2015-01-22 04:01:40
Čierny ľad je tenučká
Čierny ľad je tenučká vrstva ľadu na asfalte, ktorú takmer nevidieť

Zažili ste čierny ľad na ceste? Poradíme čo to je a ako ho zvládnuť

Hoci sa vám to nebude zdať, čierny ľad existuje odvtedy, ako sa používajú asfaltové cesty.

Napriek tomu možno vidíte pojem termín čierny ľad prvý raz. Lenže to, čo sa za ním skrýva, predsa  dobre poznáte. Ako chodci už od raného detstva. No ako vodiči naozaj niektorí vôbec netušíte o čo ide. Mali ste šťastie! Prečo?

Keď sa pohybujete ako chodec, šmykľavý povrch okamžite cítite priamo pod nohami, keď sa naň dostane. Lenže vodič nie. No a to je obrovský a môže byť neraz doslova smrteľný problém. Lebo rozdiel v rýchlosti, ktorými sa pohybujú autá v porovnaní s chodcami, je ohromný.

Čierny ľad sa pri jazde vodičovi zdá ako lesklá cesta. Preto to mnohí vyhodnocujú ako mokrý, alebo vlhký povrch. Dokonca sa aj od slnka a svetiel áut sa leskne rovnako akoby bola cesta mokrá... A to je zrada, pretože čierny ľad je tenká vrstva číreho ľadu na asfalte.

Ako vzniká, kde ho nájdeme

Čierny ľad vzniká zväčša počas suchej zimy na miestach, kde cesty nie sú ošetrené soľou, ale nie je na nich ani sneh. Stačí aby teplota klesla pod 0°C a z hmly, dažďa alebo topenia okolitého snehu  voda, či vlhkosť na ceste primrzne. Najčastejšie sa tento problém vyskytuje v noci a ráno. Dokonca aj cez deň, keď môže byť teplota aj viac ako 5°C, riziko čierneho ľadu pretrváva na miestach v tieni, v lese, na mostoch a podobných miestach, kde ho priame slnko neroztopí. Žiadne pneumatiky, samozrejme okrem tých, ktoré majú hroty, si s ľadom nedokážu poradiť.

Kombinácia čierneho ľadu a rýchlosti, ktorá je vhodná na mokrú cestu, je vražedná. V momente, keď auto nabehne vo vysokej rýchlosti na čierny ľad, sa nedá prakticky nič urobiť. Pneumatiky totiž nemajú adhéziu, nefunguje ani brzdenie, ani riadenie... Pritom stačí, aby bola takáto tenučká vrstvička ľadu na krátkom úseku. Aj pár desiatok metrov vedie k ťažkým nehodám mimo cesty.

Ako čierny ľad odhaliť?

Ak si nie ste istí povrchom cesty, po ktorej už autom idete, odporúčam dva postupy. Takmer každé auto je vybavené systémom ABS.

1) Jemne našľapujte na pedál brzdy a sledujte, či auto spomaľuje, alebo sa hneď aktivuje ABS. Ak vám pedál brzdy „kope“ do nohy okamžite, máte do činenia s čiernym ľadom.

2) Skúste malé, no prudšie pohyby volantom. Ak auto na zmeny smeru nereaguje, ste na čiernom ľade.

Okamžite znižujte rýchlosť (bez brzdenia, najlepšie jazdou bez plynu a podraďovaním), alebo veľmi  jemným brzdením, aj v režime ABS. Na rovnom úseku cesty, ktorá nemá spád by ste to mali „ustáť.“ Ale ak sa blíži zákruta a vy ste rýchlosť dostatočne neznížili, pripravte sa na náraz...

 

P.S. A keby ste náhodou nevedeli, ako to na takej ceste s čiernym ľadom vyzerá, pozrite si síce staršie, ale názorné video:

 

No a takto to vyzerá, keď sa cesta zvažuje dole kopcom,,,

Marian ČABÁK

inštruktor SuperDRIVE

www.superdrive.sk

Marián Čabák
ZDROJ: www.superdrive.sk

Komentáre k článku


Stream naživo