2015-08-06 04:00:00
Auto a slnko -
Auto a slnko - kto vyhrá

Auto zaparkované na slnku sa mení na rozpálenú pec

Dnes a zajtra sa opäť pripomenie leto teplotami ako z pekla. Čo to urobí s autom zaparkovaným na slnku?

Ako zistil test rakúskeho automotoklubu ÖAMTC, už 40 stupňová vnútorná teplota je nebezpečná. Okrem toho potvrdil, že vo výhode sú svetlé autá. Minimálne  s bielou strechou. Znížiť teplotu v aute pomáhajú aj protislnečné fólie.

Hoci je jazda v moderných klimatizovaných autách pomerne pohodlná aj v extrémne horúcich dňoch, situácia sa môže zmeniť za pár minút v zaparkovanom aute. Počet parkovacích miest v tieni, alebo v podzemnej garáži je obmedzený, takže mnohí motoristi nemajú na výber: musia zaparkovať svoje auto na mieste, kde naň po celý deň praží slnko. Rakúsky autoklub ÖAMTC varuje vodičov, aby venovali pozornosť najmä malým deťom a domácim miláčikom a chránili interiér vozidla reflexnými fóliami. Pomáha to, ale iba čiastočne, pretože sa na aute rozpáli napríklad strecha a vtedy niet úniku z tepelnej pasce.

Zdroj: ÚAMK
Zdroj: ÚAMK

Nedávny test ÖAMTC ukázal, že sa z auta stane doslova rozpálená pec. „Pobyt vo vozidle je nebezpečný už pri 40°, pretože organizmus už takúto teplotu nevie kompenzovať vlastnými mechanizmami. Test pritom ukázal, že sa takáto teplota dosiahne v uzavretom aute počas slnečného dňa už po krátkom čase“, pripomína technik ÖAMTC Steffan Kerbl. V interiéri namerali 40 stupňovú teplotu po 45 minútach testu. Teplomer vo výške hlavy vodiča v tom momente ukazoval ešte o 15 stupňov viac. „Špeciálne pre deti sú také teploty veľmi riskantné. Dlhší pobyt vo vozidle, kde je 40 stupňov Celzia, už totiž môže byť pre človeka veľmi nebezpečný“, dodal Kerbl a upozornil, že „to sú skôr laboratórne podmienky - v skutočnosti sa teplota môže veľmi zvýšiť v priebehu niekoľkých pár minút, hlavne pri vyšších teplotách..."

Test prebiehal pri vonkajšej teplote iba 25 stupňov Celzia nameranej v tieni, čo je na rozdiel od terajších tropických teplôt minimálne o 10 stupňov menej. Mnoho motoristov sa snaží ochrániť svoje vozidlá pred veľkým teplom fóliou za predných sklom. „Je to dobré riešenie, ako jasne ukázal test ÖAMTC," pripomenul Kerbl. Teplota stúpla na prístrojovej doske počas jednej hodiny na 77 stupňov. S reflexnou fóliou to bolo v rovnakom čase „len“ 35 stupňov Celzia. Navyše všeobecne bola vnútorná teplota s ochranným slnečným štítom nižšia okolo desať stupňov. Dôležité je, aby fólia bola zrkadlovo lesklá a vysoko reflexná, aby mohla odrážať slnečné lúče a dosiahnuť také výsledky.

Ak chcete zníži teplotu v aute tým, že na zaparkovanom tátošovi necháte okná otvorené asi na 3 centimetre, veľmi to nepomôže a teplomer v aute ukazoval iba o dva stupne nižšiu teplotu. Otvorené okná však pomáhajú počas jazdy s rýchlejšou výmenou vzduchu.

Test tiež potvrdil, že čierna alebo tmavšie auta absorbujú viac slnečného svetla  a oproti svetlejším vozidlám sa zahrievajú oveľa rýchlejšie. „Čierna strecha sa počas jednej hodiny rozpáli na 80 stupňov. Už len niekoľkosekundový dotyk tak môže spôsobiť nepríjemnú popáleninu, "popisujú experti klubu. Rozdiel oproti svetlej streche bol podľa ich merania okolo 20 stupňov. Pozor aj na popáleniny v interiéri: všetko, teda radiaca páka, sedadlá aj volant môžu mať rýchlo teplotu až 60 stupňov Celzia.

 Na záver ešte jedna užitočná rada: pri nastavovaní teploty v aute myslite na to, rozdiel medzi vnútornou a vonkajšou teplotou by nemal byť väčší ako šesť stupňov, pretože organizmus nemusí razantnú zmenu teploty zniesť a potom to vedie k prechladnutiu.
Čokoľvek nad rámec tohto intervalu je záťaž organizmu a podporuje prechladnutie. Vieme, že je to ťažké dosiahnuť, lebo ak je vonku 36 stupňov a vy si chcete nastaviť teplotu „chladenia“ napríklad na optimálnych 23 stupňov. Ak sa blížite do cieľa dlhšej cesty, zvyšujte postupne teplotu, aby rozdiel nebol výrazný.

Odporúčania autoklubu sú teda jasné a logická: Vnútri zatvoreného auta zaparkovaného na priamom slnku by sme zo zdravotných dôvodov zostávať nemali, špeciálne to platí pre malé deti a zvieratá, ktoré v zatvorených vozidlách vidíme často pred supermarketom na parkovisku. Pred odchodom sa  tiež odporúča nechať pár minút naplno otvorené dvere, aby sa vozidlo aspoň trochu prevetralo.

A ešte otázka na záver - myslíte si, že sa v rozhorúčenom aute dá upiecť pizza? Ak sa vám to zdá nemožné, mýlite sa. Máme dôkaz:

Jozef Vydra
ZDROJ: ÖAMTC

Komentáre k článku


Stream naživo