje zníženiu trenia, býva finančne pomerne nákladná výmena hydraulických nastavovacích prvkov.

Čo príde dovnútra, musí ísť von. Obmedzenia na strane výfukového systému znamenajú, že motor potrebuje viac výkonu na vytlačenie spálených plynov cez výfukové potrubie. Problémom môže byť čiastočne upchatý katalyzátor, alebo poškodené vnútornosti tlmičov výfuku (napríklad hrdzou, či mechanickou závadou). Všetko to uberá motoru výkon. Výmena katalyzátora nie je lacný špás.

Málo paliva

Hocičo obmedzí cestu paliva do valcov, znamená to pokles výkonu. Príčinou môžu byť zanesené vstrekovače. Nedokážu dostať do valca správne množstvo paliva. Dôvodom zanášania je často nekvalitné palivo. Moderné vstrekovače hlavne pri motoroch s priamym vstrekovaním sú pomerne citlivé a veľmi drahé súčiastky. Tankovať pochybný benzín sa nemusí vyplatiť, hoci to vyzerá pomerne lákavo a vychádza lacnejšie. Keď je čo i len jeden vstrekovač trocha zanesený, riadiaca jednotka pridá palivo. Znamená to zvýšenú spotrebu a príliš bohatú zmes pre všetky ostatné valce.

Lacnejším problém môže byť aj zanesený palivový filter. Vymeniť ho je zvyčajne jednoduché a pomerne lacné. To by mala byť prvá pomoc pred tým, než dáte množstvo peňazí za nové vstrekovače. Možno má problém aj palivové čerpadlo, ktoré sa zvykne opotrebovať a po čase nezvládne tlak potrebný pre maximálny výkon. Ako to odhalíte? Ak ide vaše auto plynulo pri nízkych rýchlostiach, ale vo vysokých, či po pridaní plynu dostane „štikútku“, môže byť problém práve v palivovom čerpadle.

Strata kompresie

To je  vážny problém, ktorý sa síce dá odstrániť, ale pomerne draho. Náchylnejšie sú naň najmä staršie motory. Príčin môže byť viac. Najčastejšie za to môžu opotrebované piestne krúžky. Tvoria tesnenie medzi piestom a stenou valca, ktoré bráni prenikaniu plynov zo spaľovacej komory ku kľukovému hriadeľu a teda do oleja. Ak je krúžok poškodený, spaľovacia zmes uniká, čo znižuje kompresný pomer a výkon motora. Navyše sa riedi olej, keďže sa do neho dostáva palivo pretože sa do neho dostáva benzín. Pri fáze výbuchu vo valci uniká aj tlak, ktorý má pôsobiť na piest a výkon ďalej klesá.

Ďalšou príčinou môžu byť nánosy karbónu na ventiloch či sedlách ventilov. Je pozoruhodné, že to je dnes celkom častý problém pri nových motoroch s priamym vstrekovaním. Ak trápite motor príliš pomalou jazdou, keď si myslíte, že jazdíte „na spotrebu“, ventilové sedlá sa vám zanesú pokojne už za niekoľko desiatok tisíc kilometrov. Čiastočným riešením je tankovanie aditivovaných benzínov s čistiacimi účinkami, alebo dodatočné pridávanie aditív.  Samozrejme tiež zmena štýlu jazdy. Nebojte sa motor raz za čas poriadne vytočiť. Inak treba dať karbón odstrániť, lebo môže spôsobovať detonačné horenie zmesi mimo spaľovacieho priestoru. To motoru neprospieva a veľmi to namáha jeho mechanické súčasti.

Neštandardné zapálenie zmesi

Klepanie motora sa nazýva tiež detonačné horenie. Vzniká, keď sa na stenách valca pre karbónové usadeniny vytvoria horúce miesta, na ktorých začne horieť zmes vzduchu a paliva. Odtiaľ sa pri dostatočne vysokom tlaku a teplote šíri plameň rovnako, ako od zapaľovacej sviečky. Toto je dosť vážny problém, ktorý môže poškodiť motor. Moderné motory, ktoré majú elektronicky riadené zapaľovanie, dokážu vďaka snímačom detonačného horenia oneskoriť zapálenie zmesi, motor s rozdeľovačom to nevie. Ale príliš neskorý zážih, teda vo chvíli, keď sa piest už pohybuje dole, uberá výkon. Detonačné horenie obmedzí palivo s vyšším oktánovým číslom. Ak je pravidelnou súčasťou chodu motora, treba zásah v servise.

Prvou pomocou môže byť kontrola, či výmena zapaľovacích sviečok, ktoré nemusia správne fungovať najmä kvôli usadeninám na elektródach. Našťastie sa dajú pomerne ľahko odstrániť oceľovou kefou. Aj výmena sviečok patrí k relatívne lacným a jednoduchým úkonom. Vlastne záleží aj od toho, aký máte motor.

Pravidelný servis a údržba

Určite sa vyplatí prevencia. Ja lepšie problémom predchádzať, ako ich neskôr nákladne riešiť, Aby sa strata výkonu vášho motora týkala čo najmenej, je základom správna a včasná údržba. Teda nielen pravidelná výmena oleja vrátane filtra. Treba dodržiavať aj elementárne zásady používania pohonnej jednotky. Napríklad tým, že motor najprv zahrejete (hlavne v nadchádzajúcich zimných mesiacoch) v prvých kilometroch jazdy a až potom ho budete hnať do otáčok. Nezabúdajte tiež na dochladenie turbodúchadla po rýchlej jazde a počkajte s vypnutím zapaľovania pár sekúnd, keď prídete do cieľa.

Nemusíte mať technické vzdelanie a poznať do detailu konštrukciu a funkciu motora, aby ste mu zabezpečili dlhý a bezproblémový život. Dodržiavajte odporúčania výrobcu, nezabúdajte na pravidelný servis, nepredlžujte servisné intervaly a netankujte najlacnejšie palivo na pochybných čerpacích staniciach. Motor vám to vráti na životnosti a spotrebe.

Jozef Vydra
ZDROJ: carthrottle.com - Engineering Explained

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.